Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Badania wskazują, że wpływ żywności na zmiany klimatu jest ważny dla konsumentów

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Wyniki badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców sugerują, że oznaczenie w gastronomicznym menu jaki wpływ na zmiany klimatu mają poszczególne dania przekłada się na decyzje podejmowane przez konsumentów.

Rezygnacja z czerwonego mięsa

Jak mówi główna autorka badań, prof. Julia Wolfson z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa (JHU), celem przeprowadzonego przez jej zespół eksperymentu było sprawdzenie czy informacja o tym, jak pozycje w fastfoodowym menu wpływają na klimat, zachęci klientów do rezygnacji z dań zawierających czerwone mięso.

Trzy rodzaje menu

Do udziału w badaniu online naukowcy zaprosili ponad 5 tys. dorosłych osób ze Stanów Zjednoczonych. Uczestnikom przedstawiono przykładowe menu z lokalu serwującego żywność typu fast food i poproszono o wybranie dania na kolację. Pierwsza grupa otrzymała menu, w którym posiłki bez czerwonego mięsa, jak na przykład kanapka z kurczakiem, oznaczone były jako pozycje o „niskim wpływie na klimat”. Drugiej grupie zaprezentowano menu, gdzie dania zawierające czerwone mięso, na przykład burgery, opatrzone były dopiskiem „wysoki wpływ na klimat”. Trzecia grupa natomiast wybierała posiłek z menu, w którym przy każdej pozycji znajdował się kod QR, ale bez informacji o wpływie na zmiany klimatu.

Bardziej prośrodowiskowe decyzje

Obydwa oznaczenia w znaczący sposób zmniejszyły tendencję do wybierania czerwonego mięsa w porównaniu z grupą kontrolną, przy czym dopisek o „wysokim wpływie na klimat” był w tym kontekście bardziej skuteczny. Osoby, które otrzymały takie menu, decydowały się na dania bez czerwonego mięsa o 23% częściej niż uczestnicy z grupy bez „klimatycznych” etykiet. W przypadku menu z informacją o „niskim wpływie na klimat” różnica ta wyniosła 10%.

Negatywna informacja bardziej skuteczna?

Rezultaty eksperymentu wskazują, że oznakowanie dań w sposób pozytywny („niski wpływ na klimat”) jest mniej efektywne w zachęcaniu do prośrodowiskowych zachowań niż oznakowanie o negatywnym wydźwięku („wysoki wpływ na klimat”). „Jak pokazują nasze wyniki, szczególnie informacja o tym, że dana pozycja w menu w dużym stopniu przyczynia się do zmian klimatu, może stanowić skuteczną strategię zachęcania konsumentów do podejmowania korzystnych dla środowiska decyzji (…)”, podsumowuje prof. Wolfson.

Źródła:

  1. https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2799947
  2. https://www.newfoodmagazine.com/news/188456/climate-labels-impact-food-selection-study-claims/?fbclid=IwAR3lSM-TbwzxUlrXxkSdM-8Flvgd22AcAc6zPZkAaCAEgubXLbKbRm4k140

Autor: Wojciech Grodzicki

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.