Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Carrefour Polska stale ulepsza i rozwija Uproszczony System Znakowania Wartością Odżywczą (SENS). W tym celu wśród klientów sieci przeprowadzone zostało badanie dotyczące widoczności i zrozumienia oznaczeń. Jego wyniki posłużą do dalszego rozwoju systemu, a omówione zostały podczas czwartego Komitetu Naukowego SENS.
Carrefour, realizując założenia transformacji żywieniowej, dokłada wszelkich starań, aby system SENS był czytelny i rozpoznawalny. Ze względu na fakt, iż oznaczenie znajduje się już na ponad 100 produktach, sieć postanowiła sprawdzić rozpoznawalność systemu. Badanie, przeprowadzone w kwietniu w sklepach stacjonarnych oraz poprzez ankietę online na próbie 3000 klientów, udowodniło, że oznaczenia pomagają zrozumieć informacje żywieniowe zamieszczone na opakowaniu, grafiki są zrozumiałe i łatwo je zapamiętać. Przebadani klienci docenili także Carrefour jako markę odpowiedzialną społecznie. Wskazali również, że firma powinna nadal pracować nad rozpoznawalnością systemu, np. poprzez działania komunikacyjne.
– Uproszczony System Znakowania Wartością Odżywczą (SENS) stanowi innowację w branży spożywczej, a Carrefour Polska jest pierwszym krajem Grupy, w którymgo wdrożono. Efektywny rozwój systemu jest dla nas bardzo ważny, stąd badanie, które przeprowadziliśmy wśród naszych klientów. Jego celem było sprawdzenie widoczności i zrozumienia systemu SENS oraz opracowanie definicji klas SENS najbardziej odpowiadających konsumentom. Na ich podstawie wypracujemy rozwiązania, które wzmocnią komunikację SENS w formie najbardziej dostosowanej do oczekiwań klientów Carrefour – powiedziała Barbara Kowalska, Dyrektor ds. Jakości i Zrównoważonego Rozwoju Carrefour Polska.
Wyniki badania zostały omówione podczas czwartego Komitetu Naukowego SENS. W jego skład wchodzi kilkunastu przedstawicieli kluczowych instytucji, uczelni, organizacji naukowych i konsumenckich, a także przedstawicieli Carrefour. Są wśród nich m.in. eksperci ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie oraz Federacji Konsumentów. Eksperci podczas spotkania dyskutowali na temat możliwości wdrożenia rekomendacji klientów i ulepszenia rozpoznawalności systemu.
Innowacyjny system SENS umożliwia klientom Carrefour łatwiejsze komponowanie zdrowej, zbilansowanej diety. SENS to oznaczenia składające się z czytelnych grafik, które umieszczone są z przodu opakowania produktu i informują konsumentów o zalecanej częstotliwości ich spożywania opracowanej na podstawie wartości odżywczej produktu. Jest to system pozytywny. Nie wyklucza żadnego artykułu spożywczego. SENS dzieli artykuły spożywcze na cztery kategorie: produkty, które można spożywać bardzo często, często, umiarkowanie oraz sporadycznie lub w małych ilościach.
Produkty z oznakowaniem SENS dostępne są we wszystkich sklepach sieci Carrefour w Polsce od jesieni 2017 roku – obecnie jest ich ponad 100. System obejmuje artykuły spożywcze marek własnych Carrefour. Gama produktów SENS jest stale rozbudowywana. Do końca 2018 roku w sklepach sieci Carrefour znajdzie się 250 produktów oznakowanych SENS, a do końca 2019 roku – 570 produktów.
Zapraszamy do zapoznania się z Przeglądem dobrowolnych systemów znakowania wartością odżywczą w ramach wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011
Przeczytaj także
Po wprowadzeniu nowych regulacji dotyczących znakowania produktów spożywczych zawartych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. pojawiły się nowe szczegółowo...
Sześć czołowych firm z branży spożywczej potwierdziło dziś, że są skłonne do wprowadzenia systemu sygnalizacji świetlnej (Traffic Lights Labelling System) znakowania wartości odżywczej produktów spożywczych...
Znakowanie żywności GMO jest w chwili obecnej zharmonizowane na poziomie Unii Europejskiej i w najbliższym czasie nie przewiduje się zmian w prawodawstwie wspólnotowym w tym zakresie.