Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Przegląd dobrowolnych systemów znakowania wartością odżywczą w ramach wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011

Autor: Centrum Znakowania Żywności, FoodFakty, ProBase360

Przegląd dobrowolnych systemów znakowania wartością odżywczą w ramach wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011

Pierwszy w Polsce kompleksowy przegląd dobrowolnych systemów znakowania wartością odżywczą w Europie. Praktyczne porady, przykłady kalkulacji i prezentacji graficznej oraz prognozowane zmiany prawne. 

Niniejsze opracowanie stanowi przegląd dobrowolnych systemów znakowania wartością odżywczą wprowadzonych we Francji, Wielkiej Brytanii i Polsce, takich jak FOPL, NUTRI-SCORE, SAIN-LIM, SENS, a także system wprowadzany przez sieć Carrefour w Polsce.

Przewodnik przygotowany został przy współpracy FoodFaktyCentrum Prawa Żywnościowego oraz ProBase360

Od dnia 13 grudnia 2014 r. większość środków spożywczych wprowadzanych na rynek europejski musi posiadać na etykiecie informację o wartości odżywczej. Tylko nieliczne produkty spożywcze zostały z takiego obowiązku zwolnione, np. zioła, przyprawy, herbaty, wybrane produkty nieprzetworzone. Jest to istotna zmiana w podejściu do znakowania środków spożywczych, gdyż przed tą datą, co do zasady, taki wymóg nie obowiązywał, a jedynie wybrane środki spożywcze musiały być opatrzone taką informacją, np. żywność wzbogacana.

Oprócz obowiązkowej informacji o wartości odżywczej, której zasady są szczegółowo uregulowane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom, prawodawca pozostawił możliwość dodatkowego znakowania środków spożywczych tzw. systemami dobrowolnymi.

Operatorzy żywności obszar komunikacji w obrębie wartości odżywczych zaczęli postrzegać i wykorzystywać również jako możliwość zwiększenie przewagi konkurencyjnej własnych produktów. Innymi słowy, oprócz standardowej „tabelki” z informacją o wartości odżywczej, na etykiecie pojawić się zaczęły dodatkowe oznaczenia np. w formie grafiki lub symboli.

Oznaczenia takie muszą spełniać warunki określone w art. 35 powołanego rozporządzenia. Muszą m.in. opierać się na rzetelnych, naukowo uzasadnionych badaniach konsumenckich i nie mogą wprowadzać konsumenta w błąd. Systemy takie mogą zostać opracowane przez poszczególne państwa członkowskie lub przez stowarzyszenia branżowe, a nawet poszczególnych przedsiębiorców. Systemy zalecane przez państwa członkowskie muszą zostać zgłoszone do Komisji Europejskiej.

Z punktu widzenia prawa, umieszczanie dodatkowych form znakowania wartością odżywczą jest dobrowolne. Producenci nie muszą ich stosować, ale praktyka rynkowa może „wymusić” ich stosowanie. Dodatkowymi systemami znakowania informacją o wartości odżywczej są też coraz częściej zainteresowani konsumenci, gdyż stanowią one dla nich przystępne narzędzie szybkiej oceny walorów odżywczych nabywanych produktów żywnościowych. 

Niniejsze opracowanie stanowi przegląd opracowanych w różnych krajach członkowskich UE dobrowolnych systemów znakowania wartością odżywczą. 

Słowa kluczowe: znakowanie produktów, etykieta, znakowanie kolorami, Traffic Label System, wartość odżywcza

Materiał udostępniony przez: FoodFakty

Wypełnij formularz w celu pobrania opracowania

  • W celu udostępnienia pobranych z portalu materiałów, wyrażam zgodę na przekazywanie informacji handlowych oraz marketing bezpośredni za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz telekomunikacyjnych urządzeń końcowych przez podmioty Prokonsument Sp. z o.o. oraz Firmę właściciela powierzonych  materiałów na podstwaie umowy z portalem FoodFakty,  zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. nr 144, poz. 204, z późń. zm.) oraz ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. 2004 nr 171 poz. 1800, z późń. zm.)

    Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Każda komunikacja jaką do Ciebie skierujemy będzie zawierała opcję wycofania.

    Informacja

    Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z naszą Polityką prywatności, aby dowiedzieć się więcej o naszym podejściu do danych osobowych (zgodnie z wymogiem art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE).

    Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest warunkiem zrealizowania świadczenia.

    Więcej informacji zawarte w: Warunki Ogólne i Regulamin oraz Polityka Prywatności

  • * - pole obowiązkowe

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn