Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Cele 2025 prawne/opakowania - Rekopol - odpowiedzi na pytania

Kategoria: Opakowania

Zauważam z sklepach coraz częstsze stosowanie torebek plastikowych, szczególnie w warzywniakach. Kto w Polsce jest odpowiedzialny za kontrolę tego obszaru

Fakt pobierania opłaty recyklingowej od nabywającego torebkę z tworzywa sztucznego (klienta sklepu) kontroluje PIH (Państwowa Inspekcja Handlowa). Natomiast sprawozdawczość z tego zakresu jest w gestii urzędu marszałkowskiego, właściwego ze względu na miejsce pobrania opłaty recyklingowej.

A co w przypadku firmy, które rozliczają się samodzielnie i muszą wykazać 100% recyklingu?

100% musza wykazać tylko te firmy, które chcą zrealizować poziomu recyklingu odpadami opakowaniowymi, które nie są przez nie wytworzone. Jeśli ktoś chce samodzielnie zrealizować poziom i sam wytwarza odpady opakowaniowe, to obowiązują go poziomy recyklingu z rozporządzenia.

Czy w związku z tym co Pani powiedziała można wprowadzać do obrotu produkty jednorazowego użytku bez piktogramów "Produkt zawiera plastik" lub nadal stosować to oznakowanie za pomocą naklejek?

Zgodnie ze stanowiskiem MKiŚ do momentu, gdy Polska nie zaimplementuje przepisów dyrektywy SUP to przepisy te nie obowiązują w Polsce. Natomiast, obserwujemy, że przedsiębiorcy zaczynają stosować te oznakowania.

Co do zapisów rozporządzenia wykonawczego Komisji Europejskiej (UE) 2020/2151 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiającym zasady dotyczące zharmonizowanych specyfikacji w odniesieniu do oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego wymienionych w części D załącznika do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (Dz. Urz. UE L 155 z dnia 12.06.2019 r., str. 1),  oznakowanie powinno być nadrukowane na opakowaniu. Jednak w przypadku wprowadzanych do obrotu produktów objętych oznakowaniem od 3 lipca 2021 r. do 4 lipca 2022 r. oznakowanie może być, na zasadzie odstępstwa, umieszczane na opakowaniu w formie naklejki a nie nadruku. Przepis ten nie dotyczy więc znakowania produktów wprowadzanych do obrotu przed wejściem w życie obowiązku oznakowywania produktów. 

Czy są jakieś zmiany dotyczące opakowań MAP/VAC?

Rekopol wystąpił z zapytaniem do Ministerstwa o interpretacje nowej definicji opakowania wielomateriałowego. Niestety jeszcze nie otrzymaliśmy wiążącej odpowiedzi.

Jak tylko ja uzyskamy, podzielimy się z Państwem.

Czy zmiany dotyczą też opakowań b2b?

Ponieważ ma się zmienić cały system gospodarowania odpadami opakowaniowymi, spodziewamy się, że zmiany wpłyną również na opakowania B2B.

Dlaczego w Polsce nie ma wprowadzonych automatów do odbioru butelek plastikowych i szklanych w dużych sklepach co jest standardem od wielu lat np. w Słowacji. Wydaje się to takim prostym sposobem odzysku odpadów.

System kaucyjny ma być lada moment wprowadzony, a jego elementem maja być takowe automatu. Za ten zakres odpowiada Ministerstwo.

Czy słój szklany z etykietami z papieru/tworzywa, których się nie da odkleić nawet w zmywarce domowej to opakowanie wielomateriałowe?

Nie

Co z opakowaniami barierowymi?

Rekopol wystąpił z zapytaniem do Ministerstwa o interpretacje nowej definicji opakowania wielomateriałowego. Niestety jeszcze nie otrzymaliśmy wiążącej odpowiedzi.

Jak tylko ja uzyskamy, podzielimy się z Państwem.

 

Autor:REKOPOL
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.