Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Przemysł spożywczy jest odporny na cyklicznie powtarzające się kryzysy globalne. Powód jest prosty: ludzie muszą jeść. Jednak pandemia Covid-19 wywarła na branżę dość nietypową presję. Decydujące pytanie brzmi: jak zwiększyć cyfrową odporność mojej firmy?
„Największym wrogiem postępu nie jest błąd, lecz lenistwo.” – powiedział kiedyś brytyjski historyk Henry Thomas Buckle. W przypadku branży spożywczej trudno dziś o bardziej nietrafny cytat. Pandemia Covid-19 zauważalnie zwiększyła zainteresowanie rozwiązaniami cyfrowymi i przyspieszyła cyfrową transformację całego sektora. I to jest dobra wiadomość, ponieważ także w przyszłości zakłady produkcji żywności będą musiały przejść liczne testy wytrzymałości i wykazać się dużą odpornością.
IT nie może zawieść w trudnych sytuacjach
Nawet jeśli większość przedsiębiorstw spożywczych całkiem dobrze przetrwała kryzys, to ogólna sytuacja gospodarcza nadal jest trudna. Przede wszystkim w gastronomii obserwujemy olbrzymi spadek obrotów. W sektorze detalicznym wygląda to nieco lepiej, ale fakty są takie, że nie każdy dostawca towarów dla sieci handlu detalicznego rozpoczął ten rok na plusie. Wręcz przeciwnie. Raport Federalnego Zrzeszenia Niemieckiego Przemysłu Spożywczego (BVE) mówi o dwucyfrowych stratach. Obrót branży w styczniu 2021 roku był o prawie o 14 procent niższy w porównaniu do roku ubiegłego. Z kolei według USDA, w 2020, konsumpcja mięsa wieprzowego w skali globalnej spadła aż o 7,4% r/r.
Do tego dochodzą liczne codzienne wyzwania: silny wpływ czynników zewnętrznych na łańcuchy dostaw, brak wykwalifikowanej siły roboczej oraz konieczność osiągnięcia wysokiej produktywności w konkurencyjnym otoczeniu. A także presja cenowa, która według raportu „Disruption and Uncertainty“ firmy McKinsey będzie coraz większa, ponieważ rosną nie tylko ceny surowców, ale też wrażliwość cenowa konsumentów.
Aby zwiększyć odporność i konkurencyjność zakładów produkcji żywności, technologia IT musi zapewnić trzy rzeczy:
Zintegrowane systemy IT zwiększają cyfrową odporność
Jaka jest cyfrowa odporność zakładów produkcji żywności? Z naszego Studium na temat cyfryzacji w dobie pandemii wynika, że nie jest tak źle. Cyfrowe łańcuchy dostaw dobrze sprawdzają się przypadku niepewności planowania czy opóźnień w realizacji dostaw. Zakłady, które w przeszłości zainwestowały w integrację i cyfryzację mogą dziś lepiej współpracować ze swoimi partnerami biznesowymi.
Co do zasady, przedsiębiorstwa posiadające zintegrowane systemy IT i ERP dobrze sobie radzą w okresie kryzysu, zwłaszcza w kwestiach sterowania procesami i szybkości reakcji: możliwość współpracy wirtualnej, elastyczne procesy, szybkie i precyzyjnie planowanie to tylko niektóre z zalet cyfryzacji. Z naszego raportu wynika, że w obszarze produkcji i administracji 51 procent naszych respondentów pracuje ze zintegrowanymi rozwiązaniami IT, a w obszarze raportów i analiz 53 procent. Inteligentnych systemów używa jednak zaledwie co dwudzieste przedsiębiorstwo. Kolejnym ważnym krokiem jest integracja danych rynkowych tak, aby można było szybko dopasować się do zmieniających się zachowań konsumentów i efektywnie współpracować z dostawcami, klientami i sieciami handlowymi.
Cyfryzacja to podstawowa kompetencja zakładów produkcji żywności
Mimo sporych osiągnięć na polu cyfryzacji nie ma powodu, żeby spocząć na laurach. Nasi respondenci są zgodni co do tego, że w przyszłości cyfryzacja będzie odgrywać kluczową rolę w przemyśle spożywczym, zwłaszcza w przypadku kolejnych kryzysów. To wszystko powoduje, że cyfrowe technologie stają się podstawową kompetencją i trudno sobie już wyobrazić wytwarzanie produktów bez ich udziału. Elastyczność, efektywność i przejrzystość wszystkich procesów, od przyjęcia towarów poprzez produkcję, pakowanie i magazynowanie aż do wysyłki to dziś konieczność.
Ale to jeszcze nie wszystko. Głównym celem jest efektywne cyfrowe wsparcie na całej długości łańcucha tworzenia wartości, a tym samym zwiększenie ogólnej efektywności i odporności przedsiębiorstwa. Poniższe punkty opisują pełny zakres możliwości technologii cyfrowych:
Przyszłe trendy
Jedno jest pewne: powszechnie dostępne i sprawdzone w praktyce technologie cyfrowe będą wdrażane szybciej niż innowacje. Nie można jednak zapomnieć o tym, że technologie są stale rozwijane. Wdrażając nowy system IT warto mieć ten fakt na uwadze. Sztuczna Inteligencja (SI), Internet Rzeczy (IoT), Big Data czy Blockchain to relatywnie nowe technologie, które są dopiero w początkowym stadium rozwoju, ale wkrótce będą z pewnością odgrywać ważną rolę.
Tak naprawdę, to sztuczna inteligencja już teraz jest stosowana w nowych projektach. Punktem wyjściowym jest konkretny przypadek. Sztuczna inteligencja powinna rozwiązać istniejący problem lub spełnić określone wymaganie, czego wynikiem będzie na przykład wzrost obrotu czy wyższe marże.
Przykładem praktycznego użycia sztucznej inteligencji jest klasyfikacja surowej szynki z wykorzystaniem technologii przemysłowej analizy obrazu. System automatycznie określa jakość mięsa, a następnie decyduje jak najlepiej wykorzystać analizowaną tuszę w dalszej produkcji. Pozwala to nie tylko zoptymalizować uzyski, ale również ustalić optymalny sposób jej dalszej obróbki w procesie wytwarzania docelowego produktu.
Wybiegając w przyszłość można przyjąć, że nie jest wykluczone połączenie stosowanych aktualnie technologii kompletacji za pomocą komend głosowych (Pick-by-Voice), czy też kompletacji przy użyciu inteligentnych okularów (Pick-by-Vision) albo technologii BMI z interfejsami mózg-komputer: dzięki zastosowaniu elektroencefalografii i wyświetlaczy holograficznych operatorzy mogliby sterować maszynami poprzez transfer myśli, w dosłownym znaczeniu tego słowa.
Wszystko to – połączone ze sobą w przemyślany sposób – z pewnością zapewni większą odporność branży spożywczej na zawirowania rynkowe i kolejne globalne kryzysy.
Zachęcamy do odwiedzenie naszej witryny
oraz profilu LinkedIn CSB-System Polska.
Przeczytaj także
Pandemia COVID-19 zauważalnie przyspieszyła rozwój e-zakupów spożywczych. Aktualne preferencje zakupowe kształtują przyszłość całego sektora handlu detalicznego żywnością. A co to oznacza dla producentów i sprzedawców detalicznych?
System ERP pełni funkcję centralnego układu nerwowego w każdym przedsiębiorstwie. Postępująca cyfryzacja jeszcze bardziej podnosi rangę ERP. Dlatego właśnie podejmując decyzję o implementacji systemu, decydenci z branży spożywczej i napojów muszą wziąć pod uwagę kilka kluczowych kwestii. Bazując na ponad 1200 wdrożeniach naszego systemu i rozmów z naszymi klientami wiemy, na co należy zwrócić szczególną uwagę.
Jeszcze kilkanaście miesięcy temu funkcjonowaliśmy w innej rzeczywistości gospodarczej. Czynnik epidemiologiczny nie istniał i mało kto zakładał jego wystąpienie. Dzisiaj determinuje wszelkie decyzje biznesowe i jest katalizatorem zmian, który...