Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Etykietowanie żywności – Oczekiwania konsumentów w Europie

Kategoria: Biznes

Przepisy dotyczące znakowania żywności dynamicznie się zmieniają. Jak odnajdują się w tej sytuacji konsumenci? Jakie czynniki, związane z etykietowaniem produktów spożywczych, wpływają na ich decyzje zakupowe?

Jak wynika z badań przeprowadzonych w lutym bieżącego roku przez laboratorium GAEL,  należące do instytutu rolnictwa Uniwersytetu w Grenoble  przy współpracy CLCV, jednego z największych francuskich stowarzyszeń konsumenckich, oczekiwania konsumentów dotyczące informacji o produkcie umieszczonych na jego opakowaniu są wysokie. Klienci chcą wiedzieć o produkcie jak najwięcej – zgodnie z ich wytycznymi na opakowaniu powinien być umieszczony szczegółowy skład wyrobu oraz szczegółowe informacje dotyczące pochodzenia, co ułatwiłoby im podejmowanie świadomych decyzji zakupowych.

Niemniej, jak wynika z przeprowadzonych badań, chęć umieszczania dodatkowych informacji na etykietach, deklarowana przez konsumentów, nie jest tożsama z wykorzystywaniem tych informacji podczas robienia przez nich zakupów.

Wybór determinują zwykle 2 lub 3 czynniki

W badaniach wzięło udział 2000 konsumentów należących do różnych segmentów społecznych. Okazało się, że ich decyzje zakupowe, niezależnie od dochodów czy poziomu wykształcenia, są podejmowane na podstawie 2-3 wybranych czynników. Podczas zakupów konsumentom trudno jest przetwarzać i porównywać więcej niż 2-3 informacje, nawet jeśli są one przedstawione w formie skróconej. Jak wynika z przeprowadzonych badań 21% decyzji zakupowych jest podejmowanych „w ciemno” bez uprzedniego zapoznawania się z jakimikolwiek informacjami umieszczonymi na etykietach produktów. Cena stanowi podstawę 35% wyborów zakupowych, natomiast miejsce pochodzenia jest istotne w przypadku 33% z nich. W nieco mniejszym stopniu (23-25%) konsumenci zwracają uwagę na markę produktu oraz informacje o jego wartości odżywczej. Wreszcie, w przypadku około 13-17% decyzji zakupowych, istotny jest wpływ na środowisko oraz odpowiedzialność społeczna danego producenta. Podsumowując, wyniki przeprowadzonych badań zauważono tendencję, iż osoby o niższych dochodach oraz niższym poziomie wykształcenia zwracają uwagę na mniejszą ilość informacji. Dla konsumentów z wyższym wykształceniem najważniejszymi czynnikami wpływającymi na decyzje zakupowe były cena, wartość odżywcza oraz wpływ na środowisko. Pochodzenie produktu było natomiast ważnym czynnikiem dla osób o niższym wykształceniu. Co ciekawe wśród osób z nadwagą i otyłością większość nie brała pod uwagę informacji o wartości odżywczej produktów. Podsumowując, wyniki badań zauważono również, iż decydujące o wyborach konsumenckich czynniki zmieniają się wraz z wiekiem – dla osób starszych ważniejszy był wpływ na środowisko oraz odpowiedzialność społeczna danego przedsiębiorstwa, młodsi częściej kierowali się ceną produktu.

Konsumenci chcą wiedzieć więcej

Mimo, iż podczas podejmowania decyzji zakupowych ciężko skonfrontować ze sobą wszystkie informacje umieszczone na etykietach, konsumenci zgodnie przyznają, że chcą wiedzieć
o produktach jeszcze więcej. Aż 97% spośród badanych  oczekuje wzbogacenia etykiet produktów
o dodatkowe informacje. Wśród nich najbardziej pożądane są informacje o stosowaniu syntetycznych związków chemicznych oraz wyraźna wzmianka w przypadku użycia GMO. Konsumenci pragną, by obowiązkowe informacje znajdujące się na etykietach były przedstawione w sposób czytelny, zrozumiały nie tylko dla specjalistów.

Przedstawione wyniki badań zachęcają do działania, którego efektem może być udostępnienie konsumentom pełniejszych informacji na temat sprzedawanych produktów, zgodnie
z ich oczekiwaniami. Warto również pamiętać, iż informacje te powinny być przedstawione w przystępnej formie, która ułatwi podejmowanie świadomych decyzji zakupowych, również konsumentom o niższym wykształceniu.

 

Źródła:

  1. Étiquetage des produits alimentaires : quelles sont les attentes des consommateurs?
    http://agriculture.gouv.fr/etiquetage-des-produits-alimentaires-quelles-sont-les-attentes- des-consommateurs
  2. Étiquettes : consommateurs cherchent repères
    http://institut.inra.fr/Partenaires/Sciences-et-societe/Toutes-les-actualites/Etude-Inra-CLCV-sur-l-etiquetage-alimentaire

Autor: FoodFakty

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.