Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Etykiety napojów alkoholowych wciąż nie spełniają oczekiwań konsumentów

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Niesatysfakcjonujące propozycje branży

Regulacje prawne dotyczące informowania o składzie i wartości odżywczej napojów alkoholowych, np. o zawartości cukru, wciąż nie są tak przejrzyste, jak w przypadku produktów bezalkoholowych. Opublikowane niedawno propozycje zmian w tym zakresie, wysunięte przez przez branżę alkoholową, pozostawiają wiele do życzenia. Stanowią one odpowiedź na zakończony niedawno 12-miesięczny okres wyznaczony przez Komisję Europejską, w trakcie którego producenci mieli poprawić sposób etykietowania wyrobów alkoholowych. Plany przedstawicieli przemysłu przewidują m.in. możliwość publikacji danych o składzie piwa, wina oraz alkoholi wysokoprocentowych na etykiecie bądź on-line, wedle woli producenta.

Zbyt duża swoboda producentów

Dla Europejskiej Organizacji Konsumentów (BEUC) jest niedopuszczalne, by informacje o składzie i wartości odżywczej alkoholi były opcjonalne, podczas gdy w przypadku pozostałych produktów, jak napoje gazowane czy soki, są one obowiązkowe. BEUC ponownie wezwała do wprowadzenia przez Unię Europejską bardziej restrykcyjnego prawodawstwa, które ukróci przywileje sektora alkoholi. Jak mówiła Monique Goyens, Dyrektor Generalna BEUC, „producenci napojów alkoholowych pozostawiają sobie zbyt szerokie pole manewru, jeśli chodzi o informacje przekazywane konsumentom. Podczas zakupów decyzje podejmuje się w przeciągu sekund – trudno oczekiwać, że konsument poświęci w sklepie kilka minut na sprawdzenie w Internecie ile kalorii ma interesująca go wódka czy wino.”

Wszystkie informacje na etykiecie

„Nie zapominajmy, że w wielu krajach średnio 3 na 10 konsumentów nie posiada smartfona, nie wspominając o tym, że w konkretnym miejscu dostęp do sieci może być ograniczony. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest umieszczenie wszystkich niezbędnych informacji na etykiecie. Napoje alkoholowe mogą być prawdziwymi bombami kalorycznymi – jeden kieliszek wina nierzadko zawiera tyle samo kalorii, co miseczka lodów. Aby podejmować rozsądne z punktu widzenia żywieniowego decyzje i móc łatwo ocenić skład alkoholu, konsument musi mieć bezpośredni dostęp do informacji na etykiecie.”

Odpowiednie regulacje prawne

 „W ubiegłym roku Komisja Europejska słusznie przyznała, że istnieje potrzeba zmiany sposobu etykietowania napojów alkoholowych. Naszym zdaniem, jedynym wyjściem, które zobowiąże producentów alkoholi do przejrzystego etykietowania swoich wyrobów, są odpowiednie regulacje na szczeblu ogólnoeuropejskim”, podkreśliła Goyens. Obecne propozycje przedstawicieli branży obejmują m.in. możliwość podjęcia przez producenta decyzji o umieszczeniu informacji o wartości odżywczej (bądź jedynie wartości energetycznej) napojów alkoholowych na etykiecie lub na stronie internetowej, a także podawanie tych danych w odniesieniu do porcji, a nie na 100 ml produktu, co stanowiłoby jasny punkt odniesienia dla konsumenta.

Źródło:

http://www.beuc.eu/publications/alcohol-makers-fail-meet-consumers%E2%80%99-expectations-label-information/html

Autor: Wojciech Grodzicki

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.