Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Jaja tanieją, chociaż nadal ich ceny są wyższe niż przed rokiem

Kategoria: Biznes

Drugą połowę 2017 r. polscy producenci jaj konsumpcyjnych mogą zaliczyć do udanych. Silny popyt zagraniczny na polskie jaja przyczynił się do istotnego wzrostu cen jaj. W drugiej połowie 2017 r., według danych MRiRW, przeciętnie, zakłady pakujące sprzedawały jaja konsumpcyjne klasy XL za 50,4 zł/100 szt., czyli aż o 38% więcej niż w drugiej połowie 2016 r. Jaja klasy L sprzedawano po 43,0 zł/100 szt., czyli o 24% drożej w relacji rocznej, a jaja klasy M po 37,5 zł/100 szt. (+23% r/r).

Eksport jaj

Jak wynika z danych MRiRW w okresie I-X 2017 r. z Polski wyeksportowano 224,1 tys. t jaj konsumpcyjnych, czyli o 12% więcej w relacji rocznej.  W ujęciu wartościowym ten wzrost był jeszcze większy i wyniósł ponad 36%. Większe zapotrzebowanie na polskie jaja wynikało z ograniczonej ich podaży na rynku unijnym. Taka sytuacja była m.in. konsekwencją wykrycia fipronilu na fermach kur niosek w Holandii, Belgii i Niemczech, a następnie w innych krajach UE, problemów związanych z salmonellą, a także obecności grypy ptaków we Włoszech.

Fipronil

Jak podaje portal Poultry World problem fipronilu nie został jeszcze w pełni rozwiązany i na przykład w Holandii nadal zamkniętych jest około 100 ferm. Jednak dane Komisji Europejskiej wskazują na odbudowę unijnego pogłowia kur niosek, co znajduje odzwierciedlenie w spadku cen. Z danych KE wynika, że w trzecim tygodniu stycznia br. (15-21.01) średnio za jaja w UE płacono 169,3 EUR/100 kg, czyli o 12% mniej niż przed miesiącem, ale nadal o 39% więcej w relacji rocznej.

Spadek cen na rynku krajowym

Spadek cen jaj widoczny jest również na rynku krajowym. Z danych MRiRW wynika, że ceny jaj w zakładach pakujących zaczęły spadać już w grudniu 2017 r. W trzecim tygodniu stycznia br. indeks jaj Banku BGŻ BNP Paribas ukształtował się na poziomie 43,1 zł/100 szt. i był o 19%  wyższy w ujęciu rocznym. Od początku 2018 r. indeks ten obniżył się już o 16% i biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku krajowym, jak i unijnym, tendencja spadkowa prawdopodobnie utrzyma się również w kolejnych miesiącach. Warto jednak zaznaczyć, że ceny nadal mogą być wyższe w relacji rocznej.

Wzrost cen jaj w skupie silnie odbił się również na cenach detalicznych jaj. Według danych GUS, w drugiej połowie 2017 r. ceny wzrosły z poziomu 51 gr/szt. (w lipcu) do 75 gr/szt. w grudniu, czyli aż o 47%. Wyższymi cenom detalicznym w grudniu 2017 r. sprzyjała nie tylko sytuacja po stronie podaży, ale również sezonowy wzrost popytu, związany z okresem świątecznym. Wydaje się, że w pierwszym kwartale br. ceny detaliczne jaj również powinny wykazywać tendencję spadkową, jednak prawdopodobnie spadki te nie będą tak silne, jak w przypadku cen skupu. 

Autor: Magdalena Kowalewska, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas

Wybierz temat: Przemysł mięsny

Autor:BGŻ BNP Paribas
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.