Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Drugą połowę 2017 r. polscy producenci jaj konsumpcyjnych mogą zaliczyć do udanych. Silny popyt zagraniczny na polskie jaja przyczynił się do istotnego wzrostu cen jaj. W drugiej połowie 2017 r., według danych MRiRW, przeciętnie, zakłady pakujące sprzedawały jaja konsumpcyjne klasy XL za 50,4 zł/100 szt., czyli aż o 38% więcej niż w drugiej połowie 2016 r. Jaja klasy L sprzedawano po 43,0 zł/100 szt., czyli o 24% drożej w relacji rocznej, a jaja klasy M po 37,5 zł/100 szt. (+23% r/r).
Eksport jaj
Jak wynika z danych MRiRW w okresie I-X 2017 r. z Polski wyeksportowano 224,1 tys. t jaj konsumpcyjnych, czyli o 12% więcej w relacji rocznej. W ujęciu wartościowym ten wzrost był jeszcze większy i wyniósł ponad 36%. Większe zapotrzebowanie na polskie jaja wynikało z ograniczonej ich podaży na rynku unijnym. Taka sytuacja była m.in. konsekwencją wykrycia fipronilu na fermach kur niosek w Holandii, Belgii i Niemczech, a następnie w innych krajach UE, problemów związanych z salmonellą, a także obecności grypy ptaków we Włoszech.
Fipronil
Jak podaje portal Poultry World problem fipronilu nie został jeszcze w pełni rozwiązany i na przykład w Holandii nadal zamkniętych jest około 100 ferm. Jednak dane Komisji Europejskiej wskazują na odbudowę unijnego pogłowia kur niosek, co znajduje odzwierciedlenie w spadku cen. Z danych KE wynika, że w trzecim tygodniu stycznia br. (15-21.01) średnio za jaja w UE płacono 169,3 EUR/100 kg, czyli o 12% mniej niż przed miesiącem, ale nadal o 39% więcej w relacji rocznej.
Spadek cen na rynku krajowym
Spadek cen jaj widoczny jest również na rynku krajowym. Z danych MRiRW wynika, że ceny jaj w zakładach pakujących zaczęły spadać już w grudniu 2017 r. W trzecim tygodniu stycznia br. indeks jaj Banku BGŻ BNP Paribas ukształtował się na poziomie 43,1 zł/100 szt. i był o 19% wyższy w ujęciu rocznym. Od początku 2018 r. indeks ten obniżył się już o 16% i biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku krajowym, jak i unijnym, tendencja spadkowa prawdopodobnie utrzyma się również w kolejnych miesiącach. Warto jednak zaznaczyć, że ceny nadal mogą być wyższe w relacji rocznej.
Wzrost cen jaj w skupie silnie odbił się również na cenach detalicznych jaj. Według danych GUS, w drugiej połowie 2017 r. ceny wzrosły z poziomu 51 gr/szt. (w lipcu) do 75 gr/szt. w grudniu, czyli aż o 47%. Wyższymi cenom detalicznym w grudniu 2017 r. sprzyjała nie tylko sytuacja po stronie podaży, ale również sezonowy wzrost popytu, związany z okresem świątecznym. Wydaje się, że w pierwszym kwartale br. ceny detaliczne jaj również powinny wykazywać tendencję spadkową, jednak prawdopodobnie spadki te nie będą tak silne, jak w przypadku cen skupu.
Autor: Magdalena Kowalewska, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas
Przeczytaj także
Według danych GUS w 2017 r. w Polsce średnioroczny wzrost wskaźnika cen detalicznych nabiału (mleka serów i jaj) wyniósł 5,9% czyli więcej niż wzrost cen żywności ogółem (o 4,6%). Wśród głównych grup produktów żywnościowych...
Według danych USDA Unia Europejska jest czwartym na świecie, po Stanach Zjednoczonych, Brazylii i Chinach producentem mięsa drobiowego. Jak wynika z prognoz Komisji Europejskiej w 2018 r. unijna produkcja tego gatunku...