Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Jakość handlowa napojów

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych sprawdziła jakość handlową soków i nektarów, napojów bezalkoholowych oraz piwa. Kontrolą objęto łącznie 408 podmiotów (142 lokale gastronomiczne, 141 sklepów i 125 producentów).

Cechy organoleptyczne

Oceną organoleptyczną objęto łącznie 295 partii, w tym: 111 partii soków i nektarów, 119 partii napojów bezalkoholowych i 65 partii piwa. Z uwagi na nieprawidłową klarowność zakwestionowano 1 partię napoju bezalkoholowego (tj. 0,3% wszystkich skontrolowanych partii napojów i 0,8% skontrolowanych partii napojów bezalkoholowych).

Badania laboratoryjne

Badaniami laboratoryjnymi objęto 491 partii, w tym: 151 partii soków i nektarów, 180 partii napojów bezalkoholowych i 160 partii piwa. Zakwestionowano 29 partii (5,9% wszystkich skontrolowanych partii), w tym: 2 partie soków i nektarów (1,3% skontrolowanych partii soków i nektarów), 5 partii napojów bezalkoholowych (2,8% skontrolowanych partii napojów bezalkoholowych) i 22 partie piwa (13,8% skontrolowanych partii piwa).

Wykryte nieprawidłowości dotyczyły m.in.:

  • Zawyżonej zawartości glukozy, zaniżonej zawartości cukru w odniesieniu do deklaracji zawartej w wartości odżywczej – w przypadku soków.
  • Obecności niedeklarowanych dodatków (substancji słodzącej, substancji konserwującej) – w przypadku napojów bezalkoholowych.
  • Niezgodnej z deklaracją zawartości ekstraktu brzeczki podstawowej i alkoholu – w przypadku piwa.

Oznakowanie

Oznakowanie zweryfikowano w przypadku 1002 partii, w tym: 362 partii soków i nektarów, 335 partii napojów bezalkoholowych i 305 partii piwa. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 229 partii (22,9% wszystkich skontrolowanych partii), w tym w: 54 partiach soków i nektarów (14,9% skontrolowanych partii soków i nektarów), 75 partiach napojów bezalkoholowych (22,4% skontrolowanych partii napojów bezalkoholowych) oraz 100 partiach piwa (32,8% skontrolowanych partii piwa).

Dotyczyły one m.in.:

  • Stosowania nieprawidłowych nazw (np. „sok” zamiast „nektar” lub „cydr” dla napoju bezalkoholowego, podczas gdy ta nazwa jest przypisana wyłącznie dla napojów alkoholowych).
  • Braku lub podania w innym miejscu niż przy nazwie informacji szczegółowych dotyczących szczególnego przetwarzania jakiemu został poddany produkt (np. „tłoczony na zimno”, „pasteryzowany”).
  • Stosowania określeń „świeże” lub „niefiltrowane” (sugerujących, że produkt nie jest nieutrwalony) dla piwa poddanego pasteryzacji oraz określeń typu „naturalny” lub „domowa” dla produktów zawierających dodatki (np. barwniki i konserwanty).
  • Podawania informacji sugerujących szczególne właściwości danego produktu, podczas gdy inne podobne wyroby posiadają takie same cechy (np. „bez dodatku cukru” czy „produkt nie zawiera sztucznych barwników i konserwantów” w przypadku soków).
  • Braku wyszczególnienia w wykazie składników wszystkich składników zastosowanych do produkcji (np. słodu pszenicznego, laktozy, płatków owsianych).
  • Stosowania niewłaściwych nazw składników wykorzystanych do produkcji (np. „kukurydza” zamiast „grys kukurydziany”).
  • Braku wskazania w lokalach gastronomicznych (w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu) wykazu składników.
  • Nieuprawnionego użycia terminu „ekologiczny”.
  • Braku procentowej zawartości soku gruszkowego występującego w nazwie środka spożywczego lub podanie procentowej zawartości soku z jabłek przy pomocy sformułowania „minimum 30%” zamiast konkretnej zawartości tego składnika.
  • Stosowania szaty graficznej, nazwy handlowej lub dodatkowych określeń sugerujących, że produkt został wytworzony w określonym mieście lub regionie, podczas gdy faktycznie został wyprodukowany w zupełnie innym miejscu (np. podanie w nazwie określenia „łódzkie” dla piwa wyprodukowanego w Raciborzu).
  • Braku oznakowania w języku polskim.
  • Podawania informacji m.in. o wartości odżywczej, dacie minimalnej trwałości i zawartości netto niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

Źródło: IJHARS

Wybierz temat: Badania żywności Bezpieczeństwo żywności Inspekcje Państwowe Przemysł napojowy

Autor: Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.