Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Najnowszy raport MSC: zrównoważone połowy ryb i owoców morza nabierają tempa

Kategoria: Biznes

Sprzedaż ryb i owoców morza z certyfikatem MSC osiągnęła milion ton rocznie. Raport Working together for thriving oceans opublikowany 10 października br. przez organizację pozarządową MSC wskazuje na stały wzrost popytu oraz podaży na ryby i owoce morza ze zrównoważonych połowów.

Organizacja pozarządowa MSC (Marine Stewardship Council) realizuje wiodący w świecie program certyfikacji i znakowania ryb oraz owoców morza pochodzących ze zrównoważonych połowów. W szczegółach przedstawionych w corocznym raporcie Working together for thriving oceans MSC wskazuje na globalnie rosnące tempo działań podejmowanych na rzecz ochrony ekosystemów morskich oraz ich żywych zasobów. Sprzedaż ryb i owoców morza oznaczonych niebieskim logo MSC po raz pierwszy osiągnęła milion ton rocznie, zaś połowy certyfikowanych ryb i owoców morza wzrosły w ciągu ostatnich pięciu lat o 34%[1].

- Nasze oceany znajdują się w punkcie krytycznym - mówi Rupert Howes, Dyrektor Generalny MSC. - A jednak wydaje się, że jest to czas na optymizm i czas na zmiany. Obserwujemy rosnące zaangażowanie polityczne i korporacyjne, poparte bezprecedensową troską konsumentów o nasze oceany. MSC jest zdecydowane stać się częścią rozwiązania, poprzez współpracę z partnerami zajmującymi się rybołówstwem, handlem, nauką oraz społecznościami chroniącymi środowisko.

Obecnie 15% światowych połowów morskich[2] posiada uznany globalnie Certyfikat Zrównoważonego Rybołówstwa MSC, w porównaniu z 10% w 2014 roku. Raport MSC wskazuje na kilka czynników odpowiedzialnych za tę zmianę:

  • Rosnące zapotrzebowanie konsumentów na zrównoważone ryby i owoce morza: Według badań przeprowadzonych na zlecenie MSC, 83% konsumentów ryb i owoców morza na świecie jest zgodnych, że musimy chronić oceany dla przyszłych pokoleń3. Obecnie rynek certyfikowanych produktów rybnych i owoców morza wart jest około 10 mld dolarów rocznie. Podczas gdy sprzedaż pozostaje najwyższa w Europie północnej, w szczególności w Niemczech, Holandii oraz Wielkiej Brytanii, szybki wzrost sprzedaży produktów ze znakiem MSC obserwuje się we Włoszech, Chinach, Japonii czy Polsce. Dzięki inicjatywom prorozwojowym i marketingowym podejmowanym przez MSC oraz partnerów, rozpoznawalność znaku MSC wzrosła z 32% w 2016 roku do 37% w 2018 roku[3].
  • Rosnące zaangażowanie rybołówstw: Rybołówstwa na całym świecie reagują na rosnący popyt na certyfikowane ryby i owoce morza oraz potrzebę ochrony naszych oceanów. MSC obserwuje ciągły wzrost liczby certyfikowanych zrównoważonych rybołówstw: z 216 w 2014 r. do 361 w 2019 r. Rybołówstwa te są zlokalizowane w 41 krajach, w porównaniu z 36 w 2014 r. Certyfikowane połowy osiągnęły już 11,8 mln ton rocznie, w porównaniu do 8,8 mln ton w 2014 r. Uwagę zwraca także odnotowany w ubiegłym roku wzrost liczby certyfikacji niektórych gatunków: obecnie 22% światowych połowów tuńczyka posiada certyfikat MSC (w porównaniu z 19% w 2017 r.) oraz 62% połowów ryb białych (w porównaniu z 52% w 2017 r.).
  • Koalicja polityczna i biznesowa wokół Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ: Cel 14 dotyczący życia pod wodą odegrał znaczącą rolę w pobudzeniu rządów oraz biznesu do podjęcia zobowiązań na rzecz ochrony oceanów. Program certyfikacji MSC jest obecnie używany przez niektóre państwa i firmy jako integralna część ich dobrowolnych zobowiązań dążących do realizacji celu 14. Przykładem może być tu inicjatywa MSC Leaders for a Living Ocean obejmująca 27 członków, włączając w to takie firmy jak Orkla Health, Aldi i Shangri-La, które zwiększyły swoje zaangażowanie, aby dostarczać konsumentom zrównoważone produkty z logo MSC.
  • Rosnące wysiłki Globalnego Południa: W związku z tym, że ponad połowa poławianych ryb i owoców morza na świecie pochodzi z Globalnego Południa, zrównoważone połowy w tych regionach są kluczowe dla ochrony światowych zasobów ryb i owoców morza. MSC zwiększa swoje wysiłki na Globalnym Południu wraz z partnerami zaangażowanymi w Projekty Udoskonalenia Rybołówstwa (ang. Fisheries Improvement Projects). Praca ta zaczyna przynosić efekty: liczba rybołówstw z certyfikatem MSC na Globalnym Południu wzrosła ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich dwóch lat (z 59 w 2017 r. do 124 w 2019 r.). Inicjatywy takie jak projekt Fish for Good realizowany w Meksyku, Indonezji i Południowej Afryce, finansowany ze środków Holenderskiej Narodowej Loterii Kodów Pocztowych, wspierają rybołówstwa poprzez identyfikację obszarów wymagających poprawy oraz dostarczanie zestawu narzędzi, które wprowadzą je na ścieżkę zrównoważonego rozwoju.

MSC postawiło odważny cel, aby do 2030 roku do Programu MSC włączone zostały rybołówstwa odpowiadające za 30% światowych połowów morskich. To ambitne zobowiązanie odzwierciedla pilną potrzebę realizacji Celu 14. oraz rosnącą presję na nasze oceany. Cel ten może zostać osiągnięty jedynie poprzez działania zakrojone na szeroką skalę i przywództwo ze strony organizacji rybackich, handlowych, rządowych, naukowych oraz społeczności chroniących środowisko.

- Każda osoba zaangażowana we wspieranie zrównoważonych połowów powinna być dumna z osiągnięć dokonanych w ciągu ostatnich dwóch dekad. Nasz raport pokazuje wzrost tempa zrównoważonych połowów ryb i owoców morza, które pomagają zachować nasze oceany oraz zasoby ryb i owoców morza dla przyszłych pokoleń. Jednakże rozwiązanie problemu globalnego przełowienia wciąż pozostaje ogromnym wyzwaniem. Zmiany klimatu zwiększają potrzebę głębokiej współpracy ponad granicami politycznymi i geograficznymi. Dobrze zarządzane, zrównoważone rybołówstwa lepiej reagują na efekty zmian klimatycznych, chroniąc nasze oceany - podkreśla Howes. - Chociaż wiele zostało już osiągnięte, to co wydarzy się dalej jest jeszcze bardziej istotne. Wszyscy musimy stanąć na wysokości zadania i wprowadzić zmiany, których nasze oceany pilnie potrzebują.

Raport MSC Working together for thriving oceans dostępny jest na stronie www:

www.msc.org/pl/o-msc/raporty-i-publikacje/raporty-roczne-msc

 

Źródła:

[1] Połowy ryb i owoców morza z certyfikatem MSC wyniosły łącznie 8,8 mln ton w 2014 roku, w porównaniu z 11,8 mln ton w roku 2019.

[2] Całkowity połów certyfikowany przez MSC w 2019 r. w porównaniu z całkowitym połowem morskim w 2016 r. według Organizacji Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).

[3] Według badań percepcji konsumentów przeprowadzonych przez GlobeScan na grupie 25 tys. osób w 22 państwach, między 12 stycznia a 10 marca 2018 r.

Autor: MSC Polska

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.