Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Tegoroczna konferencja New Food Conference, organizowana przez ProVeg International, będzie miejscem, gdzie usłyszymy, że „społeczny punkt zwrotny” jest coraz bliżej, ponieważ jedzenie mniejszej ilości mięsa staje się normą.
Konferencja, która odbędzie się 3 września w Berlinie, zgromadzi międzynarodową branżę alternatywnych białek, w tym ugruntowanych producentów i innowacyjne startupy, postępowych inwestorów oraz dostawców zorientowanych na przyszłość, naukowców aplikacyjnych oraz zaangażowanych rzeczników. Wspólnie przeanalizują aktualny stan rozwoju rynku, najnowsze trendy oraz najlepsze praktyki w łańcuchu dostaw, ze szczególnym uwzględnieniem rynku europejskiego.Wśród kluczowych prelegentów znajduje się profesor Armando Perez-Cueto z Uniwersytetu Umeå w Szwecji, który w tym miesiącu opublikował wyniki badania na grupie 7800 konsumentów z dziewięciu krajów europejskich, dotyczącego postaw konsumentów wobec fermentowanej żywności pochodzenia roślinnego.Badanie wykazało, że 27% respondentów, którzy określili się jako wszystkożercy, w rzeczywistości spożywa mięso mniej niż trzy razy w miesiącu.
„To badanie konsumenckie rzuciło nowe światło na rozwój w kierunku społecznego punktu zwrotnego. Około 27% wszystkożerców odżywia się jak fleksitarianie, nie identyfikując się jako fleksitarianie, co jest krokiem naprzód, ponieważ sugeruje to, że redukcja spożycia mięsa staje się nową normą” – powiedział profesor Perez-Cueto w komunikacie prasowym dotyczącym badania.
„Nie możemy się doczekać, aby usłyszeć więcej na temat tego badania podczas New Food Conference oraz poznać jego implikacje dla rynku żywności pochodzenia roślinnego w nadchodzących latach” – powiedziała Virginia Cecchini Kuskow, Senior Food Industry Manager w dziale Corporate Engagement w ProVeg.
Inne prezentacje na tegorocznej konferencji New Food Conference będą obejmować takie tematy jak:
Precyzyjna fermentacja
Fermentacja zachodzi, gdy mikroorganizmy przekształcają substancje. Ludzie fermentują swoje jedzenie od tysiącleci, na przykład w celu produkcji chleba, sera czy kiszonej kapusty. Precyzyjna fermentacja to biotechnologiczny proces ukierunkowanej fermentacji: bakterie, drożdże lub grzyby „uczą się” produkować białka mleka, takie jak serwatka, kazeina lub podpuszczka, bez udziału zwierząt.Proces ten, uważany za obiecujący, może zrewolucjonizować produkcję produktów mlecznych i w tym roku jest w centrum finansowania alternatywnych białek przez Europejską Radę Innowacji (kwota 50 milionów euro). Producenci kazeiny Fermify z Austrii, producent białka serwatkowego Vivici z Holandii, producent aromatów Givaudan ze Szwajcarii oraz firma inwestycyjna Gerber-Rauth z Włoch wyjaśnią, w jaki sposób precyzyjna fermentacja zmienia procesy produkcyjne.
Wartość odżywcza alternatywnych białek: Jak przekazać właściwy komunikat
Medium jest przekaźnikiem: dla konsumentów dbających o zdrowie wartość odżywcza alternatywnych białek ma kluczowe znaczenie. Surowce i ich przetwarzanie powinny być tak dobre, jak komunikacja wokół produktów. Ważne jest, aby dotrzeć do konsumentów tam, gdzie są, i skutecznie wyjaśniać nieporozumienia. Jak to działa, omówią na konferencji Denise Schmidt z Unilever, profesor Armando Perez-Cueto z Uniwersytetu Umeå oraz Christopher Bryant, konsultant ds. akceptacji konsumentów, wspólnie z Anną-Leną Klapp, dyrektorem ds. żywienia i zdrowia w ProVeg International.
Strategie dekarbonizacji
Przejście na procesy produkcyjne, które nie emitują gazów cieplarnianych, nazywane jest dekarbonizacją. Alternatywne białka mogą znacząco przyczynić się do redukcji emisji w przemyśle spożywczym. Można to zmierzyć, co może pomóc w sukcesie narodowych strategii dekarbonizacji. Jednocześnie alternatywne białka, dzięki swoim niskim wymaganiom zasobowym, wzmacniają globalne bezpieczeństwo żywnościowe. Ivo Rzegotta z Good Food Institute Europe wyjaśni w swoim wykładzie kluczową rolę, jaką alternatywne białka mogą odegrać dla firm i rządów.
Inwestycje
Tam, gdzie pojawiają się nowe rynki, potrzebne są inwestycje. Startupy z ProVeg Incubator, które już pomogły ponad 100 nowym firmom podbić rynek alternatywnych białek, są gotowe do działania. W tym roku swoje firmy zaprezentują Atlantic Fish Co, Optimized Foods i Friends & Family Pet Food Company z USA, AIProtein z Egiptu oraz Fisheroo z Singapuru. Dana Wilson z sieci inwestorów FAIRR Initiative podzieli się trendami, które ekscytują inwestorów.
Łańcuchy dostaw
Łańcuchy dostaw dla roślinnych produktów alternatywnych zaczynają się na polu, a kończą przy kasie supermarketu. Łączą rolników z dostawcami, producentami, detalistami i konsumentami. Aby łańcuchy dostaw były przyszłościowe i stabilne, wszystkie perspektywy muszą być uwzględnione. Tegoroczna konferencja New Food Conference gościć będzie na jednej scenie sieć Forum Moderne Landwirtschaft i handlarza rolnego BayWa z detalistami i Duńskim Stowarzyszeniem Wegetariańskim.
Nudging
Nudging, czyli oddziaływanie poprzez impulsy behawioralne, pomaga konsumentom podejmować zrównoważone decyzje konsumpcyjne za pomocą małych wskazówek. Celem jest ułatwienie ludziom zmiany nawyków bez wywierania presji lub stawiania wymagań. Może to odbywać się dyskretnie, na przykład, gdy producenci zastępują składniki zwierzęce roślinnymi. Alexander Lamm z International Flavors & Fragrances i Kim van Drie z Hands Off My Chocolate przedstawią swoje doświadczenia w tej materii.
Alternatywne białka
Białka przeznaczone do spożycia przez ludzi, które nie opierają się na przemysłowej hodowli zwierząt, obejmują produkty na bazie roślin lub grzybów, a także rozwiązania komórkowe, w tym te z precyzyjnej fermentacji. Oferują alternatywy dla konsumentów i producentów i są kluczowe dla New Food Conference. Denise Blömers z instytutu badania rynku GfK przedstawi aktualne trendy wynikające z Panelu Konsumenckiego GfK, który odzwierciedla zachowania zakupowe konsumentów w Niemczech.
Skalowanie
Kiedy produkt trafia na rynek, wizja staje się rzeczywistością. Jeśli produkt zyskuje również uznanie wśród docelowej grupy odbiorców, czas na skalowanie sukcesu: powinna rosnąć grupa odbiorców, sprzedaż i udział w rynku. Wymaga to zrównoważonych strategii. Niezależnie od tego, czy jest to producent marek własnych Lidl, przetwórca mięsa Tönnies, czy startupy Planted i Nosh Bio – wszyscy z powodzeniem skalowali roślinne produkty alternatywne i podzielą się swoimi doświadczeniami na New Food Conference.
Aby zarejestrować się na konferencję zarówno na żywo, jak i online, kliknij tutaj.