Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W Dzienniku Urzędowym UE w dn. 18 grudnia br. opublikowano Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/2151 z dnia 17 grudnia 2020 r. ustanawiające zasady dotyczące zharmonizowanych specyfikacji w odniesieniu do oznakowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w części D załącznika do dyrektywy 2019/904 w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 3 lipca 2021 r. Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Rozporządzenie zawiera cztery załączniki dotyczące zharmonizowanych specyfikacji dotyczących oznakowania:
Zał. I –podpasek higienicznych, tamponów oraz aplikatorów do tamponów;
Zał. II – chusteczek nawilżanych, tj. uprzednio nawilżonych chusteczek przeznaczonych do higieny osobistej i uprzednio nawilżonych chusteczek do użytku domowego;
Zał. III – wyrobów tytoniowych z filtrami i filtrów sprzedawanych do używania z wyrobami tytoniowymi;
Zał. IV – kubków na napoje.
Szczegóły dotyczące oznakowania w treści rozporządzenia – https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A32020R2151&fbclid=IwAR2mhJTTnfyeFzfsVfWk8XDPxWKN0onDMHL3pMBkFeHdXw6O6cSD00-eh5U#d1e36-65-1
Źródło: EUR-lex
Przeczytaj także
Jeden z największych producentów żywności i napojów na świecie, firma PepsiCo, w samym tylko 2021 roku zainwestuje 3,6 mln USD oraz 8 mln USD w każdym kolejnym roku na pozyskanie przetworzonego plastiku (rPET), który umożliwi produkcję w Polsce wszystkich butelek napojów Pepsi oraz Mirinda z surowca zawierającego tworzywo w 100% pochodzące z recyklingu.
Jak prognozują eksperci Unii Europejskiej wraz z Unią Owocową, chaos i brak harmonizacji uregulowań prawnych dotyczących opakowań i ich recyclingu może prowadzić do marnotrawstwa żywności oraz utrudniać handel pomiędzy krajami UE.
Przemysł szklarski wprowadza nowe oznaczenie (Hallmark), które jest symbolem zachowania jakości produktu, dbania o zdrowie konsumenta i środowisko oraz łatwego i nieskończonego recyklingu.