Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Oszczędność kosztów i wyższa efektywność dzięki rozwiązaniom cyfrowym

Kategoria: Procesy i Technologie

Każda branża rządzi się własnymi prawami. Jednak tym, co naprawdę odróżnia przemysł spożywczy od innych branż są niezwykle wysokie koszty surowcowo-materiałowe. W zależności od produktu mogą one stanowić nawet 60 procent przychodów ze sprzedaży. Dodatkowo, wymagania i siła negocjacyjna ze strony sieci handlowych są ogromne. A konsument? W ankietach wielu konsumentów twierdzi, że chętnie zapłaci nieco więcej za dobrą żywność. Jednak ostatecznie to cena odgrywa kluczową rolę podczas zakupów. W tej sytuacji firmy spożywcze muszą szukać nowych sposobów na utrzymanie konkurencyjności. Badania z różnych sektorów i krajów uprzemysłowionych przyniosły jednak dobre wieści. Pokazują one, że przedsiębiorstwa, które stawiają na cyfryzację, stają się bardziej produktywne i sukcesywnie obniżają koszty. Poniżej przedstawiamy kilka konkretnych przykładów z praktyki. 

Marże zawsze pod kontrolą 

Dzięki cyfryzacji decydenci mogą lepiej reagować na rozwój sytuacji na rynkach towarowych, ponieważ mają swoje marże pod kontrolą. Przykład: w Chinach wystąpił afrykański pomór świń (ASF). W wyniku tego pogłowie świń w Państwie Środka znacznie się zmniejszyło. W rezultacie Chiny zaczęły kupować mięso wieprzowe w innych regionach świata, w tym w Unii Europejskiej. Jednak Chiny mają już prawie za sobą kryzys wywołany ASF, a stan pogłowia jest już niemal na swoim standardowym poziomie. To oznacza, że import drastycznie się zmniejszył, co z kolei przełożyło się na światowe bilanse handlowe i na ceny na rynkach krajowych. To akurat przykład z branży mięsnej, ale generalnie na marżowość wpływa szereg rozmaitych czynników, takich jak chociażby załamanie łańcuchów dostaw (COVID-19, wojna w Ukrainie), wysokie ceny energii, podwyżki płacy minimalnej czy działania związanie z ograniczeniem emisji CO2. Producenci, którzy nie mają przejrzystości w zakresie kosztów i marż, łatwo popadają w trudności ekonomiczne. To właśnie w takich przypadkach rozwiązania cyfrowe, a przede wszystkim system ERP pomagają szybko reagować i zarządzać marżami w najlepszy możliwy sposób. 

O 30 procent niższe koszty magazynowe 

Dużo pieniędzy można zaoszczędzić zwiększając przejrzystość w magazynie i utrzymując równowagę w poziomie zapasów. Funkcjonalności do planowania zapotrzebowania materiałowego i zarządzania magazynem w systemach ERP są do tego szczególnie przydatne. Oprócz inteligentnego monitorowania stanu magazynowego, nowoczesne systemy określają także optymalne wielkości zamówień i automatycznie informują o osiągnięciu minimalnego stanu zapasów w magazynie surowców lub w magazynie wysyłkowym. Rezultat: stuprocentowe pokrycie zapotrzebowania materiałowego przy najniższym możliwym zaangażowaniu kapitałowym. Wszystko to pozwala zredukować koszty magazynowe o około 30 procent. 

Mniej błędów w procesie kompletacji 

Przedsiębiorstwa, które konsekwentnie stawiają na nowe technologie mogą również zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy na kompletacji zamówień. Procesy kompletacji bez użycia papieru redukują poziom błędów do minimum, a tym samym koszty reklamacji, ponownej kompletacji, kolejnych dostaw i anulowania zamówień. Ponadto można zaoszczędzić dużą ilość papieru: z reguły to o ponad tona papieru mniej na każde 100 mln euro obrotu.   

Redukcja kosztów transportu o 15 procent 

Logistyka transportu oferuje również ogromny potencjał oszczędności. Producenci żywności mogą spodziewać się nawet o 15% niższych kosztów transportu, jeśli planują, kontrolują i sterują procesami przy wsparciu oprogramowania. Nowoczesny system do planowania i optymalizacji tras ma szerokie zastosowanie i służy do optymalizacji stanów dyspozycyjnych, tras, ładowności i przestrzeni ładunkowej pojazdów oraz czasu pracy kierowców, a także do optymalizacji wykorzystania dostępnej floty transportowej. To z kolei przekłada się na konkretne oszczędności w firmie: w zależności od posiadanej floty pojazdów i istniejącej struktury dostaw wychodzących można obsłużyć te same trasy przy użyciu mniejszej liczby pojazdów.

Szybsze śledzenie pochodzenia artykułów spożywczych

Organy regulacyjne na całym świecie zaostrzają wymogi dotyczące śledzenia pochodzenia żywności. Także sieci handlowe i konsumenci chcą mieć wgląd w dane. To z kolei jest możliwe tylko dzięki procesom cyfrowym. Rozwiązaniem jest płynna elektroniczna rejestracja danych, w tym dokumentacja ruchów magazynowych w ramach wewnątrzzakładowego przepływu materiałów. Do tego celu można wykorzystać na przykład kody kreskowe i skanery. Jeśli linie produkcyjne także są zintegrowane, to efektem końcowym jest przejrzysty obraz wszystkich etapów przetwórstwa produktu. Ewentualne wycofanie produktu z rynku może być zorganizowane w ciągu kilku minut, a nie godzin.

Inteligentne rozwiązania podstawą długoterminowej rentowności 

Doskonale skoordynowane, zdigitalizowane procesy w produkcji żywności oszczędzają czas i gwarantują przejrzystość w zakresie produktów i procesów. Cyfryzacja gwarantuje nie tylko kompleksowe planowanie i kontrolę aż do momentu wysłania dostaw do klienta oraz niższe koszty, ale też umożliwia szybką reakcję na zmiany rynkowe, wahania cen i dynamicznie zmieniające się wymagania konsumentów. Konsekwentne stosowanie inteligentnych rozwiązań IT i odpowiednia organizacja procesów w obszarach produkcji i logistyki są zatem jednymi z najważniejszych czynników zapewniających długoterminową rentowność i konkurencyjność w przemyśle spożywczym. A najlepsze jest to, że rozwiązania te są powszechnie dostępne i sprawdzone w praktyce, a ich skuteczność poświadczona przez wielu producentów. 

Zapraszamy na strefę blogową CSB-System oraz na nasz profil LinkedIn

Autor:CSB-System Polska Sp. z o.o.
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Nowości rynkowe Procesy i Technologie

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.