Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Pierwsze wydanie FLIS o obowiązkowych oznaczeniach na etykietach żywności w UE - czy będzie przydatne? - Abstrakt artykułu

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Z pełnej wersji artykułu dowiesz się:

  1. Czym jest system FLIS i jakie są jego cele?
  2. Co możemy w nim znaleźć?

FLIS to w tłumaczeniu unijny System informacji na temat etykietowania żywności (Food Labelling Information System), który prezentuje informacje na temat obowiązkowych oznaczeń na etykiecie wynikających z przepisów UE. W systemie można znaleźć informacje o znakowaniu mleka, alkoholi, serów, suplementów diety, owoców i warzyw, jajek, czy nawet żywności specjalnego przeznaczenia medycznego.

Jak powstał i jakie są jego cele?

System FLIS powstał dzięki szeroko prowadzonym badaniom dotyczącym zbierania kompletnych danych z UE i państw członkowskich na temat etykietowania żywności w odniesieniu do niektórych żywności.

Celem było nie tylko zgromadzenie tychże danych, ale także ich wyeksportowanie do systemu informacyjnego etykietowania żywności dostępnego powszechnie. System będzie stanowił narzędzie operacyjne, za pomocą którego użytkownicy (przeglądający stronę) mogą znaleźć wymagania dotyczące etykietowania dla różnych kategorie produktów spożywczych, najpierw na szczeblu unijnym, a może w przyszłości na szczeblu państw członkowskich.

Co ważne narzędzie spełnia przede wszystkim aspekt informacyjny, a platforma FLIS nie ma być używana do rozwiązywania sprzeczności w różnych przepisach. Z tego powodu, narzędzie to może nie odpowiadać na wiele poszukiwanych na co dzień pytań przedsiębiorców krajowych, w tym takich, którzy planują ekspansję na zagraniczne rynki. Otóż nawet jeśli zasięgną informacji, jakie obowiązkowe, czy warunkowo obowiązkowe oznaczenia powinny znaleźć się na ich etykietach, to nadal nie odnajdą zasadniczo informacji dotyczące rozbieżnych wymogów dotyczących różnicowania pewnych treści w zależności od konkretnego kręgu odbiorców (charakteryzowanych terytorialnie), tzw. modelowych konsumentów, w konkretnych krajach. W systemie próżno także szukać informacji na temat kierunków interpretacji wykorzystania konkretnych haseł zawieranych na opakowaniach, czy w końcu grafikach – co ma nierzadko istotny walor dla konkretnego projektu, skoro zgodnie z prawem unijnym także znak towarowy, marka, czy nazwa mogą być ocenione jako oświadczenie na temat żywności.

Co możemy w nim znaleźć?

Postępując zgodnie z procedurą możemy odpowiednio wybrać np. kraj „Polska”, a następnie „mleko spożywcze”, a następnie dowiedzieć się, że etykieta dla mleka, według przepisów unijnych, wymaga umieszczenia 15 obowiązkowych informacji, takich jak m.in.: 

  • nazwa żywności - nie dowiadujemy się, że to np. „mleko”, a zacytowany jest przepis dotyczący zwyczajowych nazw środków spożywczych; 
  • nazwa żywności dla mleka spożywczego innego niż mleko pełne, mleko częściowe odtłuszczone lub mleko odtłuszczone; 
  • wykaz składników - ponownie wynik nie daje konkretnej informacji, jaki to wykaz dla mleka spożywczego, ale wskazano, że wykaz tychże składników należy poprzedzić informacją „składniki” i umieścić w stosownej kolejności; poinformowano także, poprzez zacytowanie przepisów, że istnieją produkty pozwalające na zwolnienie z podawania wykazu, ale nie wskazano wprost, czy mleko jest takim produktem spożywczym;
  • oznaczenie składnika lub substancji pomocniczej w przetwórstwie powodującej alergie lub reakcje nietolerancji – także i w tym miejscu brak konkretnych wskazówek dla mleka ponad to, że istnieją unijne wymogi dotyczące obowiązku oznaczania alergenów;
  • ilość niektórych składników lub kategorii składników;
  • ilość netto;
  • data minimalnej trwałości „najlepiej spożyć przed” lub termin przydatności do spożycia – chociaż wydawałoby się, że po rozwinięciu uzyskamy informację, które ze sformułowań należy używać dla mleka spożywczego, takiej informacji nie odnajdujemy, ponieważ zacytowane są generalne przepisy oraz informacje, iż „Przepisy szczegółowe znajdują się w odpowiednich sekcjach prawnych”;
  • informacja o wartości odżywczej;

Przeszukanie systemu daje do zrozumienia, że użytkownicy znajdą w FLIS cenne narzędzie inicjujące dalsze działania. W jednym miejscu mogą odnaleźć pełną listę dotycząca wymogów dla etykietowania żywności, w ogóle, ale jedynie według prawa unijnego. Jednak nie odnajdą informacji szczegółowych, odnoszących się do poszczególnych informacji, chociaż nawigacja systemu wydaje się początkowo pozwalać na znalezienie dokładnych danych. Należy zatem mieć nadzieję, że to funkcjonalność na przyszłość, kiedy poszczególne treści będą uporządkowywane, czy wręcz usuwane. Należy bowiem oczekiwać, że np. dla kategorii mleko spożywcze informacje na temat zawartości alkoholu, czy owoców, warzyw lub grzybów, zostaną wyczyszczone jako zbędne.

 

Pełna wersja artykułu dostępna jest wyłącznie w Strefie Managera pod adresem: 

STREFA MANAGERA: PIERWSZE WYDANIE FLIS O OBOWIĄZKOWYCH OZNACZENIA NA ETYKIETACH ŻYWNOŚCI W UE - CZY BĘDZIE PRZYDATNE?

 

 W Strefie Managera dodatkowo znajdziesz:

  • Raporty Food Risk
  • Opracowania Prawne naszych Ekspertów
  • Tablicę Managera Food Fraud i Food Risk
  • Dedykowane webinaria, szkolenia, warsztaty – śledź nowe elementy wpisując w pole szukaj Strefa Managera

>> Więcej o STREFIE MANAGERA <<

Zadzwoń +48 501 370 590 lub napisz strefamanagera@foodfakty.pl

 

Autor:Joanna Uchańska
Joanna Uchańska
Dr Joanna Uchańska, Partner w kancelarii Chałas i Wspólnicy

Szef Praktyki Life Science and Healthcare oraz wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego. Specjalizuje się w life science, przede wszystkim w branżach biotechnologicznej, farmaceutycznej, spożywczej i beauty. Posiada wieloletnie doświadczenie w obszarze IP czy prawa patentowego. Członek organizacji branżowych, w tym Krajowej Rady Suplementów i Odżywek. Uczestniczy w pracach legislacyjnych w ramach konsultacji publicznych, m.in. dotyczących prawa własności przemysłowej, prawa patentowego oraz prawa zwalczania nieuczciwej konkurencji.

Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych i branżowych w tematyce prawa własności intelektualnej (prawa patentowego), prawa cywilnego oraz prawa farmaceutycznego i spożywczego, w tym współautor drugiego wydania „Prawa patentowego” M. du Valla pod red. E. Traple.
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.