Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Piąta edycja konferencji Plant-Powered Perspectives za nami: ponad 300 uczestników, 23 wystawców w strefie Showroom, 35 prelegentów i prelegentek na dwóch scenach, 7 startupów w Plant-Powered Pitching oraz najświeższe dane na temat roślinnych innowacji w branży spożywczej.
“Słowem tegorocznej konferencji jest ekosystem” - podsumowywali po Plant-Powered Perspectives prowadzący scenę główną, Maciej Otrębski i Katarzyna Sałata. Ta edycja konferencji jak nigdy dotąd pokazała, że przemiany systemu żywnościowego zachodzą międzysektorowo, w ramach współprac organizacji, start-upów, firm i instytucji. Wszystkie muszą działać jak sprawny ekosystem, bo od ich powiązanych ze sobą działań zależy przyszłość etycznej produkcji żywności - a goście tegorocznej Plant-Powered Perspectives pokazali, że właśnie tam dążą.
"Odpowiedzialność za przemiany systemu żywnościowego nie może spoczywać tylko na konsumentach. Oni mają dużą moc sprawczą, ale muszą mieć przestrzeń na zrównoważone wybory" - mówił Piotr Grabowski z akceleratora start-upów foodtech.ac podczas panelu o źródłach finansowania roślinnej rewolucji. "Biznes musi mieć warunki do zmian - potrzebujemy państwowych programów, za którymi idą konkretne rozwiązania, których potrzebujemy już teraz - nie mamy dużo czasu" - dodała Karolina Kubara, współwłaścicielka marki Dobra Kaloria. Michał Siwek z PNB Paribas podkreślił, że te rozwiązania nadchodzą w ramach polityk środowiskowych i przygotować się do nich musi również sektor finansowy. Po raz pierwszy w programie konferencji znalazł się panel o zmianach instytucjonalnych (pod patronatem Parlamentu Europejskiego); Ann Sarah Madi podzieliła się praktykami rządu Izraela, jak finansowanie rozwoju roślinnych start-upów czy badań nad mięsem hodowanym komórkowo.
Poznaliśmy ogólną sytuację roślinnego segmentu branży spożywczej w oparciu o dane eksperckie: chociaż sprzedaż i tempo rozwoju rynku spada, to po przyjrzeniu się jego poszczególnym aspektom, prognozy są pozytywne. Alternatywy mięsa aż dwukrotnie zwiększyły swoją sprzedaż w porównaniu do początku roku, a 35% polskich konsumentów deklaruje ograniczenie mięsa według danych zaprezentowanych przez Monikę Dyrdę i Aldonę Padulę (Nielsen IQ). Wegan i wegetarian jest stosunkowo niewielu, ale już około 30% Polaków to fleksitarianie - potwierdził Grzegorz Mech z Gfk Polonia. Roślinny nabiał i mięso to kategorie produktów rozwijających się szybciej, niż pozostałe artykuły spożywcze, a do tego produkty roślinne cenowo zbliżają się do produktów odzwierzęcych. Takeaway.com zanotowało w zeszłym roku gigantyczne wzrosty sprzedaży kuchni wegańskiej, czym podzieliła się Katarzyna Makowska.
O rozwoju polskiej branży roślinnej mógł się zresztą na własne oczy przekonać każdy, kto był uczestnikiem lub uczestniczką Plant-Powered Perspectives w tym roku i w poprzednich latach - świadczyła o nim strefa Showroom, dużo bogatsza niż do tej pory. Podczas konferencji miały miejsce aż dwie premiery nowych produktów - roślinnego tatara od Planeat oraz roślinnego tuńczyka Plantway. Swoje stoiska miały też niektóre start-upy, które zostały zakwalifikowane do konkursu Plant-Powered Pitching - wysokobiałkowy ser z łubinu Serio, który zdobył główną nagrodę jury i publiczności; My Egg, roślinne jajko w płynie, pozwalające na szybkie przygotowanie naleśników, omletów czy jajecznicy - zdobywca drugiego miejsca w konkursie; oraz FoodJack, roślinny zamiennik mięsa z owoca chlebowca. Oprócz nowych graczy, produkty o mocnej już pozycji rynkowej zaprezentowały m.in. Magda Roślinna, It’s Bean, VioLife czy Zdrowidło.
Więcej informacji: https://konferencje.roslinniejemy.org/ppp-2022
Organizator: RoślinnieJemy
Przeczytaj także
Innowacyjne produkty spożywcze, alternatywne źródła białka, czy rozwiązania wspierające recykling i wielokrotne użycie. To tylko niektóre z obszarów programu akceleracyjnego Foodtech Lab, który Grupa Żabka uruchomiła 18 października. Projekt skierowany jest do startupów z całej Europy, a najbardziej innowacyjne firmy będą mogły zrealizować pilotażowe wdrożenia swoich rozwiązań w ramach ekosystemu Grupy Żabka.
Zapotrzebowanie na białka roślinne jest zaspokajane głównie przez białka sojowe. Jednak zapotrzebowanie na alternatywy niemodyfikowane genetycznie jest bardzo duże. Obecnie jest ono pokrywane głównie przez białka grochu, choć w przyszłości można by również skuteczniej wykorzystać ziemniaka. Optymalizacja przetwarzania pozwala na jeszcze efektywniejsze wykorzystanie surowców roślinnych. Wirówki przemysłowe, takie jak dekantery Flottweg, pomagają wykorzystać te cenne zasoby.
Segment substytutów ryb rozwija się wolniej niż rynek mięsa roślinnego, ale nie bez przyczyny – produkty rybne są trudniejsze do odtworzenia w wegańskiej wersji. Istnieją jednak wyraźne oznaki, że substytuty ryb stają się coraz bardziej popularne. Spodziewając się, że zainteresowanie konsumentów wyjdzie poza ‘’klasyczne’’ nuggetsy i paluszki – Brenntag pracuje obecnie nad rozwiązaniami dla kolejnych produktów z tej kategorii.