Rosnąca skala i wartość produktów, które błędnie sugerują pochodzenie włoskie
W minionym tygodniu w bazie Probase360 Food Fraud Alert opublikowaliśmy 22 przypadki zafałszowań żywności. Jeden z ciekawszych odnosi się do żywności spoza Włoch, która jest przedstawiana jako włoska. Według analizy Coldiretti i Filiera Italia, wartość podróbek produktów „Made in Italy” na świecie w ciągu ostatniej dekady wzrosła o 70% do ponad 100 miliardów EUR. Około 2/3 produktów wprowadza konsumentów w błąd.
Makaron Panzani z Francji
Przykładem takiego produktu jest najlepiej sprzedający się makaron we Francji (drugi w Europie) o nazwie Panzani. Makaron ten produkowany jest w dwóch fabrykach w Lyonie, zatrudniających 1300 osób. Nazwa, opakowanie, kolory oraz reklama z włoskim podkładem muzycznym i referencjami włoskiej aktorki kojarzą się jednoznacznie i przedstawiają mylące informacje dotyczące kraju pochodzenia produktu. Produkt eksportowany jest do ponad 50 krajów.
Grappagner z Niemiec
Innym przykładem jest niemiecki Grappagner grappa. Jego nazwa odnosi się do weneckiego Castagnera, dla którego Niemcy są głównym rynkiem docelowym – odbierają 65% całkowitego eksportu tego trunku.
Zestawy do odtwarzania wina
Kolejny przypadek dotyczy możliwości zakupu zestawów do odtwarzania win, pochodzących z Kanady i Wielkiej Brytanii, które można znaleźć na najpopularniejszych platformach e-commerce. Wspominane zestawy służą do produkcji fałszywych win Brunello, Chianti i innych.
Ten oraz blisko 800 innych przypadków znajdziesz w bazie Alert Zafałszowań Żywności ProBase360, umożliwiającej oprócz analizy poszczególnych przypadków zafałszowań, także generowanie fiszek PDF produktów zafałszowanych (przykładowa fiszka dostępna >> tutaj <<)
Produkty Made in Italy
Fałszowanie Pochodzenia
Źródła:
https://www.coldiretti.it/
https://www.aise.it/made-in-italy/italian-sounding-ovvero-come-salvarsi-dalla-pirateria-commerciale-/131513/1