Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

Problem autentyczności miodu w znanych sieciach handlowych

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności

Według organizacji HAP (Honey Authenticity Project) miody trafiające do znanych sieci handlowych w Wielkiej Brytanii nie są autentyczne.  W 2020 roku organizacja poddała badaniom 13 marek miodów, które kupione zostały m.in. w Tesco, Coop, Aldi, M&S. Badania przeprowadziło niemieckie akredytowane laboratorium FoodQS. Przebadano kilkanaście parametrów i według wyników badań - w przypadku żadnej z 13 próbek nie otrzymano wyników w pełni typowych dla autentycznego miodu. Wyniki wykazały obecność licznych związków występujących w różnego rodzaju syropach cukrowych.

Import miodu z Chin

Problemem w Wielkiej Brytanii jest ilość importowanego miodu z Chin, który jest bardzo tani i często jest sprzedawany poniżej kosztów produkcji autentycznego miodu. Jak twierdzą specjaliści - miód w tak niskiej cenie nie może być autentyczny. Według raportu organizacji HAP - w 2019 roku udział miodu importowanego z Chin do Wielkiej Brytanii stanowił 70% całości importowanego do Wielkiej Brytanii miodu. Jest to znaczący wzrost na przestrzeni lat, ponieważ w 2008 roku było to około 10%. Wzrost importu taniego miodu z Chin przyczynił się do spadku cen importowanego miodu z innych krajów (Polska, Meksyk, Brazylia).

Straty dla pszczelarzy i konsumentów

Zafałszowany miód przyczynia się do oczywistych strat dla uczciwych pszczelarzy, którzy są zmuszeni do obniżenia swoich cen, aby móc konkurować z tanim produktem z Chin. Fałszowanie miodu może być też szkodliwe dla zdrowia konsumentów. W badaniu Malezyjskiego Uniwersytetu Narodowego stwierdzono, że spożywanie zafałszowanego miodu powoduje otyłość, zwiększa poziom glukozy we krwi i ma szkodliwy wpływ na kondycję wątroby i nerek.

Źródło: https://honeyap.org/files/Document_III_HAP.pdf

Wybierz obszar: Food Fraud

Autor: Michał Snopkiewicz

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn