Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Komisja Europejska opublikowała na początku marca raport końcowy z badań pt. „Study on low / no alhohol beverages”, których celem było przedstawienie aktualnej sytuacji rynkowej napojów o obniżonej zawartości alkoholu i bezalkoholowych oraz prognozy hipotetycznych przyszłych trendów w zakresie ich produkcji i konsumpcji. Przeprowadzone badania miały na celu zidentyfikowanie najistotniejszych zagrożeń i możliwości stwarzanych przez ten nowy trend rynkowy jakim są napoje LNA (Low i No-alcohol), jak:
Zakres badania obejmował przede wszystkim napoje spirytusowe o niskiej zawartości alkoholu lub bezalkoholowe oraz aromatyzowane wyroby winiarskie. Pod uwagę wzięto także wino nisko- i bezalkoholowe, piwo i inne napoje fermentowane (np. cydr, perry i miody pitne) w celu przeprowadzenia analizy porównawczej między nimi a przedmiotowymi produktami.
Konkluzje z badań
Rynek rynku napojów o niskiej zawartości alkoholu/bezalkoholowych napędzany jest dynamiczną równowagą między podażą a popytem. Wiodącymi czynnikami są: trendy konsumenckie, poparte zmianami regulacyjnymi i pozaregulacyjnymi w dziedzinie spożywania alkoholu oraz bezpieczeństwa/zdrowia, zmiany w postawach konsumentów, np. w zakresie odżywiania i zdrowia, picia i kierowania pojazdami; oraz postęp technologiczny w zakresie składników i metod przetwarzania, który pozwala na udoskonalenie asortymentu oferowanych produktów. Ponadto względy strategiczne, w szczególności dążenie producentów do dywersyfikacji portfela produktów oraz zachowania konkurencyjności, również odgrywają ważną rolę w formułowaniu decyzji wejść na rynek LNA. Czynniki te początkowo kierowały sektorem piwa o niskiej zawartości alkoholu/bezalkoholowym, który od lat przewodzi trendowi w kierunku napojów LNA, podczas gdy wprowadzanie na rynek niskoalkoholowego/bezalkoholowego wina i napojów spirytusowych było w dużej mierze inspirowane sukcesem piw niskoalkoholowych/bezalkoholowych.
Napoje o niskiej zawartości alkoholu/bezalkoholowe są zwykle pozycjonowane na rynku:
Jeśli chodzi o strategie wejścia, zarówno duże, jak i małe firmy mające ugruntowaną pozycję marek ostrożnie wchodzą do tego segmentu. Większe firmy miały tendencję do uruchamiania wersji LNA swoich marek, dla niektórych tych ugruntowanych już marek. Mniejsze firmy i start-upy, z mniej ugruntowanymi markami, zdecydowali się na stworzenie wersji LNA dla istniejącej marki lub stworzyły całkowicie nową markę dla swoich produktów LNA, stosując obie strategie mieszając strategie marketingowe, aby zwiększyć świadomość konsumentów w zależności od firmy, marki, produktu i profilu rynkowego/konsumentów.
We wszystkich sektorach napojów LNA, warunkiem wstępnym sukcesu każdej strategii marketingowej jest osiągnięcie cech organoleptycznych, których oczekują konsumenci - zwłaszcza smaku; promocja cen wydaje się odgrywać drugorzędną rolę.
We wszystkich sektorach produktów główne podejścia do produkcji napojów o niskiej zawartości alkoholu lub bez alkoholu obejmują usuwanie alkoholu lub stosowanie technologii, które wytwarzają zmniejszone ilości alkoholu. Istnieje wiele różnych technologii, które można zastosować w ramach obu podejść, podczas gdy know-how i technologie również ewoluują. Głównymi przesłankami przy wyborze metody produkcji są konieczność osiągnięcia tzw. oczekiwanych właściwości organoleptycznych skorelowanych z kosztami technologicznymi.
Ograniczenia regulacyjne również odgrywają rolę w wyborze konkretnej technologii produkcji wina, ponieważ muszą one być zatwierdzone przez OIV i prawodawstwo UE. Produkt uboczny procesu produkcyjnego, gdy napój LNA jest wytwarzany przez dealkoholizację - co ma miejsce głównie w przypadku piwa i wina LNA - to ekstrahowany alkohol, dla którego identyfikuje się liczne rynki zbytu.
Źródło: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/bc7b29d4-b7e7-11ed-8912-01aa75ed71a1
Przeczytaj także
Amerykańskie badania rynku dowodzą, że napoje typu hard seltzer to jedna z najbardziej rozwijających się kategorii w branży napojów alkoholowych, z ciągle sporym potencjałem wzrostu. Dodatek CBD to najnowszy trend w tym segmencie.
Procesy służące dealkoholizacji piwa stosowane są od ponad 30 lat, lecz konsumenci nie zawsze akceptowali produkty bezalkoholowe. Napoje o małej zawartości alkoholu nie miały ani wysokiej jakości ani przyjemnego smaku. Dzięki właściwej technologii usunięcie alkoholu już nie oznacza utraty smaku.
Piwo jest jednym z najczęściej spożywanych napojów alkoholowych. Jednak na przestrzeni ostatnich lat, na całym świecie obserwuje się dynamiczny rozwój rynku piw bezalkoholowych. Piwo bezalkoholowe ma dużo do zaoferowania. Każdy może znaleźć to „coś” dla siebie według upodobań i preferencji, bo piwo bezalkoholowe bezspornie wygrywa z każdym sokiem owocowym czy słodkim napojem gazowanym pod wieloma względami.