Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Facebook Twitter LinkedIn

Rekordowy eksport jaj w 2017 r.

Kategoria: Biznes Fakty

Wolumen eksportu większy w drugiej połowie roku

Według wstępnych danych MF (za MRiRW) w 2017 r. wolumen eksportu jaj konsumpcyjnych z Polski zwiększył się o 13,2% do 266 tys. t. Wzrost eksportu to wynik ostatnich pięciu miesięcy roku, gdyż w okresie styczeń-lipiec 2017 r. wolumen sprzedaży zagranicznej jaj był o 21,3% mniejszy niż w analogicznym okresie 2016 r. Natomiast od sierpnia do grudnia  wolumen eksportu jaj z Polski był aż o 67,7% większy niż przed rokiem. Warto zauważyć, że aż 63,5% sprzedanych na rynki zagraniczne jaj trafiło do dwóch obiorców: Niemiec i Holandii.

Problemy na rynku unijnym

Znaczący wzrost popytu importowego na jaja z Polski był spowodowany problemem z ich podażą na rynku unijnym. Było to związane z koniecznością wybicia części stad kur niosek, co było konsekwencją wykrycia fipronilu, problemów związanych z salmonellą oraz grypą ptaków. Warto jednak zauważyć, że w grudniu 2017 r. efekt ten już nieznacznie wygasał i eksport jaj z Polski był o 17% większy niż przed rokiem, podczas gdy w czterech poprzednich miesiącach roczna dynamika wzrostu wynosiła co najmniej 26%.

Wzrost sprzedaży do Niemiec i Holandii

W 2017 r. wolumen eksportu do Niemiec - największego odbiorcy jaj konsumpcyjnych - zwiększył się o 43,1% do 95,9 tys. t. Sprzedaż do Holandii zwiększyła się o 55,1% do 73,1 tys. t. Znacząco zwiększył się również wywóz do Rumunii (o 44,6% do 13,3 tys.t) oraz do Francji (o 13,8% do 9,2 tys. t).  Spadek eksportu odnotowano natomiast w przypadku Włoch – o 37,3% do 15,5 tys. t. Zmniejszyła się też sprzedaż na Węgry (o 4,3% do 12,6 tys.t) oraz do Czech (o 45,5% do 10,6 tys. t).

Niedobór jaj na rynku unijnym znalazł odzwierciedlenie we wzroście ich cen. W konsekwencji wartość eksport jaj konsumpcyjnych z Polski wzrosła w większym stopniu niż wolumen, bo o 46,2% do 323 mln EUR.

Na Wielkanoc jaja nie powinny być tak drogie jak na Święta Bożego Narodzenia

Wraz z odbudową podaży jaj na rynku UE, w pierwszych miesiącach obecnego roku obserwowaliśmy spadek cen zbytu jaj w Polsce. W lutym 2018 r. obliczany na podstawie danych MRiRW indeks cen jaj konsumpcyjnych Banku BGŻ BNP Paribas ukształtował się na poziomie 40,3 PLN/100 szt. co oznacza, że w porównaniu ze styczniem 2018 r. obniżył się o 8,4%, a w relacji do grudnia 2017 r. jego poziom był o 22,8% niższy. Należy też zauważyć, że w porównaniu z listopadem ub.r., kiedy indeks był na rekordowym od 2012 r.  poziomie, obniżył się on o 25,8%.

W lutym 2018 r., w porównaniu z listopadem 2017 r., ceny zbytu jaj konsumpcyjnych (przez zakłady pakowania) kategorii M obniżyły się o 26,4% do 38,10 PLN/szt., a kategorii L spadły o  23,4% do 44,05 PLN/100 szt. Można się zatem spodziewać, że ceny jaj konsumpcyjnych w sklepach przed Wielkanocą nie będą tak wysokie, jak na ostatnie Święta Bożego Narodzenia, kiedy to, wg GUS, w grudniu średnio za sztukę jaja kurzego w detalu płacono 75 gr.

Wybierz obszar: Mięso i jaja

Autor: BGŻ BNP Paribas

BGŻ BNP Paribas

Paweł Wyrzykowski
Ekspert rynków rolnych
Rynek mięsa i jaj

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn