Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Eksport do Stanów
Stany Zjednoczone to drugi, pod względem wartości, odbiorca produktów mleczarskich z Unii Europejskiej. Według wstępnych danych Eurostat, w I połowie 2019 r., wartość eksportu produktów mleczarskich z Unii Europejskiej do Stanów Zjednoczonych wyniosła 571,5 mln EUR i była o 15% większa niż w analogicznym okresie 2018 r. i o ponad połowę większa niż I połowie 2014 r. W I połowie 2019 r. wartość sprzedaży do Stanów Zjednoczonych stanowiła 10,2% całkowitej wartości eksportu produktów mleczarskich z UE.
Sery
Zdecydowanie dominującą pozycją w eksporcie do Stanów Zjednoczonych były sery, których wartość sprzedaży stanowiła ponad 3/4 całkowitego eksportu produktów mleczarskich do tego kraju. W I połowie 2019 r. ich wartość zwiększyła się o 9,3% (r/r), podczas gdy wolumen sprzedaży zwiększył się o 3,9% do 63 tys. t.
Masło
Stany Zjednoczone nadal zwiększają zainteresowanie unijnym masłem. W I połowie 2019 r. wartość jego eksportu zwiększyła się o połowę do 117 mln EUR, co stanowiło ponad 1/5 całkowitej wartości sprzedaży na ten rynek. Wolumen eksportu masła był natomiast o 41% większy niż przed rokiem.
Najwięksi dostawcy
Największym, pod względem wartości, dostawcą produktów mleczarskich z UE na rynek Stanów Zjednoczonych były Włochy, których udział wyniósł 28%. Włosi do Stanów Zjednoczonych sprzedawali prawie wyłącznie sery. Na drugim miejscu uplasowała się natomiast Irlandia, z udziałem na poziomie 21%. W tym przypadku zdecydowanie dominującą pozycją było masło. Trzecim największym dostawcą była Francja – udział 16%.
Wartość eksportu z Polski wyniosła 3,9 mln EUR czyli zaledwie 0,7% wartości sprzedaży z całej UE i była o 29% mniejsza niż przed rokiem.
Eksport do Kanady
W I połowie 2019 r. wartość eksportu produktów mleczarskich z UE do Kanady wyniosła 79 mln EUR i była o 10% większa niż w I połowie 2018 r.
Rynek kanadyjski, jeszcze bardziej niż Stanów Zjednoczonych, skoncentrowany był na serach, których wartość sprzedaży stanowiła 96% wartości eksportu do tego kraju z UE, zaś wzrosła wobec I połowy 2018 r. o 9%.
Najwięcej do Kanady, pod względem wartości, eksportują Włochy i Francja. W I połowie 2019 r. z Polski do Kanady sprzedano natomiast produkty mleczarskie o wartości 0,6 mln EUR.
Źródło: agronomist.pl