Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Rynek jaj odczuwa skutki COVID-19

Kategoria: Biznes

Polska jest znaczącym producentem jaj konsumpcyjnych w Unii Europejskiej. Według danych Komisji Europejskiej, w 2020 r. w Polsce wyprodukowano 553 tys. ton jaj konsumpcyjnych, co daje nam 7 pozycję w UE.

Około 1/3 produkowanych w Polsce jaj jest eksportowana, głównie na rynek UE

W 2020 r., wg danych MRiRW z Polski wyeksportowano 199 tys. t jaj o wartości 235 tys. EUR, czyli odpowiednio o 10 i 11% mniej w relacji rocznej. Mniejszy popyt zagraniczny spowodowany był między innymi ograniczonym zapotrzebowaniem na jaja do HoReCa, a także ograniczoną działalnością cukierni, kawiarni i lodziarni w całej UE. W 2020 r. 27% jaj sprzedanych za granicę trafiło do Holandii (54 tys. t), 20% do Niemiec (40 tys. t), 9% na Węgry (19 tys. t), a 6% do Włoch.

W Polsce nadal dominującą część produkcji stanowią jaja klatkowe

Jak wynika z danych KE w Polsce dominującą metodą rejestrowanej produkcji jaj jest system klatkowy. Około 82% produkowanych w Polsce jaj to jaja klatkowe. W tym zakresie jesteśmy w czołówce państw UE. Wyprzedzają nas jedynie Malta, Litwa, Portugalia i Słowacja. Jaja ściółkowe stanowią około 13% krajowej produkcji, jaja wolnowybiegowe około 4%, a jaja ekologiczne niespełna 1%. Struktura produkcji jaj konsumpcyjnych w Polsce istotnie odbiega od unijnej. W całej Unii około 50% jaj pochodzi z chowu klatkowego, 32% ze ściółkowego, a 12% z wolnego wybiegu, zaś 6% to jaja ekologiczne.

W trakcie tegorocznych Świąt Wielkanocnych za jaja zapłacimy mniej

Jak wynika z danych MRiRW, tegoroczne ceny skupu jaj w zakładach pakujących są niższe w porównaniu z odpowiednim okresem przed rokiem. W styczniu br. średnia cena jaj kategorii L/M wyniosła 33,2 PLN/100 szt., czyli o 12% mniej r/r, zaś w lutym 35,07 PLN/100 szt., czyli o 5% mniej r/r. Niższe ceny jaj wynikają głównie z ograniczonej sprzedaży zagranicznej, a także zwiększenia wylęgów kur niosek w trzecim kwartale 2020 roku.

Ceny detaliczne jaj, według danych GUS, w styczniu 2021 r. przeciętnie wyniosły 63 gr/szt., a w lutym br. 64 gr/szt., co oznacza odpowiednio 3 i 1,5% spadku w porównaniu z odpowiednimi miesiącami przed rokiem. Szacujemy, że w marcu br. jaja sprzedawane były w detalu po o około 2% taniej r/r.

Ceny jaj, zarówno w detalu, jak i w zakładach pakujących różnią się w zależności od wielkości i sposobu produkcji. Mamy 4 główne klasy jaj pod względem rozmiaru: S, M, L i XL, a także cztery główne kategorie określające sposób ich produkcji: klasa 0 –jaja ekologiczne, 1- jaja od kur z wolnego wybiegu, 2- jaja ściółkowe oraz 3 – jaja klatkowe.

 

Źródło: www.agronomist.pl

Autor:BNP Paribas
BNP Paribas
Magdalena Kowalewska
Analityk sektora rolno-spożywczego
Rynek mięsa i jaj
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mięsny

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.