Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw – konieczność czy trend?

Kategoria: Bezpieczeństwo Żywności , Procesy i Technologie

Niezależnie od branży, automatyzacja i cyfryzacja łańcucha dostaw wymieniane są dziś jako czynniki pozwalające budować i utrzymać przewagę konkurencyjną. W czasie, gdy przedsiębiorstwa spożywcze digitalizują się na potęgę, sceptycy pytają czy jest to faktycznie konieczne? Ostatni rok pokazał, jak bardzo.

Transformacja cyfrowa to obecnie jeden z najgorętszych terminów na rynku. Przez lata dużo o niej mówiono, jednak za słowami nie zawsze podążały czyny. Dopiero rynkowe perturbacje związane z wybuchem pandemii Covid-19 uświadomiły większości firm, jak dużą przewagę konkurencyjną przynosi cyfryzacja oraz jak napędza dalszy rozwój. Przedsiębiorstwa produkcyjne, które z wyprzedzeniem zaimplementowały odpowiednie rozwiązania, mogły łatwiej przystosować się do nowych warunków oraz wyeliminować straty. Pozostałe gorączkowo poszukiwały narzędzi umożliwiających funkcjonowanie w dobie pracy zdalnej, globalnych zakłóceń łańcuchów dostaw i w otoczeniu klientów, którzy większość swoich aktywności przenieśli do świata online.

Turbulencje i wyzwania

Restrykcyjne wymogi dotyczące bezpieczeństwa żywności, zwiększone zainteresowanie konsumentów składem produktów i pochodzenia poszczególnych składników, etyka produkcji, braki kadrowe, rosnąca konkurencja – to tylko niektóre z wyzwań branży spożywczej. Obserwowany wzrost zainteresowania rozwiązaniami usprawniającymi proces produkcji żywności, w tym szczególnie podatnego na zakłócenia łańcucha dostaw trudno więc uznać za przypadkowy. Firmy zdały sobie sprawę, iż ich obecne systemy IT nie są wystarczające, by skutecznie odpowiedzieć na pojawiające się, często zupełnie niespodziewanie, wyzwania. W efekcie rośnie popularność rozwiązań charakterystycznych dla epoki Przemysłu 4.0, w tym nowoczesnych, opartych o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe systemów ERP, EPM lub SCM.

Transparentność i bezpieczeństwo

Łańcuchy dostaw w branży spożywczej są wyjątkowo rozbudowane. Składa się na nie coraz większa liczba podmiotów, począwszy od rolników, przez firmy zajmujące skupem i odbiorem płodów rolnych, przedsiębiorstwa transportowe i logistyczne, aż po producentów półproduktów. Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że niezbędne składniki często trzeba sprowadzać z innych krajów Europy, a niejednokrotnie nawet z innych kontynentów. W tej sytuacji utrzymanie możliwie prostego i przejrzystego łańcucha dostaw, obrazującego w czasie rzeczywistym np. ilość transportowanych czy dostępnych w danym momencie produktów jest praktycznie niemożliwe. Szczególnie, jeśli firma nie dysponuje odpowiednimi do tego celu narzędziami. Tymczasem nowoczesne technologie, coraz chętniej wykorzystywane w branży spożywczej, pozwalają na:

- wgląd w dowolny etap procesu produkcji i dostaw żywności – od rolnika do konsumenta,

- sprawne przygotowywanie i dostarczanie wszystkich informacji na potrzeby wymagających klientów oraz regulacji prawnych i certyfikacji

- bardzo szybkie reagowanie na ewentualne problemy związane z bezpieczeństwem, a z wykorzystaniem sztucznej inteligencji analizującej dane w czasie rzeczywistym -  zapobieganie im już nawet na etapie symptomów

- ograniczenie marnowania cennych składników i wprowadzenie działań na rzecz zrównoważonego rozwoju.

To czynniki, które bez wątpienia wpływają na sukces firmy i umocnienie jej pozycji na rynku. Dlatego producenci żywności, chcąc skutecznie ulepszać swoje działania i konkurować na coraz bardziej wymagającym rynku muszą poważnie rozważyć wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, tak do procesu produkcji, jak i posiadanego łańcucha dostaw. Nowoczesny system może np. rozpoznać najdrobniejsze anomalie związane ze składem produktu czy zminimalizować wpływ globalnych zakłóceń łańcucha dostaw na bieżącą działalność firmy.

Sztuczna inteligencja w SCM

Wspierany przez inteligentne rozwiązania technologiczne cyfrowy łańcuch dostaw zapewnia istotną poprawę widoczności. Daje możliwość precyzyjnej analizy predykcyjnej oraz dostosowywania i uelastyczniania dostaw w oparciu o aktualne dane dotyczące popytu. Pozwala to w bardziej optymalny sposób wykorzystywać zasoby partnerów w ramach danego ekosystemu. Dostępne na rynku narzędzia do zarządzania łańcuchem dostaw, wydajnością i zasobami przedsiębiorstwa korzystają z najnowocześniejszych technologii obejmujących między innymi setki czujników IoT (Internetu rzeczy) czy mechanizmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Jednak proces cyfryzacji firmy nie kończy się na ich wdrożeniu. To dopiero początek nowej, cyfrowej drogi, prowadzącej przedsiębiorstwa w kierunku zwiększenia przewag konkurencyjnych i budowy zrównoważonej przyszłości. Powinna ona być dla firm takim samym priorytetem, jakim jest dla ich klientów.

Przykładem rozwiązania wspierającego cyfryzację, a przez to optymalizację produkcji żywności we wszystkich obszarach tego procesu, jest Infor CloudSuite™ Food & Beverage. To chmurowa platforma stworzona specjalnie na potrzeby różnych gałęzi branży spożywczej, m.in. piekarni, produkcji napojów, nabiału, mięsa, segmentu produktów chłodzonych i mrożonych, wytwórców półproduktów etc. To nowoczesne rozwiązanie pozwala m.in. na efektywne zarządzanie globalnym łańcuchem dostaw, planowanie zasobów przedsiębiorstwa zgodnie z sezonowością produktów, a także zmniejszenie ilości odpadów i zwiększenie wydajności we wszystkich kluczowych obszarach. Niezawodna i bezpieczna infrastruktura oferuje funkcje planowania zasobów przedsiębiorstwa. Infor CloudSuite™ Food & Beverage ułatwia m.in. planowanie i harmonogramowanie produkcji, dostaw i wysyłki towarów do ich odbiorców.

Praktyka

Na wdrożenie Infor CloudSuite™ Food & Beverage zdecydowała się firma Bio Partner Schweiz AG – czołowy szwajcarski usługodawca i hurtowy dostawca specjalistycznych produktów ekologicznych. Firma obsługuje 3500 klientów w zakresie specjalistycznego handlu ekologicznego, sprzedaży detalicznej, a także w gastronomii i przemyśle przetwór­czym. W ostatnich latach firma odnotowała dynamiczny wzrost odpowiadający trendom w segmencie ekologicznej i zrównoważonej żywności – co za tym idzie, zwiększyły się stojące przed nią wyzwania, szczególnie w zakresie współpracy z klientami i dodatkowych możliwości tworzenia wartości dodanej. System Infor CloudSuite™ Food & Beverage wspiera rozwój firmy poprzez usprawnienie łańcuchów dostaw, umożliwienie opracowywania nowych modeli biznesowych i konsolidację procesów wewnętrznych.

Dowiedz się więcej: CloudSuite Food and Beverage | Oprogramowanie ERP w chmurze | Infor

Szczegółowo na temat łańcucha dostaw porozmawiamy z ekspertami podczas webinaru „Cyfryzacja na rzecz niezawodnego łańcucha dostaw w branży spożywczej”, zapraszamy do rejestracji.

 

O Infor

Infor to globalny lider specjalizowanego branżowo oprogramowania biznesowego w chmurze. Aplikacje biznesowe o znaczeniu krytycznym są dostarczane 67.000 klientom w ponad 175 krajach, a rozwiązania Infor są zaprojektowane z myślą o maksymalizowaniu wartości i minimalizowaniu ryzyka, przy zachowaniu korzyści operacyjnych. 17000 pracowników Infor wykorzystuje bogate doświadczenie i analizy bazujące na danych, aby tworzyć, uczyć się i szybko odpowiadać na nowe wyzwania biznesowe i branżowe. Infor dostarcza klientom nowoczesne narzędzia do transformacji biznesu i przyspieszania innowacji. Więcej informacji na stronie: www.infor.com/pl

Autor:Jacek Punda, Senior Account Manager, Infor
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Bezpieczeństwo żywności Procesy i Technologie

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.