Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Całkowita wartość unijnego handlu produktami rolno-spożywczymi (eksport plus import) w okresie styczeń-sierpień 2021 r. osiągnęła wartość 210,5 mld euro, co stanowi wzrost o 5,1% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Eksport wzrósł o 7% do 127,5 mld euro, podczas gdy import wzrósł o 2,3% do 85 mld euro, dając całkowitą nadwyżkę w handlu produktami rolno-spożywczymi w wysokości 44 mld euro w pierwszych ośmiu miesiącach roku. To wzrost o 17% w porównaniu z analogicznym okresem w 2020 roku.
Wahania eksportu
Pozytywne dane odnotowano w eksporcie do Stanów Zjednoczonych, który wzrósł o 2 miliardy euro lub 15%, głównie dzięki dobrym wynikom wina, napojów spirytusowych i likierów. Ponadto eksport do Chin wzrósł o 812 mln euro, podczas gdy wzrost wartości odnotowano również w eksporcie do Szwajcarii (531 mln euro), Korei Południowej (o 464 mln euro), Norwegii (o 393 mln euro) i Izraela (o 393 mln euro). 288 mln).
Eksport do Wielkiej Brytanii w tym okresie był prawie taki sam jak w zeszłym roku. Przy wartości zaledwie 116 milionów euro lub 0,4% niższym niż w 2020 r., ilustruje to znaczne odbicie w ostatnich miesiącach, biorąc pod uwagę, jak obniżony był eksport do Wielkiej Brytanii we wcześniejszych częściach roku.
Pomimo znacznego ogólnego wzrostu eksportu produktów rolno-spożywczych, eksport do wielu krajów spadł w porównaniu z tym samym okresem w 2020 r. Największy spadek zaobserwowano w eksporcie do Arabii Saudyjskiej, który spadł o 399 mln euro lub 16%, głównie z powodu spadek eksportu pszenicy, jęczmienia i przetworów zbożowych. Inne znaczące spadki odnotowano w eksporcie do Hongkongu (spadek o 103 mln euro) i Kuwejtu (spadek o 101 mln euro).
Spadki importu do UE
Pomimo dowodów silnego ożywienia eksportu do Wielkiej Brytanii, import z Wielkiej Brytanii spadł bardziej niż z jakiegokolwiek innego kraju w pierwszych ośmiu miesiącach tego roku, przy czym zgłoszono spadek o 2,6 miliarda euro lub 27%. Znaczący spadek odnotowano również w imporcie ze Stanów Zjednoczonych, który spadł o 544 mln euro lub 9%, a także z Mołdawii (o 122 mln euro), Wietnamu (o 122 mln euro) i Chile (o 113 mln euro). milion).
Kategorie produktów
Jeśli chodzi o poszczególne kategorie produktów, w pierwszych ośmiu miesiącach 2021 r. nastąpił znaczny wzrost wartości eksportu wina (o 2,5 mld euro) oraz napojów spirytusowych i likierów (o 1,3 mld euro), co stanowi wzrost odpowiednio o 31% i 32%. Kolejny wzrost wartości eksportu dotyczył olejów rzepakowego i słonecznikowego (wzrost o 611 mln euro) oraz czekolady i wyrobów cukierniczych (610 mln euro). Spadek odnotowano jednak w przypadku eksportu pszenicy (spadek o 892 mln euro) i żywności dla niemowląt (spadek o 736 mln euro), przy czym mniejsze, ale znaczące spadki odnotowano również w przypadku warzyw (153 mln euro), masła (spadek o 130 mln euro). ) oraz owoce tropikalne (spadek o 125 mln EUR).
Największy wzrost wartości importu odnotowano w przypadku makuchów (o 1,1 mld euro), nasion soi (o 1,1 mld euro), kwasów tłuszczowych i wosków (o 500 mln euro), oleju palmowego i z ziaren (o 479 mln euro). oraz ziarna kakaowego (wzrost o 291 mln euro). Z drugiej strony największy spadek wartości importu odnotowano w przypadku owoców tropikalnych, orzechów i przypraw (o 669 mln euro), soków owocowych (o 194 mln euro), owoców cytrusowych (o 159 mln euro), surowca tytoniowego (spadek o 194 mln euro). 158 mln euro) i ryżu (spadek o 140 mln euro).
Więcej informacji: https://ec.europa.eu/info/sites/default/files/food-farming-fisheries/trade/documents/monitoring-agri-food-trade_aug2021_en.pdf
Źródło: Komisja Europejska