Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
„Czyste etykiety”, żywność probiotyczna, alternatywne źródła białka, naturalne barwniki i biohacking, czyli świadome zarządzanie biochemią naszego organizmu poprzez dietę - to tylko niektóre z tzw. „megatrendów”, które kształtują międzynarodowy rynek spożywczy, a tym samym naszą codzienną dietę. 8 czerwca br. naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności wraz z ekspertami z koncernu spożywczego MASPEX odsłonią na olsztyńskiej starówce globalne innowacje, które zmieniają sposób, w jaki produkujemy, kupujemy i konsumujemy produkty spożywcze.
W ramach drugiej odsłony projektu #Annual Food Agenda całe rodziny wezmą udział w bezpłatnych warsztatach, pokazach i eksperymentach pod hasłem „To już jutro – trendy w żywności i konsumenci nowej generacji”, które przybliżą im najnowsze osiągnięcia naukowców i propozycje producentów w obszarze produkcji, wyboru, przygotowania i recyklingu żywności. Podczas wydarzenia dowiemy się m.in. jak wytwarzana jest żywność, której data ważności ma 30 lat oraz czy produkty dedykowane kosmonautom, himalaistom czy żeglarzom mogą znaleźć się również w naszym codziennym menu. Przyjrzymy się też rosnącej popularności żywności probiotycznej w postaci fermentowanych produktów, takich jak kimchi i kiszonki. Na specjalnym sprzęcie z laboratorium metabolomiki przetestujemy naturalne barwniki występujące na przykład w fioletowych marchewkach, a stosowane w sokach i jogurtach. Weźmiemy też pod lupę przyprawy i produkty z egzotycznych krajów, którym przypisuje się działanie prozdrowotne i które zadomowiły się już na stałe w polskich kuchniach. Na „deser” poznamy te bardziej i mniej popularne zamienniki cukru i odkryjemy trendy wśród produktów wypiekowych.
Trendy w sektorze spożywczym to jednak nie tylko same produkty. Coraz częściej mówi się o konsumencie „nowej generacji”, który podejmuje racjonalne wybory żywieniowe, dba o ograniczenie start żywności w swoim gospodarstwie domowym i stosuje praktyki, które niwelują negatywny wpływ konsumpcjonizmu na środowisko. Podczas warsztatów na olsztyńskiej starówce uczestnicy spróbują swoich sił w gotowaniu „zero waste”, poznają ideę „foodsharingu” i nauczą się sposobów na odpowiedzialne zakupy.
Warsztaty „To już jutro – trendy w żywności i konsumenci nowej generacji” odbędą się 8 czerwca 2019r. na olsztyńskiej starówce w godz. 12:00-16:00 podczas Pikniku Rodzinnego Polskiej Akademii Nauk. Wstęp jest bezpłatny.
Wydarzenie jest częścią projektu „#Annual Food Agenda” (www.annualfoodagenda.com) finansowanego przez wspólnotę EITFood. W ramach tego projektu przez cały rok w regionie Warmii i Mazur odbywają się akcje podnoszące świadomość społeczeństwa nt. zdrowego odżywiania, bezpieczeństwa żywności, innowacji związanych z jej produkcją oraz umiejętnego gospodarowania odpadami żywnościowymi. Projekt #Annual Food Agenda jest realizowany w 3 krajach UE – w Polsce, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. W naszym kraju prowadzą go naukowcy z Instytutu Rozrodu Zwierząt i Badań Żywności PAN orz eksperci z koncernu spożywczego MASPEX.
Przeczytaj także
Co by było, gdyby zamiast zwierząt hodowlanych, ludzie zaczęli spożywać białko pochodzące z mięsa produkowanego metodą in vitro lub z owadów? Co by się stało, gdyby scalić wszystkie gospodarstwa w jedno i zautomatyzować ich pracę przy pomocy robotów lub połączyć najnowocześniejszą technologię hydroponiki z zaawansowanymi systemami hodowli ryb? Zgodnie z prognozami naukowców wprowadzenie takich rozwiązań w najbliższym czasie jest wysoce prawdopodobne.
Na podstawie nowego raportu U.S. Food Market Outlook na rok 2019 agencja Packaged Facts analizująca zmiany w sektorze spożywczym wskazała 4 „top trendy” dotyczące innowacji na rynku żywnościowym w USA. Oto one:
Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.