Rejestracja do katalogu firm

Przypomnij hasło

Facebook Twitter LinkedIn

Trendy na rynku żywności w 2019 - część 1

Kategoria: Biznes Fakty

Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.

Przedstawiamy najważniejsze trendy żywnościowe, jakie mogą dominować na globalnym rynku w 2019 roku:

1. Dbałość o środowisko naturalne

Coraz większą uwagę opinii publicznej przykuwają problemy związane z nadprodukcją plastikowych odpadów, a konsumenci stają się bardziej świadomi zagrożeń, jakie niesie ze sobą brak dbałości o środowisko. W najbliższych latach rządy, producenci i naukowcy będą dalej angażować się w opracowywanie biodegradowalnych opakowań, rozwój recyklingu oraz wzrost wydajności procesów ponownego wykorzystywania materiałów stosowanych w przemyśle spożywczym. Produkty z wosku pszczelego czy silikonowe alternatywy dla tradycyjnych plastikowych siatek będą podstawą nowej generacji opakowań przyjaznych środowisku naturalnemu. Dane statystyczne pokazują, że globalna świadomość wagi ekonomii cyrkularnej stale rośnie:

  • 47% konsumentów w Wielkiej Brytanii uważa plastikowe odpady za istotny z ich punktu widzenia problem ekologiczny
  • 53% konsumentów w Stanach Zjednoczonych zgadza się ze stwierdzeniem, że żywność pochodzenia roślinnego jest lepsza dla środowiska niż produkty pochodzenia zwierzęcego
  • 46% konsumentów należących do brazylijskiej klasy średniej chciałoby otrzymać zniżkę na kolejne zakupy w zamian za oddanie pustych opakowań lub zużytych produktów
  • 58% konsumentów z indyjskich miast, którzy są w swoich gospodarstwach domowych odpowiedzialni za zakupy, zabiera ze sobą do sklepu własne siatki

2. Identyfikowalność dzięki nowym technologiom

Nowe technologie pozwalają na śledzenie drogi produktu „od pola do stołu” już nie tylko ekspertom i fachowcom, ale również zwykłym konsumentom. W 2019 r. transparentność pochodzenia produktów z niszowej tendencji w niewielkich przedsiębiorstwach stanie się „mainstreamowym” trendem również wśród wielkich koncernów spożywczych. Technologie takie jak „blockchain” i ulepszone kody kreskowe dają nabywcom możliwość sprawdzenia za pomocą smartfona skąd pochodzi dany produkt, jak długą drogę przebył zanim trafił do sklepu, a nawet jak wygląda gospodarstwo, w którym został wytworzony. W 2019 r. przejrzystość łańcucha dostaw będzie jednym z priorytetów przemysłu żywnościowego, którego wysiłki będą skupiały się nie tylko na zachowaniu najwyższego standardu produkcji, ale obejmą również przyjazne środowisku opakowania oraz zasady „czystej etykiety”. Badania wskazują, że nawet 39% konsumentów jest skłonnych wybierać marki stosujące przejrzyste oznakowanie swoich produktów

3.Identyfikacja z marką

Współczesny konsument wybiera produkty marek, które promują bliskie mu wartości. Dla osób z pokolenia Z, zwanych również „post-Millenialsami”, żywność służy nie tylko zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych, ale stanowi środek wyrazu i symbolizuje osobiste wartości. Pokolenie Z zostało wychowane w duchu autentyczności i „bycia sobą”, dlatego młodzi konsumenci oczekują tego samego od produktów spożywczych, które kupują. To właśnie oni są głównymi nabywcami żywności ekologicznej i wolnej od GMO. „Czyste” i „zdrowe” jedzenie jest dla nich ważną wartością i elementem stylu życia. W 2019 r. marki spożywcze, na wzór firm odzieżowych, będą starały się wyróżnić na rynku oryginalnością i unikalnym charakterem. Marka batonów czy wody smakowej będzie tak samo istotna, jak logo na t-shircie albo trampkach.

4. Biohacking

W 2019 r. coraz więcej osób będzie wybierać produkty pod kątem ich bezpośredniego wpływu na wydajność umysłową, poziom energii czy poprawę koncentracji. Przemysł spożywczy, począwszy od producentów, poprzez sprzedawców, aż po restauracje i punkty gastronomiczne, poszerzy swoją ofertę o prozdrowotną żywność wywołującą konkretne efekty fizjologiczne. Badania wskazują, że rynek związany ze zdrowiem mózgu wart będzie w 2024 r. 11,6 miliarda dolarów (43,8 miliarda złotych). Popularność zyskają unikalne składniki, takie jak mniszek lekarski czy pochrzyn meksykański. Coraz więcej konsumentów poszukuje również produktów poprawiających funkcje trawienne – wartość ich sprzedaży szacowana jest w 2018 r. na 4,9 miliarda dolarów (18,5 miliarda złotych). W 2019 r. wzrośnie popyt na żywność probiotyczną, taką jak kombucha, oraz produkty o właściwościach przeciwzapalnych, jak kurkuma. Oczekiwać można także zwiększonego zainteresowania składnikami przedstawianymi jako korzystne dla zdrowia kości, włosów i skóry, np. kolagenem.

5. Żywność funkcjonalna dla seniorów

Chęć zdrowego starzenia się tworzy nowe możliwości rozwoju dla branży spożywczej w 2019 r. Seniorzy są wyjątkowo istotną kategorią konsumentów, jako że globalna populacja osób powyżej 60 r.ż. stale rośnie. Dłuższe życie pociąga za sobą starania o zachowanie młodego wyglądu i dobrego samopoczucia – produkty spożywcze mogą pomóc w poprawie zdrowia kości, stawów i mózgu, wspierać układ odpornościowy, a także przeciwdziałać negatywnym efektom starzenia się organizmu. Coraz więcej uwagi poświęca się także utrzymaniu w jak najlepszej kondycji narządu wzroku. Statystyki pokazują, że konsumenci na całym świecie aktywnie poszukują funkcjonalnej żywności wspierającej zdrowe starzenie się ze względu na szereg różnych czynników:

  • 55% polskich konsumentów powyżej 55 r.ż. korzysta z żywności i napojów funkcjonalnych w celu zachowania zdrowia układu sercowo-naczyniowego
  • 56% brytyjskich konsumentów powyżej 55 r.ż. obawia się rozwoju demencji
  • 20% amerykańskich konsumentów powyżej 65 r.ż. korzysta z suplementów dla poprawy kondycji stawów
  • 38% tajskich konsumentów z regionów miejskich łączy spożycie wysokobiałkowych produktów i napojów z przeciwdziałaniem postępującej wraz z wiekiem utracie masy mięśniowej

Źródła:

Autor: Wojciech Grodzicki

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn