Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Trendy na rynku żywności w 2019 - część 1

Kategoria: Biznes

Biodegradowalne opakowania, biohacking i żywność funkcjonalna dla osób starszych – to tylko niektóre z zapowiadanych przez ekspertów trendów żywnościowych na 2019 rok. Agencje badawcze i specjaliści ds. tendencji rynkowych podpierają swoje prognozy wieloletnim doświadczeniem w śledzeniu wiodących trendów w branży oraz badaniu preferencji konsumenckich.

Przedstawiamy najważniejsze trendy żywnościowe, jakie mogą dominować na globalnym rynku w 2019 roku:

1. Dbałość o środowisko naturalne

Coraz większą uwagę opinii publicznej przykuwają problemy związane z nadprodukcją plastikowych odpadów, a konsumenci stają się bardziej świadomi zagrożeń, jakie niesie ze sobą brak dbałości o środowisko. W najbliższych latach rządy, producenci i naukowcy będą dalej angażować się w opracowywanie biodegradowalnych opakowań, rozwój recyklingu oraz wzrost wydajności procesów ponownego wykorzystywania materiałów stosowanych w przemyśle spożywczym. Produkty z wosku pszczelego czy silikonowe alternatywy dla tradycyjnych plastikowych siatek będą podstawą nowej generacji opakowań przyjaznych środowisku naturalnemu. Dane statystyczne pokazują, że globalna świadomość wagi ekonomii cyrkularnej stale rośnie:

  • 47% konsumentów w Wielkiej Brytanii uważa plastikowe odpady za istotny z ich punktu widzenia problem ekologiczny
  • 53% konsumentów w Stanach Zjednoczonych zgadza się ze stwierdzeniem, że żywność pochodzenia roślinnego jest lepsza dla środowiska niż produkty pochodzenia zwierzęcego
  • 46% konsumentów należących do brazylijskiej klasy średniej chciałoby otrzymać zniżkę na kolejne zakupy w zamian za oddanie pustych opakowań lub zużytych produktów
  • 58% konsumentów z indyjskich miast, którzy są w swoich gospodarstwach domowych odpowiedzialni za zakupy, zabiera ze sobą do sklepu własne siatki

2. Identyfikowalność dzięki nowym technologiom

Nowe technologie pozwalają na śledzenie drogi produktu „od pola do stołu” już nie tylko ekspertom i fachowcom, ale również zwykłym konsumentom. W 2019 r. transparentność pochodzenia produktów z niszowej tendencji w niewielkich przedsiębiorstwach stanie się „mainstreamowym” trendem również wśród wielkich koncernów spożywczych. Technologie takie jak „blockchain” i ulepszone kody kreskowe dają nabywcom możliwość sprawdzenia za pomocą smartfona skąd pochodzi dany produkt, jak długą drogę przebył zanim trafił do sklepu, a nawet jak wygląda gospodarstwo, w którym został wytworzony. W 2019 r. przejrzystość łańcucha dostaw będzie jednym z priorytetów przemysłu żywnościowego, którego wysiłki będą skupiały się nie tylko na zachowaniu najwyższego standardu produkcji, ale obejmą również przyjazne środowisku opakowania oraz zasady „czystej etykiety”. Badania wskazują, że nawet 39% konsumentów jest skłonnych wybierać marki stosujące przejrzyste oznakowanie swoich produktów

3.Identyfikacja z marką

Współczesny konsument wybiera produkty marek, które promują bliskie mu wartości. Dla osób z pokolenia Z, zwanych również „post-Millenialsami”, żywność służy nie tylko zaspokojeniu potrzeb fizjologicznych, ale stanowi środek wyrazu i symbolizuje osobiste wartości. Pokolenie Z zostało wychowane w duchu autentyczności i „bycia sobą”, dlatego młodzi konsumenci oczekują tego samego od produktów spożywczych, które kupują. To właśnie oni są głównymi nabywcami żywności ekologicznej i wolnej od GMO. „Czyste” i „zdrowe” jedzenie jest dla nich ważną wartością i elementem stylu życia. W 2019 r. marki spożywcze, na wzór firm odzieżowych, będą starały się wyróżnić na rynku oryginalnością i unikalnym charakterem. Marka batonów czy wody smakowej będzie tak samo istotna, jak logo na t-shircie albo trampkach.

4. Biohacking

W 2019 r. coraz więcej osób będzie wybierać produkty pod kątem ich bezpośredniego wpływu na wydajność umysłową, poziom energii czy poprawę koncentracji. Przemysł spożywczy, począwszy od producentów, poprzez sprzedawców, aż po restauracje i punkty gastronomiczne, poszerzy swoją ofertę o prozdrowotną żywność wywołującą konkretne efekty fizjologiczne. Badania wskazują, że rynek związany ze zdrowiem mózgu wart będzie w 2024 r. 11,6 miliarda dolarów (43,8 miliarda złotych). Popularność zyskają unikalne składniki, takie jak mniszek lekarski czy pochrzyn meksykański. Coraz więcej konsumentów poszukuje również produktów poprawiających funkcje trawienne – wartość ich sprzedaży szacowana jest w 2018 r. na 4,9 miliarda dolarów (18,5 miliarda złotych). W 2019 r. wzrośnie popyt na żywność probiotyczną, taką jak kombucha, oraz produkty o właściwościach przeciwzapalnych, jak kurkuma. Oczekiwać można także zwiększonego zainteresowania składnikami przedstawianymi jako korzystne dla zdrowia kości, włosów i skóry, np. kolagenem.

5. Żywność funkcjonalna dla seniorów

Chęć zdrowego starzenia się tworzy nowe możliwości rozwoju dla branży spożywczej w 2019 r. Seniorzy są wyjątkowo istotną kategorią konsumentów, jako że globalna populacja osób powyżej 60 r.ż. stale rośnie. Dłuższe życie pociąga za sobą starania o zachowanie młodego wyglądu i dobrego samopoczucia – produkty spożywcze mogą pomóc w poprawie zdrowia kości, stawów i mózgu, wspierać układ odpornościowy, a także przeciwdziałać negatywnym efektom starzenia się organizmu. Coraz więcej uwagi poświęca się także utrzymaniu w jak najlepszej kondycji narządu wzroku. Statystyki pokazują, że konsumenci na całym świecie aktywnie poszukują funkcjonalnej żywności wspierającej zdrowe starzenie się ze względu na szereg różnych czynników:

  • 55% polskich konsumentów powyżej 55 r.ż. korzysta z żywności i napojów funkcjonalnych w celu zachowania zdrowia układu sercowo-naczyniowego
  • 56% brytyjskich konsumentów powyżej 55 r.ż. obawia się rozwoju demencji
  • 20% amerykańskich konsumentów powyżej 65 r.ż. korzysta z suplementów dla poprawy kondycji stawów
  • 38% tajskich konsumentów z regionów miejskich łączy spożycie wysokobiałkowych produktów i napojów z przeciwdziałaniem postępującej wraz z wiekiem utracie masy mięśniowej

Źródła:

Autor: Wojciech Grodzicki

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.