Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Przedstawiamy Państwu wybrane elementy kilku globalnych raportów na temat trendów rynku żywności i produktów żywnościowych zaprezentowanych na konferencji organizatorów największych targów żywności na świecie SIAL, które odbędą się w dniach 21-25 października 2018 w Paryżu. Artykuł porusza również aspekty z jakimi będzie musiał zmierzyć się przemysł spożywczyi, które w znacznym stopniu wpłyną na jego rozwój i kształt.
Zestawienie TOP 15 najbardziej innowacyjnych produktów – świat i Europa
Przedstawienie Europy na tle całego świata pokazuje duże podobieństwo trendów, z niewielkimi przesunięciami w poszczególnych pozycjach:
Ranking 10 najbardziej innowacyjnych kategorii produktów w 2017 roku w Polsce
Sytuacja w Polsce kształtuje się nieco odmiennie – najbardziej innowacyjną kategorią w 2017 okazały się płatki śniadaniowe, natomiast tuż za nimi usytuowały się ciastka.
Trzeba podkreślić, że rynek polski wykazuje duże podobieństwo charakteru innowacji do tendencji europejskich i światowych przedstawionych wcześniej, z zaznaczeniem, że większy jest w naszym kraju udział obszaru zdrowia, który określony został na poziomie 37%.
Wybranie produkty innowacyjne z polski na targach SIAL
W 2016 r. podczas targów SIAL szereg polskich produktów został zauważonych i wyróżnionych. Oto niektóre z nich:
PRZECZYTAJ TAKŻE:
Coca-Cola planuje wprowadzić na rynek swój pierwszy napój alkoholowy
Lody, które się nie rozpuszczają – japoński hit
Światowy rynek żywności - stały wzrost wynikający z demografii i inne uwarunkowania
Rynek żywnościowy musi zmierzyć się z nadchodzącymi wyzwaniami, które w znacznym stopniu wpłyną na jego rozwój i kształt. Oto najważniejsze z nich:
-globalny wzrost liczby ludności o około 30% do roku 2050 (9,7 mld) oraz postęp urbanizacji zwiększy światowy popyt na żywność o 60 -70% do roku 2050
-klasa średnia powiększy się jeszcze szybciej w stosunku do całkowitego przyrostu populacji światowej (odpowiednio 40% i 30%), co zwiększy popyt na produkty żywnościowe
-w roku 2030 ok. 2/3 konsumpcji klasy średniej będzie miała miejsce w strefie Azji i Pacyfiku
-populacja Afryki podwoi się w ciągu najbliższych 30 lat
-konsumenci w krajach zachodnich w dalszym ciągu będą wybierać żywność wysokiej jakości, natomiast kraje szybko rozwijające się przejdą od produktów nieprzetworzonych do produktów przetworzonych (co oznacza zarazem więcej przetwórstwa i opakowań)
-starzenie się ludności w krajach zachodnich spowoduje wzrost popytu na produkty dedykowane osobom w podeszłym wieku
Czynniki te znacząco wpłyną na zwiększenie obrotu produktami żywnościowymi i napojami na światowym rynku.
Wizja i długoterminowa analiza innowacji spożywczych
Analiza innowacyjności może być wykonana przy użyciu wielu systemów – poniżej przedstawiamy rezultaty wieloletniego monitoringu wykonanego przez globalna firmą analityczną XTC Group:
Jednym z najsilniejszych obserwowanych trendów jest zwiększenie innowacyjności w obszarze pozytywnego wpływu żywności na zdrowie. Ostatnie cztery lata są okresem ciągłego wzrostu wprowadzanych innowacji w tym obszarze, podczas gdy przyjemność z jedzenia, która nadal pozostaje największym obszarem innowacji i podstawowym oczekiwaniem konsumentów, a także wygoda użytkowania, wykazują tendencje spadkowe. Dodatkowo badania wykazały, że główną osią strategii rozwoju firm jest obecnie eksport.
Europa na tle rynku światowego
Oferta innowacyjnych produktów z Europy i ze świata jest podobna – najważniejszą kategorię stanowi „przyjemność”, której dotyczy ponad połowa innowacji w produktach żywnościowych:
SIAL 2018
Tegoroczne targi SIAL będą kolejnym rekordem pod względem liczby produktów, reprezentowanych krajów, a także liczebności produktów z Polski.
Prezentowane powyżej materiały udostępnione zostały przez organizatów Targów, za co serdecznie dziękujemy. Zapraszamy do uczestnictwa w tym wydarzeniu, na którym oprócz wyjątkowej okazji do zapoznania się z tysiącami nowych porduktów, można będzie wysłychać pełnej prezentacji firmy badawczej XTC, będącej oficjalnyjm partnerem SIAL.
Więcej szczegółów o Targach i wydarzeniach towarzyszących już wkrótce.
Przeczytaj także
Dostarczają energii, pobudzają do działania, są źródłem przyjemności – nic dziwnego, że lubimy przekąski. Według sondażu zrealizowanego przez Ipsos Polska „Food Trends/Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków”, aż 2/3 Polaków...
W ciągu ostatnich kilku lat dokonała się prawdziwa rewolucja w projektowaniu i produkcji żywności. Z jednej strony mamy rosnącą świadomość konsumentów, rodzaj krytycznego podejścia do tego, co oferuje przemysł...
The Coca-Cola Company planuje wejść na rynek popularnych, niskoalkoholowych napojów „alcopop” w Japonii. Nowy produkt światowego koncernu należeć ma do kategorii „chu-hai”, napojów będących połączeniem...
Jadalne kwiaty, czy grzyby jako żywność funkcjonalna – to tylko niektóre z trendów, które pojawiają się w przygotowanym przez ekspertów, pracujących dla Whole Foods Market, opracowaniu dotyczącym trendów żywnościowych...