Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Ekstrakty botaniczne w trendzie czystej etykiety

Kategoria: Składniki Żywności

W ciągu ostatnich kilku lat dokonała się prawdziwa rewolucja w projektowaniu i produkcji żywności. Z jednej strony mamy rosnącą świadomość konsumentów, rodzaj krytycznego podejścia do tego, co oferuje przemysł spożywczy, a z drugiej strony powrót do natury, produktów lokalnych czy BIO.

Krytyczne podejście wynika z opublikowanych badań medycznych dotyczących wpływu dodatków do żywności na zdrowie człowieka. Wiele firm zaczęło usuwać ze składu swoich produktów syntetyczne barwniki, glutaminian sodu czy niektóre konserwanty. Nastąpił zwrot w stronę ograniczania dodatków i czyszczenia etykiety. Czysta etykieta zaczęła być trendy.

Ekstrakty botaniczne

Oczywiście w produkcji żywności na dużą skalę nie wszystkie dodatki można z receptury wyeliminować tak, aby jakość produktu nie uległa zmianie, jakość do jakiej przyzwyczajeni są klienci. Także dodatki smakowe w ostatnich latach bardzo się zmieniły. W miejsce aromatów naturalnych wkroczyły ekstrakty botaniczne z surowców dotychczas nie stosowanych .

Ekstrakcja jest jedną z najstarszych technik produkcji mieszanin aromatycznych z roślin. Pierwsze zapiski o różnych formach ekstrakcji pojawiły się w starożytnym Egipcie. Jednak dopiero w świecie arabskim ekstrakcja płyn-płyn przybrała formę znaną nam do dziś.

W pewnych obszarach ekstrakty nie są niczym nowym, gdyż produkty typu add back wykorzystywane w produkcji soków są swego rodzaju ekstraktem. Również wanilia Bourbon stosowana od lat w mleczarstwie czy cukiernictwie to nic innego, jak ekstrakt roślinny.

Pojawiły się natomiast wysokiej jakości ekstrakty nie tylko kawy i herbaty ale także ekstrakty ziół, przypraw, czy warzyw i owoców.

Metody ekstrakcji

Metod ekstrakcji i sposobów pozyskiwania ekstraktów za pomocą różnych ekstrahentów jest kilka. Jednak dwa - ekstrakcja skroplonym CO2 oraz wodą, ze względu na brak pozostałości rozpuszczalników niepolarnych (wyłączając etanol) są najbardziej pożądane.

Ekstrakcja za pomocą skroplonego CO2 pozwala uzyskać bardzo wysokiej jakości produkty, jednak ze względu na wysoki koszt produkcji, produkty te są bardzo drogie. Znacznie tańsza i bardziej rozpowszechniona jest ekstrakcja wodna. Pozwala na uzyskanie ekstraktów o dobrej jakości w cenach akceptowanych przez większe grono odbiorców.

Producenci ekstraktów roślinnych dążą również do standaryzacji ekstraktów tak, aby sezonowo wahania jakości materiału roślinnego zostały zniwelowane, tak jak w przypadku aromatów.

Zalety ekstrakcji

Niewątpliwymi zaletami stosowania ekstraktów botanicznych są poza aspektami legislacyjnym i smakowymi możliwości  wprowadzenie do produktów naturalnych składników aktywnych pochodzących z materiału roślinnego np. polifenoli z ekstraktów z herbaty.

 

Autor: Robert Wieprzkowicz-Rzewuski

Robert Wieprzkowicz-Rzewuski

Laboratorium Smaku&Zapachu – Food Design

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 07.08.2017

    Aromaty w żywności

    Zapotrzebowanie na aromaty systematycznie rośnie już od kilkunastu lat. Wzrost ten spowodowany jest głównie „uprzemysłowieniem” życia i zmianami w nawykach żywieniowych. Konsumenci stale są „wabieni”...

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.