Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Zapotrzebowanie na aromaty systematycznie rośnie już od kilkunastu lat. Wzrost ten spowodowany jest głównie „uprzemysłowieniem” życia i zmianami w nawykach żywieniowych. Konsumenci stale są „wabieni” nowymi doznaniami smakowymi – nie tylko tymi przyjemnymi czy ekscytującymi lecz również wynikającymi z połączenia wygody i zdrowego stylu życia czy trendu eko.
Przemysł aromatów proponuje swoim klientom już nie tylko proste aromaty truskawkowe czy cebulowe, ale również bardziej wyrafinowane połączenia smakowe i funkcjonalne aromatów czy ekstraktów botanicznych.
W ostatnich latach Komisja Europejska zmieniła w znaczący sposób regulacje dotyczące nie tylko samych aromatów jako dodatków do żywności ale zaakcentowała również edukacyjne aspekty tych regulacji, dążąc do podniesienia świadomości konsumentów przy zakupie produktów (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) NR 1334/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r.)
Zatem czym jest aromat?
Aromat w świetle prawa to produkt który, nie nadaje się do bezpośredniego spożycia ale dodany do żywności zmienia jej smak lub/i zapach. Podstawowy podział aromatów to – naturalne substancje aromatyczne , substancje aromatyczne, preparaty aromatyczne, aromaty procesowe, aromaty dymu wędzarniczego,
Naturalny Aromat X –
Termin aromat naturalny może być użyty tylko i wyłącznie jeśli 95% (masowo) składników aromatu pochodzi z X jako materiału źródłowego
Reguła 95/5 – naturalny aromat truskawkowy – przynajmniej 95% składników aromatu pochodzi jako źródła z truskawek, natomiast maksymalnie 5% składników może być użyta do standaryzacji lub nadania charakterystycznej nuty – zielona , dojrzała , cukierkowa itp.
Aromat naturalny o smaku „X” to taki gdzie wszystkie składniki aromatu są pochodzenia naturalnego ale z różnych źródeł nie odzwierciedlających specyficznego profilu smakowego.
Naturalny aromat o smaku pomarańczy – naturalne składniki aromatu pochodzą nie tylko z pomarańczy ale też z cytryny czy grapefruita. Jest wiele substancji aromatycznych występujących w większości cytrusów, które można wykorzystać do kreacji danego aromatu. Czasem ten sam składnik aromatu występują w różnych owocach np. limonen występuje w olejku cytrynowym, pomarańczowym i grapefruitowym.
Znakowanie aromatów
Zgodnie z art. 29 załącznika do dyrektywy 2000/13/EC aneks III Aromaty powinny być określone na etykiecie jako: „AROMAT i bardziej specyficzna jego nazwa jeśli składniki aromatu są zdefiniowane w Art 3(2) poz. b-h regulacji 1334/2008 EP pewny składnik żywności o właściwościach aromatyzujących. Termin naturalny tylko zgodnie z art. 16 regulacji (EC)
Metody pozyskiwania składników aromatycznych
Ekstrakcja – rozpuszczalniki polarne i niepolarne
Ekstrakcja w przeciwprądzie
Ekstrakcja CO2
Maceracja
Destylacja / Rektyfikacja
Reakcje Maillarda i degradacja Streckera – aromaty procesowe
Metody biotechnologiczne:
Piroliza – aromaty dymu wędzarniczego
Przeczytaj także
Pektyny to bardzo dobrze znany w przemyśle spożywczym dodatek do żywności o działaniu zagęszczającym, teksturotwórczym oraz stabilizującym. Ich udział w światowym rynku hydrokoloidów, szacowany jest obecnie na 25% i systematycznie rośnie (dane CyberColloids). Wynika to z faktu jej naturalnego pochodzenia oraz możliwości szerokiego...
Firma DuPont Nutrition & Health ogłosiła rozszerzenie zespołu badawczo-rozwojowego, tworząc Clean Label Hub (tzw. centrum czystej etykiety) w swojej placówce w Brabrand. Dotychczasowy zespół zostanie poszerzony o sześciu nowych pracowników...
W ostatnich latach obserwujemy zwiększone zainteresowanie zdrowym stylem życia, a szczególnie wpływem odpowiedniej diety na nasze zdrowie i samopoczucie. W związku z tymi trendami producenci żywności opracowują...
Kolor czerwony oznacza „zielone światło – możesz to zjeść!” Zielony z kolei: „hmm, lepiej nie!”. Reguła zupełnie odwrotna niż schemat sygnalizacji świetlnej jednak pomagająca naszemu mózgowi dokonać wyboru...