Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

W jaki sposób kolory pomagają nam w dokonywaniu wyborów?

Kategoria: Biznes , Składniki Żywności

Kolor czerwony oznacza „zielone światło – możesz to zjeść!” Zielony z kolei: „hmm, lepiej nie!”. Reguła zupełnie odwrotna niż schemat sygnalizacji świetlnej jednak pomagająca naszemu mózgowi dokonać wyboru czy zjeść dany produkt czy też nie. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez International School for Advanced Studies (SISSA) w Trieście opublikowanych niedawno w dzienniku Scientific Reports stwierdzono, że wzrok jest głównym zmysłem, którego używamy podczas dokonywania wyborów żywieniowych. Aby oszacować ilość spożywanych kalorii polegamy na unikalnym „kodzie kolorów”. 

Zgodnie z niektórymi teoriami, nasz układ wzrokowy rozwinął się po to, abyśmy mogli identyfikować szczególnie pożywne owoce. Ludzki układ wzrokowy jest trójbarwny: w siatkówce, światłoczułym narzędziu oka, znajdują się trzy klasy fotoreceptorów (czopki) dostosowane odpowiednio do trzech różnych pasm widma widzialnego. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozróżnić szeroką gamę kolorów (większą niż zwierzęta mono- i dichromatyczne, ale mniejszą niż te z czterema lub nawet pięcioma fotoreceptorami).

Na co więc patrzymy wybierając nasze pożywienie? Oczywiście na wartość odżywczą lub ilość kalorii i zawartość białka. W produktach naturalnych barwa jest dobrym wyznacznikiem ilości kalorii. Im bardziej czerwona jest żywność nieprzetworzona tym bardziej prawdopodobna jest jej wysoka wartość odżywcza, podczas gdy produkty zielone mają tendencję do bycia mniej kalorycznymi. Nasz system wzrokowy jest doskonale dostosowany do tej reguły. Uczestnicy eksperymentu przeprowadzonego przez SISSA ocenili produkty których kolor był zbliżony bardziej do czerwonego jako bardziej kaloryczne, podczas gdy produkty zielone były oceniane odwrotnie. Zależność ta jest również prawdziwa dla produktów przetworzonych lub gotowanych, w których kolor traci swoją efektywność jako wyznacznik kaloryczności.

Literatura naukowa wyraźnie wskazuje, że pokarmy gotowane są bardziej preferowane przez ludzi niż produkty naturalne, ze względu na ich większą wartość odżywczą przy zachowaniu tej samej ilości pokarmu. Wydawać by się mogło, że w przypadku produktów gotowanych dominacja koloru czerwonego nad zielonym przestaje mieć tak duże znaczenie i nie zapewnia nam tak wiarygodnych informacji jak w przypadku produktów surowych, jednak tak nie jest co może wskazywać na obecność dawnych mechanizmów ewolucyjnych wykształconych jeszcze przed wprowadzeniem gotowania żywności.

Kolejnym potwierdzeniem tej hipotezy jest fakt, że kolor produktu w badaniach przeprowadzonych przez SISSA nie miał wpływu na produkty inne niż żywnościowe. Dominacja produktów czerwonych nad zielonymi zaobserwowana została tylko w przypadku produktów jadalnych. Oznacza to, że kolor produktu aktywuje prawidłowo mechanizm systemu wzrokowy tylko w przypadku produktów spożywczych.

Odkrycia SISSA mogą mieć ogromne znaczenie dla zdrowia publicznego. Oferują wiele ciekawych możliwości zastosowań np. w marketingu żywności oraz leczeniu zaburzeń odżywiania.

Źródła:

  1. International School of Advanced Studies (SISSA)

Autor:Jakub Ostaszewski
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

  • 08.03.2017

    Kolorowe etykiety

    Sześć największych firm z branży spożywczej planuje wprowadzić kolorowe oznaczenia wartości odżywczej na swoich produktach – kolory mają przypominać sygnalizację świetlną co ma ułatwić ich zrozumienie przez konsumentów.

    Czytaj więcej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.