Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Trendy 2017 (1)

Kategoria: Biznes

Na podstawie doniesień prasowych stworzyliśmy dla Państwa listę najważniejszych trendów na rok 2017, do których powinni dostosować się producenci żywności, aby pozostać konkurencyjnym na rynku. Trendy zostały wytypowane na podstawie danych zebranych przez firmę Innova w 80 krajach z całego świata, na podstawie raportów Mintela oraz raportów United Nations.

„Czyste” i zrozumiałe etykiety

Przejrzystość etykiety nie jest już tylko atrakcyjnym dodatkiem producentów żywności. Konsumenci chcą wiedzieć wszystko o produktach które kupują, od tego skąd pochodzą surowce użyte do produkcji, aż po jakość materiałów z jakich zostało wyprodukowane opakowanie.

W ciągu ostatnich lat można zaobserwować znaczny wzrost zainteresowania czystą etykietą produktów. W ostatnim roku ponad 20% nowych produktów na rynku zawierało na etykiecie informację, że są to produkty wolne od sztucznych barwników, konserwantów oraz że są to produkty naturalne. Przewiduje się, że w roku 2017 dominować będą produkty oznaczone jako „wolne od GMO”.

Produkty wegańskie oraz produkty na bazie warzyw 

Obserwując zwiększoną potrzebę konsumentów włączania do swojej codziennej diety coraz większej ilości produktów roślinnych, analitycy przewidują, że zainteresowanie konsumenta produktami takimi jak mleka na bazie roślin oraz alternatywy produktów mięsnych będzie wciąż wzrastało jako skutek rosnącej świadomości.

Trend ten odzwierciedla się we wzroście liczby konsumentów nazywanych fleksitarianinami -  osób na diecie ograniczających spożycie mięsa ze względu na zdrowie oraz dbanie o dobro zwierząt.

Naturalne zamienniki cukru

Kolejnym trendem jest zwrócenie się w stronę produktów wykorzystujących naturalne substancje słodzące takie jak miód, syrop z agawy lub stewia, aby stworzyć smak produktu, który zadowoli konsumenta (producenci żywności starają się zoptymalizować produkcję stewii i przewiduje się, że jakość ekstraktu wciąż będzie się polepszać).

Niektórzy z producentów (Coca Cola oraz Pepsi) już starają się odpowiedzieć na zapotrzebowanie rynku wypuszczając produkty takie jak Pepsi Next czy Coca Cola Life, w których zamiast sztucznych substancji słodzących takich jak aspartam wykorzystana została stewia.

Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez firmę Mintel więcej 6 na 10 polskich konsumentów (63%) deklaruje, że ogranicza spożycie cukru lub unika produktów słodkich. Dla porównania we Włoszech taką samą deklarację stwierdzono u 60% konsumentów, w Francji 55%, a w Niemczech 54%.

Trend ten może być szansą dla produktów typu Premium w których używa się minimalnie przetworzonych substancji słodzących takich jak np. syrop z agawy lub cukier z buraka cukrowego, chociaż jak stwierdzają eksperci może być to trend krótkotrwały ponieważ syrop z agawy składa się z dwóch trzecich cukru.

Mieszanka kulturowa

Ze względu na coraz bardziej intensywne tempo współczesnego życia ludzie poszukują raczej produktów bezpiecznych niż rewolucyjnych. Stąd też wzrost zainteresowania unikalnymi i egzotycznymi smakami.

W roku 2017 będzie można zaobserwować powrót do stosowania starodawnych typów ziaren, a także inspiracją przepisami oraz tradycyjnymi praktykami zaczerpniętymi z innych kultur. Taka kulturalna fuzja może służyć do powstania całkowicie nowych produktów wzbogaconych o nowe, a zarazem bezpieczne składniki, stosowane już od pokoleń.

Spersonalizowane żywienie

Coraz więcej mówi się o spersonalizowanym żywieniu człowieka. Jeszcze do niedawna uważano, że dziedzina ta jest związana tylko i wyłącznie z naszymi genami. Obecne badania stwierdzają jednak, że oprócz genów ogromny wpływ na nasze potrzeby ma także sposób w jaki żyjemy.

Na rynku pojawia się coraz więcej produktów typu „bez-”. Kolejnym trendem w żywności funkcjonalnej będą produkty typu low-FODMAP. FODMAP jest skrótem od angielskiego „fermentable, oligo-, di-, mono-saccharides and polyols” (fermentowalne, oligo-, di-, mono- cukry i poliole). Mają to być produkty które są lekkostrawne poprzez ograniczenie zawartości węglowodanów , które słabo wchłaniają się jelicie cienkim powodując bóle brzucha, wzdęcia oraz zaparcia.

Firma Nestle wprowadziła już na rynek pierwszy produkt typu low-FODMAP, którym jest napój odżywczy ProNourish. Prawdopodobnie w roku 2017 inni producenci również włączą do swojej oferty produkty tego typu.

Afryka

W roku 2017 nastąpi zwiększone zainteresowanie rynkiem afrykańskim. Zgodnie z danymi firmy United Nations, aż 65% populacji kontynentu jest poniżej 35 roku życia tworzących małą lecz wciąż powiększającą się klasę średnią. Jest to rynek szybko rozwijający się także pod względem nowości na rynku produktów spożywczych. Wg raportów Mintela, w latach 2011-2015 zaobserwowano aż 41% wzrost powstawania nowych produktów zawierających składniki pochodzące z Afryki.

Rynek afrykański daje producentom żywności ogromne możliwości rozwoju ze względu na to, że nie jest tak nasycony jak rynki amerykański czy europejski.

Tendencja ta działa jednak w obydwie strony. Można także zaobserwować wzrost zainteresowania europejskiego konsumenta produktami pochodzącymi z Afryki takimi jak sorgo czy pszenica samopsza – ziarna o bardzo niskiej zawartości glutenu oraz innymi produktami lokalnymi takimi jak czekolady, czy też egzotyczne dżemy.

Źródła:

  1. Food & Drink Trend 2017, Mintel

  2. Innova Market Insights, 2016

  3. World Population Prospects, United Nations

Wybierz temat: Plant-based

Autor: Jakub Ostaszewski

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.