Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Portal spożywczy FoodFakty informuje: Przemysł spożywczy jest numerem jeden na świecie zarówno pod względem wielkości zatrudnienia, jak i obrotów finansowych w porównaniu z innymi sektorami gospodarki, będąc równocześnie mniej innowacyjnym (% ilość składanych patentów na poziomie ok 3% w porównaniu z 10% w przemyśle farmaceutyczny bądź samochodowym). Przemysł spożywczy w Europie cechuje się jednak większą innowacyjnością niż na innych kontynentach.
Kluczowymi elementami mającymi wpływ na trendy w przemyśle spożywczym są przede wszystkim wzrost globalnej konkurencji oraz wzrost zapotrzebowania na produkty spożywcze. Kolejnym elementem jest wzrost świadomości konsumentów w dziedzinie bezpieczeństwa i jakości żywności. Co więcej konsumenci coraz bardziej interesują się dodatkowymi korzyściami, które mogą odnieść kupując konkretny produkt. Przy tak dużym wzroście tak wielu czynników przed producentami pojawia się wiele wyzwań, którym muszą sprostać, aby utrzymać się na rynku. Jakie wyzwania stoją przed przemysłem spożywczym? W jaki sposób firmy mogą zwiększyć swoją innowacyjność, a tym samym zwiększyć konkurencyjność na rynku?
Wyzwanie 1. Zapewnienie konsumentowi, że wybór jaki podejmuje kupując produkt będzie wyborem zarówno zdrowym jak i wyborem łatwym. Konsumenci chcą być pewni, że decydując się na wybrany produkt, otrzymają wyrób o określonych cechach jakościowych jak i sensorycznych. Dlatego ważne jest, aby przyjrzeć się bliżej ścieżkom wyboru konsumentów i na ich podstawie stworzyć modele procesu zakupu produktu.
Wyzwanie 2. Dostarczanie konsumentowi zdrowszej diety. Konsumenci wciąż poszukują nowych, zdrowszych produktów. Szczególną uwagę zwracają na produkty o obniżonej zawartości takich składników jak cukier lub sól. Dużą popularnością cieszą się też produkty dla osób z nietolerancją pokarmową (bezglutenowe, bez laktozy itp.) Konsumenci szukają produktów nie tylko z obniżoną zawartością jakiegoś składnika lecz także produktów z wartością dodaną. Produkty ze zwiększona zawartością witamin i minerałów lub produkty z dodatkiem wapnia cieszą się coraz większym uznaniem wśród konsumentów
Wyzwanie 3. Rozwijanie jakości i bezpieczeństwa oferowanych produktów. Zapewnienie konsumentowi, żywności bezpiecznej której może ufać prowadzi do pozyskania klientów lojalnych, przywiązanych do marki. Producenci powinni przewidywać oraz monitorować zagrożenia, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo żywności. Lepsze zrozumienie oraz ocena ryzyka skutkuje polepszeniem jakości produktów, a tym samym budowaniu relacji opartej na zaufaniu konsumenta. Bardzo ważnym elementem relacji konsument-producent jest także zrozumienie obaw konsumentów w stosunku do oferowanych produktów i jak najszybsze reagowanie w sytuacji gdy zaufanie zostało zachwiane.
Wyzwanie 4. Komunikacja oraz interakcja z klientem. Konsumenci lubią gdy producent się nimi interesuje, gdy odpowiada na ich potrzeby. Dlatego też bardzo ważne jest aby dokładnie przyjrzeć się relacji, którą budujemy z klientem. Oferowanie produktów dobrych jakościowo to nie wszystko. Ważne jest też to w jaki sposób skomunikujemy produkt z konsumentem. Jak będzie go postrzegał zanim jeszcze go kupi.
Źródła:
Trends and innovation needs in the European Food and Drink Industry, Inno Food See
Przeczytaj także
Przedstawiamy Państwu ciąg dalszy listy najważniejszych trendów na rok 2017. Trendy zostały wytypowane na podstawie doniesień prasowych oraz publikacji globalnych firm marketingowych.
Na podstawie doniesień prasowych stworzyliśmy dla Państwa listę najważniejszych trendów na rok 2017, do których powinni dostosować się producenci żywności, aby pozostać konkurencyjnym na rynku.