Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Przedstawiamy Państwu ciąg dalszy listy najważniejszych trendów na rok 2017. Trendy zostały wytypowane na podstawie doniesień prasowych oraz publikacji globalnych firm marketingowych.
Tu i teraz
Rozwój geolokalizacji oraz powszechny dostęp do Internetu ma ogromny wpływ na interakcję ludzi z otaczającym światem. Producenci wykorzystują aplikacje mobilne, aby powiadamiać użytkowników o specjalnych ofertach lub lokalnych wydarzeniach.
Badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii przez firmę Mintel pokazują, że 29% młodych osób zgodziłoby się udostępnić swoją lokalizację w czasie rzeczywistym w zamian za oferty specjalne pobliskich dostawców usług. Uważa się, że ten rodzaj technologii umożliwi dodanie elementu rozrywki do czynności tak powszechnej jaką są zakupy, co z kolei może korzystnie wpłynąć na wzrost sprzedaży produktów.
Wielu dostawców żywności oraz restauracji korzysta już z tej technologii i oferuje swoim klientom liczne zniżki na swoje produkty. Technologia ta pozwala również ograniczyć marnowanie żywności, dzięki powiadamianiu użytkowników o dostępności produktów, których data przydatności zbliża się już ku końcowi.
Marnowanie jedzenia
Według danych przedstawionych przez Food and Agricultural Organization of the United Nations prawie jedna trzecia (średnio 1,3 miliarda ton) światowej produkcji żywności zostaje zmarnowana.
Dostawcy żywności i restauratorzy starają się zmienić obecną sytuację poprzez obniżanie cen lub oddawanie żywności, która jest uszkodzona lub ma jakieś skazy (np. zbyt dojrzałe owoce) lub której termin przydatności do spożycia jest bliski końca. Dla przykładu sieć marketów Walmart testuje w swoich sklepach promocje na żywność, która jest niedoskonała. Restauratorzy w Holandii, Wielkiej Brytanii i Finlandii zaczęli używać specjalnych aplikacji, aby zachęcić ludzi do kupowania żywności, która w krótkim czasie będzie musiała zostać wyrzucona.
W Wielkiej Brytanii sieć Tesco przyznała się do zmarnowania 30 ton zdatnej do spożycia żywności w roku 2014. Od tego czasu postanowiono wprowadzić zmiany w łańcuchu dostaw pozwalające na zachowanie świeżości produktów spożywczych od dwa dni dłużej.
Wysiłki dostawców żywności i restauratorów zmieniają powoli podejście klienta do żywności niedoskonałej. Poprzez różnego rodzaju promocje zachęcają do kupowania produktów, które może nie są perfekcyjne, ale nadają się do spożycia. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez firmę Mintel tylko połowa (51%) dorosłych Amerykanów jest otwarta na kupowanie warzyw, które są poobijane lub mają nieregularny kształt.
Duży wpływ na marnotrawstwo żywności mają też opakowania. Jednym z najczęściej wyrzucanych produktów spożywczych jest pieczywo. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Love Food Hate Waste, 56 % Brytyjczyków byłaby zainteresowana wyrobami piekarskimi w opakowaniach przedłużających trwałość produktu.
Nie cała żywność, która nie nadaje się już do spożycia musi zostać wyrzucona. Może zostać wykorzystana jako kompost, źródło energii lub jako materiał do produkcji biodegradowalnych opakowań. Można również rozwijać nowe drogi wykorzystania żywności, która zostałaby wyrzucona takie jak np. wykorzystanie odpadów jako materiału budulcowego.
Żywność wolna od zanieczyszczeń
Coraz więcej mówi się o zagrożeniach jakie niesie ze sobą zanieczyszczenie środowiska. Dlatego ludzie zgodnie z koncepcją „jesteś tym co jesz” zaczynają poszukiwać produktów zdrowych i bezpiecznych, z zaufanych źródeł.
Produkty promowane jako „super” żywność, wzmacniające odporność oraz te otrzymywane z niezanieczyszczonych obszarów (obecnie głównie rynek wód mineralnych) znajdują duże zainteresowanie wśród konsumentów.
Coraz więcej producentów ryb stosuje oznaczenia pochodzenia z „czystych rejonów” na swoich produktach. Widzi się również duży potencjał na rynku mięsnym, które postrzegane jest obecnie przez wielu konsumentów jako produkt zanieczyszczający organizm. Promowanie mięsa hodowanego na terenach niezanieczyszczonych mogłoby znacznie zwiększyć sprzedaż produktów mięsnych.
Wieczorne podjadanie
Wciąż wzrastające tempo życia, praca po godzinach, technologia umożliwiająca pozostanie w kontakcie z pracodawcą 24/7 przyczyniają się do zwiększonego odczucia stresu wśród wielu ludzi. W pędzącym do przodu świecie wieczór jest jedną z niewielu chwil gdy możemy zrelaksować się i odpocząć po ciężkim dniu pracy. Kojarzy się on głównie z przemysłem kosmetycznym, jednak producenci żywności również mogą znaleźć tu rynek zbytu na swoje produkty. Na rynku dostępnych jest wiele herbat lub produktów ziołowych, które wpasowują się w nowy trend, jednak konsumenci poszukują alternatyw, które zapewnią im komfort i pomogą się zrelaksować. Część z nich zwraca się w kierunku produktów, które mają wpływ na ich nastrój i emocje, takich jak napoje energetyczne lub czekolada, jednak na rynku zaczynają pojawiać się nowe produkty, które w najbliższym czasie mogą zyskać popularność.
Do tej pory na rynku pojawiło się już kilka innowacyjnych produktów przeznaczonych do konsumpcji przed snem. W Hiszpanii sieć dyskontów Lidl wypuściła na rynek sok owocowy pod marką Solevita z dodatkiem melatoniny. W 2015 roku w Stanach Zjednoczonych na rynku pojawiły się batony „NightFood” ograniczające wieczorny apetyt, wspomagające odchudzanie oraz zapewniające lepszy sen. Na rynku meksykańskim i kolumbijskim pojawiły się z kolei płatki „All-Bran” firmy Kellogg w opakowaniu sugerującym spożywanie produktu wieczorem (na opakowaniu pojawiło się nocne niebo z księżycem i gwiazdami). Producent płatków podkreśla korzystny wpływ produktu na trawienie zapewniające poczucie lekkości przed snem.
Źródła:
Food & Drink Trend 2017, Mintel
http://www.foodnavigator.com/Ingredients/Food-labelling/Mintel-s-top-European-trends-for-2017-and-the-firms-already-following-them/(page)
Przeczytaj także
Na podstawie doniesień prasowych stworzyliśmy dla Państwa listę najważniejszych trendów na rok 2017, do których powinni dostosować się producenci żywności, aby pozostać konkurencyjnym na rynku.
Przemysł spożywczy jest numerem jeden na świecie zarówno pod względem wielkości zatrudnienia, jak i obrotów finansowych w porównaniu z innymi sektorami gospodarki, będąc równocześnie mniej innowacyjnym...