Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Po wielu miesiącach pracy, 14 grudnia Kanadyjski Rząd oficjalnie opublikował w Part II of the Official Journal aktualizacje dotyczące wielu aspektów etykietowania żywności
Główne punkty rozporządzenia dotyczą sposobu zapisu wartości odżywczej, listy składników na etykiecie, wielkości porcji oraz zawartości cukrów. Poprawki mają prowadzić do lepszego zrozumienia etykiety przez konsumentów. Główne zmiany to:
- Nowa grafika: wyróżnienie porcji produktu oraz spożycia kalorii; dodatkowe informacje pozwalające konsumentowi zrozumieć oznaczenia (np. informacja dotycząca dziennego spożycia: 5% lub mniej – nie dużo/15% lub więcej – dużo)
- Zmiana wykazu minimalnych, obowiązkowych wartości odżywczych, które muszą zostać wykazane w informacji odżywczej oraz aktualizacja dziennych wartości referencyjnych określonych składników odżywczych
- Aktualizacja wartości referencyjnych (porcji) dla poszczególnych kategorii produktów w celu zachowania spójności z ewolucją rynku oraz zmianą przyzwyczajeń konsumentów
- Dodanie nowych wymagań dla deklaracji wartości odżywczej dla opakowań z ograniczoną ilością miejsca (małe opakowania
- Wszystkie barwniki będą deklarowane na opakowaniu poprzez podanie ich nazwy zwyczajowej.
- Informacje o alergenach będą bardziej czytelne i zrozumiałe
Producenci mają 5 lat na wprowadzenie zmian na etykietach (13 grudnia 2021). Wyjątkiem są poprawki dotyczące barwników spożywczych – w ich przypadku zmiany mają wejść w życie natychmiast. Co więcej zmiany nie mogą zostać wprowadzane na etykietach częściowo – etykiety muszą zostać dostosowane w całości za jednym razem.
Nowe oznaczenia zdrowotne mogą również zostać wprowadzone przez dystrybutorów i hodowców owoców i warzyw, aby łatwiej informować konsumentów o zdrowotnych walorach tych produktów.
Źródła:
http://www.healthycanadians.gc.ca/eating-nutrition/label-etiquetage/changes-modifications-eng.php?utm_source=food_label_changes_16&utm_medium=banner_en&utm_campaign=hpfeaturebox
CANADA GAZZETTE, PART II, Vol. 150, No. 25 Dec. 14, 2016
Przeczytaj także
Sześć największych firm z branży spożywczej planuje wprowadzić kolorowe oznaczenia wartości odżywczej na swoich produktach – kolory mają przypominać sygnalizację świetlną co ma ułatwić ich zrozumienie przez konsumentów.
Etykieta jest dla producenta żywności najlepszą drogą przekazania konsumentowi informacji o swoim produkcie, jednak według ankiety przeprowadzonej przez firmę Bernstein...