Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Portal spożywczy FoodFakty informuje: Etykieta jest dla producenta żywności najlepszą drogą przekazania konsumentowi informacji o swoim produkcie, jednak według ankiety przeprowadzonej przez firmę Bernstein, aż połowa konsumentów (48%) zadeklarowała, że nie ufa etykietom. Co więcej ankieta przeprowadzona przez International Food Information Council pokazała, że tylko 8% ankietowanych wskazało producentów żywności jako źródło zaufanej informacji o produkcie.
Według badania przeprowadzonego przez firmę C+R Research 69% konsumentów deklaruje, że czytanie etykiety ma wpływ na decyzje o zakupie danego produktu. Stwierdzono także, że jeden na czterech konsumentów regularnie czyta etykiety wszystkich kupowanych produktów spożywczych.
Na podstawie badania C+R Research wyodrębniono cztery typu konsumentów z podziałem na wiek oraz płeć:
Prostota najważniejsza – Stanowią 47% wszystkich konsumentów. Polegają na wszelkiego rodzaju komunikatach takich jak oświadczenia FDA, znaki jakości czy też oświadczenia producentów żywności. Według przeprowadzonej ankiety 67% spośród tych konsumentów nie czyta etykiet produktów, którym ufa. Ze względu na płeć 29% stanowią mężczyźni natomiast 71% kobiety. Według podziału ze względu na pokolenie 45% konsumentów nalężących do tej grupy stanowią Milenialsi (urodzeni pomiędzy rokiem 1980 a 2000), 32% pochodzi z Pokolenia X (1960-1980), a 23% to tzw. Baby Boomers (1946-1964).
Konsekwentni – typ konsumenta, który podchodzi do zakupów dobrze przygotowany. Są konsumentami lojalnymi wobec firm, którym ufają, a także są świadomi, że produkty, które spożywają mają wpływ na ich zdrowie. 72% spośród tych konsumentów odejdzie od produktu, jeśli ten przestanie być komunikowany jako zdrowy i wartościowy. Stanowią 20% wszystkich konsumentów. Spośród nich 20% stanowią mężczyźni, natomiast 80% kobiety. 28% konsumentów Konsekwentnych jest Milenialsami, 26% pochodzi z Pokolenia X, a 46% to Baby Boomers.
Nie martwiący się – konsumenci tego typu nie mają czasu, ani środków, aby zastanawiać się nad etykietami. Szukają produktów tanich i wygodnych; 92% z nich nie zwraca uwagi na etykiety produktów, które kupuje regularnie Stanowią 18% wszystkich konsumentów. Spośród nich 27% stanowią mężczyźni, natomiast 72% kobiety. 23% konsumentów „Nie martwiących się” jest Milenialsami, 41% pochodzi z Pokolenia X, a 36% to Baby Boomers.
Zrównoważeni – wyznają teorię „wszystko można, ale z umiarem”; zwracają uwagę na etykiety jednak nie przejmują się nimi za bardzo; 80% konsumentów „Zrównoważonych” zwraca większą uwagę na dodatek składników takich jak błonnik czy białko, niż na składniki niepożądane. Stanowią 15% wszystkich konsumentów. Spośród nich 26% stanowią mężczyźni, natomiast 74% kobiety. 27% konsumentów Zrównoważonych jest Milenialsami, 28% pochodzi z Pokolenia X, a 45% to Baby Boomers.
Główne zmartwienia różnych pokoleń:
Milenialsi zwracają głównie uwagę na zawartość cukru oraz białka w produkcie. Zwracają uwagę na produkty naturalne i organiczne oraz produkty bez dodatku konserwantów. Spośród wszystkich pokoleń, są najbardziej zainteresowani produktami bezglutenowymi, wegańskimi oraz z oznaczeniem Fair Trade.
Osoby z Pokolenia X szukają głównie okazji produktowych. Zwracają także uwagę na produkty naturalne oraz produkty bez obecności hormonów. W produkcie liczy się dla nich zawartość cukru oraz tłuszczy nasyconych. Spośród wszystkich pokoleń zwracają najmniejszą uwagę na skład produktu oraz dodatki. Wielu z nich jest zaliczanych do kategorii konsumentów „nie martwiących się”.
Baby Boomers jest pokoleniem zwracającym uwagę na zawartość cukru, sody, sztucznych słodzików oraz tłuszczy nasyconych w produkcie. Poziom cukru i tłuszczu w produkcie ma dla nich największe znaczenie w trakcie dokonywania wyborów zakupowych
Źródła:
http://crresearch.com/blog/clean-labels-consumer-concerns
Przeczytaj także
Przepisy dotyczące znakowania żywności dynamicznie się zmieniają. Jak odnajdują się w tej sytuacji konsumenci? Jakie czynniki, związane z etykietowaniem produktów spożywczych, wpływają na ich decyzje zakupowe?
Wzrost zainteresowania konsumentów etykietami zawierającymi takie zwroty jak „naturalny”, „lokalny”, „wolny od…” dotyczy również produktów z rynku mięsnego. Jednak w odróżnieniu od innych gałęzi przemysłu spożywczego dyskusja o...