Znakowanie bananów konsumpcyjnych na etapie sprzedaży detalicznej
IJHARS przypomina, że w świetle nowego przepisu unijnego, tj.: rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2429, świeże dojrzewające banany nie są objęte wymaganiami ogólnej normy handlowej ani normy szczegółowej. Wprowadzono natomiast wymóg znakowania takich bananów państwem pochodzenia.
Szczegółowa norma handlowa dla bananów, która została określona w załączniku I część B część 11 do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2429 nie dotyczy bananów dojrzewających, na etapie sprzedaży detalicznej, norma ta przeznaczona jest dla bananów importowanych na etapie ich przywozu, przed zamieszczeniem w dojrzewalni.
Banany dojrzewające (w tym żółte) na etapie sprzedaży detalicznej:
- nie podlegają klasyfikacji i nie powinny być znakowane klasą jakości,
- podlegają obowiązkowi oznaczenia państwem pochodzenia (zgodnie z art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2023/2429),
- powinny spełniać ogólne wymagania dotyczące znakowania określone w art. 9 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011[1] (w przypadku produktów opakowanych),
- powinny spełniać wymagania określone w rozporządzeniu MRIRW w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych[2] (w przypadku bananów oferowanych do sprzedaży luzem).
Znakowanie bananów sprzedawanych luzem:
- nazwa żywności (np. banany odm. Cavendish),
- pełna nazwa państwa pochodzenia,
- nazwa albo imię i nazwisko producenta.
Znakowanie bananów sprzedawanych w opakowaniach detalicznych:
- nazwa żywności (np. banany odm. Cavendish),
- pełna nazwa państwa pochodzenia,
- nazwa lub firma i adres podmiotu działającego na rynku spożywczym, o którym mowa w art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011,
- masa netto,
- kod identyfikacyjny partii produkcyjnej (zgodnie z art. 7a ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych[3]).
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 roku w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. U. L 304 z 22.11.2011, str. 18 ze zm.).
[2] Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych (Dz. U. z 2015 r., poz. 29 ze zm.)
Przeczytaj także
-
15.01.2025
Bezpieczeństwo i jakość żywności, a cele Agendy 2030
W dobie globalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne, wyczerpywanie się zasobów naturalnych oraz wzrost liczby ludności, koncepcja zrównoważonego rozwoju zyskuje na znaczeniu. Agenda 2030, która obejmuje wyznaczonych 17 celów zrównoważonego rozwoju oraz powiązanych z nimi zadań.
-
09.01.2025
Przyszłość branży spożywczej w Unii Europejskiej. Najnowsze prognozy na podstawie badań Uniwersytetu w Wageningen
Branża spożywcza w Unii Europejskiej stoi przed wieloma wyzwaniami wynikającymi z ograniczonych zasobów naturalnych, zmian klimatycznych oraz rosnącego zapotrzebowania na zbilansowane żywność i produkty niezależne od paliw kopalnych. Raport opracowany w 2024 przez Wageningen University & Research (WUR), identyfikuje pięć kluczowych dylematów dotyczących przyszłego wykorzystania ziemi i surowców w UE.