Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
WPROWADZENIE
27 stycznia Komitet Parlamentu Europejskiego ENVI (Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności) przyjął sprawozdanie w sprawie nowego planu działania UE dotyczącego gospodarki o obiegu zamkniętym, tj. opartej o zapobieganie marnotrawstwu oraz ograniczenie zużycia energii i zasobów. Zakłada się, że produkty – a wśród nich żywność - powinny być projektowane w sposób ograniczający ilość odpadów, szkodliwych substancji i zanieczyszczeń oraz chroniący zdrowie ludzkie.
Za pośrednictwem przyjętego dokumentu ENVI wzywa Komisję Europejską m.in. do:
Inne ważne propozycje w ramach ENVI obejmują:
ZNACZENIE DLA FIRM
Głosowanie w sprawie sprawozdania odbędzie się podczas sesji plenarnej PE jeszcze w lutym. Wnioski płynące ze sprawozdania mogą przerodzić się i zapewne przerodzą w niedalekiej przyszłości w konkretne działania, w tym zmianę legislacji, mające na celu osiągnięcie planowanych celów.
Z jakimi zmianami możemy się liczyć?
Przykładowo, z obowiązkowym podawaniem na opakowaniach środków spożywczych informacji o śladzie węglowym, czyli – mówiąc w skrócie – o jego wpływie na środowisko wynikającym z emisji gazów cieplarnianych.
Oznaczałoby to konieczność uwzględnienia kolejnego, dodatkowego elementu na etykiecie, ale także – a może przede wszystkim – wymuszało podjęcie przez producentów działań w kierunku bardziej zrównoważonej i przyjaznej naturze produkcji.
Ślad węglowy jest następnym po oznaczeniu Nutri-Score gorącym tematem dotyczącym znakowania żywności, który z całą pewnością należy bacznie śledzić.
Jeśli nie słyszałeś jeszcze o Nutri-Score lub chcesz zapoznać się z nim bliżej, zachęcamy do kontaktu igifc@igifc.pl
Przeczytaj także
Kwestia dodawania witamin, składników mineralnych i niektórych innych substancji do środków spożywczych jest uregulowana na poziomie UE rozporządzeniem nr 1925/2006. Rozporządzenie to określa podstawowe zasady takiego „wzbogacania” żywności, w tym przesłanki, które powinny być brane pod uwagę przed podjęciem decyzji o dodaniu konkretnego składnika do produktu, jak też kwestie etykietowania, prezentacji i reklamy.
Zainteresowanie wykorzystaniem konopi (Cannabis sativa L.) oraz ich przetworów w wielu kategoriach produktów konsumenckich, w szczególności w środkach spożywczych rośnie systematycznie rok do roku. Prognozy wskazują, że rynek produktów legalnych do 2025 r. wzrośnie o blisko 80% i osiągnie wartość 166 mld dolarów amerykańskich1).
Opakowania żywności, elementy maszyn i urządzeń, zastawa stołowa i przybory kuchenne –mają kontakt z żywnością, którą spożywamy i objęte są definicją materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywności – czyli FCM (z ang. Food Contact Materials).