Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Materiały i wyroby do kontaktu z żywnością (FCM) – kolejna aktualizacja przepisów

Kategoria: Opakowania , Prawo Żywnościowe

WPROWADZENIE

Opakowania żywności, elementy maszyn i urządzeń, zastawa stołowa i przybory kuchenne –mają kontakt z żywnością, którą spożywamy i objęte są definicją materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywności – czyli FCM (z ang. Food Contact Materials).

Unijne przepisy w zakresie FCM mają za zadanie gwarantować, że będą one bezpieczne dla konsumentów, a w szczególności, że ich składniki nie będą przenikać do żywności w ilości, która może stanowić zagrożenie dla zdrowia.

Czy FCM dostępne na rynku są bezpieczne?

Obserwując liczne powiadomienia w systemie RASFF (Rapid Alert System for Food and Feed – tj. systemie ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszy), np. dotyczące składników bambusowych, można mieć co do tego wątpliwość. Mocno niepokojące są też doniesienia naukowe wskazujące na występowanie w ludzkim ciele znacznych ilości substancji pochodzących z wyrobów plastikowych jednorazowego użytku.

O potrzebie przeglądu i aktualizacji ww. przepisów jest mowa od dawna, sporo istotnych zmian już się dokonało (np. tzw. single use directive zakazująca wprowadzania na rynek m.in. plastikowych jednorazowych sztućców czy słomek do napojów).

Słabe strony obecnych przepisów

Ogromnym problemem obecnej legislacji z zakresu FCM jest m.in.:

* brak zharmonizowania na poziomie UE wymogów wobec materiałów i wyrobów innych niż wykonane z tworzyw sztucznych,
* podejście bazujące na stworzeniu listy dozwolonych substancji wyjściowych do stosowania w tworzywach sztucznych, które generuje szereg problemów technicznych dla branży jednocześnie nie zapewnia bezpieczeństwa produktu finalnego,
* niewystarczające skupienie na eliminacji substancji, które mogą zagrażać zdrowiu,
* trudność we wdrożeniu, jak też utrudnienie innowacji,
* słaby przepływ informacji w sektorze.

Teraz rozpoczęły się konkretne prace legislacyjne na poziomie UE, których zasadniczym celem jest:

* wysoki poziom ochrony zdrowia konsumentów, 
* zmniejszenie stosowania substancji, które mogą zagrażać zdrowiu,
* wsparcie innowacji i zrównoważonych rozwiązań (m.in. recykling),
* uwzględnienie najnowszych doniesień naukowych i technologicznych.

 

Konsekwencją ww. prac będzie przyjęcie jednej z dwóch opcji, tj.:

1. zaproponowanie zmian do obecnych przepisów,
2. opracowanie zupełnie nowych regulacji.

W ramach dyskusji nad zmianami rozważa się także całkowity zakaz używania substancji, które uznaje się za niebezpieczne (m.in. mutagenne, kancerogenne, toksyczne) zamiast – jak to jest obecnie – wprowadzania limitów ich stosowania w FCM.

ZNACZENIE DLA FIRM

Podobnie jak w przypadku rewizji przepisów rozporządzenia 1169/2011 w sprawie informacji dla konsumentów, także przepisy dotyczące FCM mają być zaktualizowane do końca 2022 r.

Przebieg i efekty prac, o których mowa powyżej będą mieć kluczowe znaczenia zarówno dla wytwórców i dystrybutorów FCM, jak też producentów żywności opakowanej. Zależnie od podejścia, które zostanie ostatecznie wybrane może się okazać, że dostępne na rynku FCM – np. opakowania, nie będą w pełni zgodne z nowymi przepisami. Oznacza to konieczność zmiany surowców/gotowych opakowań przy uwzględnieniu okresu przejściowego na dostosowanie się do nowych wymogów.

 

 

Autor:Joanna Olszak, Doradca ds. Prawa Żywnościowego IGIFC
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Opakowania Prawo żywnościowe

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.