Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Wyrok TSUE. Prawo (w pewnych okolicznościach) zakazuje powielania kształtu lub wyglądu produktu posiadającego chronioną nazwę pochodzenia.

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Kolejny wyrok TSUE dotyczący interpretacji przepisów prawa żywnościowego i ponownie przyjęta została wykładnia zawężająca.

Sprawa dotyczy interpretacji art. 13 ust. 1 lit. d) Rozporządzenia PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych zgodnie z którym zarejestrowane nazwy są chronione przed (…) wszelkimi innymi praktykami mogącymi wprowadzić konsumentów w błąd co do prawdziwego pochodzenia produktu.

Wprowadzenie

Spór, który doprowadził do zapytania TSUE o właściwą wykładnię przepisów dotyczył sytuacji, w której ser pod nazwą „Montboissié du Haut Livradois” posiada poziomy czarny pasek dzielący ser na dwie części. Pasek ten jest cechą charakterystyczną innego sera – „Morbier”, którego nazwa jest chroniona (ChNP). O tym czarnym pasku, pierwotnie stanowiącym warstwę węgla drzewnego, jest wyraźnie mowa w opisie zawartym w specyfikacji sera „Morbier” związanej z jego ChNP. Szybka weryfikacja dostępnych w Internecie zdjęć obu serów wskazuje na ich bardzo duże podobieństwo wizualne. 

Wątpliwość jaka się pojawiła dotyczy tego, czy produkt, pomimo tego, że nie jest wprowadzany do obrotu pod nazwą podlegającej szczególnej ochronie prawnej może posiadać cechy, które pomimo innej nazwy, mogą sugerować konsumentom, że mają do czynienia z produktem podlegającym ochronie. Czy też może ochrona dotyczy i nazwy, i cech charakterystycznych produktu.

Trybunał wskazał, że artykuł 13 ust. 1 lit. d) zakazuje powielania kształtu lub wyglądu charakteryzującego produkt objęty zarejestrowaną nazwą, jeżeli powielenie to może doprowadzić konsumenta do przekonania, iż produkt charakteryzujący się tą powieloną cechą jest produktem objętym tą zarejestrowaną nazwą. W tym względzie należy przeprowadzić ocenę tego, czy to powielenie może wprowadzać właściwie poinformowanego oraz dostatecznie uważnego i rozsądnego europejskiego konsumenta w błąd, uwzględniając przy tym wszystkie mające znaczenie czynniki, w tym sposób prezentacji i sprzedaży rozpatrywanego produktu klientom oraz kontekst faktyczny sprawy.

Trybunał zauważył, że niewątpliwie przewidziana w przepisach ochrona ma za przedmiot zarejestrowaną nazwę, a nie – objęty nią produkt. Wynika z tego, że ochrona ta nie ma na celu zakazania w szczególności stosowania technik produkcji lub powielania jednej lub wielu z cech wskazanych w specyfikacji produktu objętego taką nazwą, ze względu na to, że zostały one wymienione w specyfikacji. Niemniej jednak ChNP są chronione w zakresie, w jakim określają one produkt o określonej jakości lub pewnych właściwościach.

Znaczenie dla Firm

Powielanie cech produktu chronionego nie może wprowadzać konsumenta w błąd.

Aby ustalić, czy wprowadzenie w błąd ma miejsce, należy przede wszystkim dokonać oceny, czy dany element wyglądu produktu objętego zarejestrowaną nazwą stanowi cechę referencyjną i szczególnie odróżniającą ten produkt.

Wyrok TSUE stanowi wykładnię stosowanego prawa w związku z tym nie ma okresu przejściowego umożlwiającego dostosowanie.

Listą produktów objętych ochroną, w tym ChNP jest dostępna w rejestrze e-Amborsia https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/food-safety-and-quality/certification/quality-labels/geographical-indications-register/# 

Opracowanie na podstawie: https://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2020-12/cp200168pl.pdf 

 

Autor:Izabela Tańska, Doradca ds. Prawa Żywnościowego IGIFC
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.