Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Menu

Menu

Facebook Twitter LinkedIn

10 trendów żywnościowych na 2020 rok

Kategoria: Business Review

Wchodząc w ekscytującą, nową dekadę Dyrektor ds. Rozwoju Produktów w M&S April Preston wymienia swoje TOP 10 trendów kulinarnych pod względem tego co jest gorące i co będzie wielkie w 2020 roku i później.

1. Jedzenie na bazie roślin

1 na 4 klientów M&S wybiera dietę ograniczającą spożycie mięsa (semiwegetariańska / fleksitariańska). Jest to bardzo ekscytujący trend, który nie wykazuje oznak spowalniania. Brytyjska sieć handlowa spodziewa się jeszcze większego rozwoju nowych produktów, przeznaczonych dla wegan z dywersyfikacją białek roślinnych i eksperymentowaniem ze smakami. Firma skoncentrowała się w szczególności na przekształceniu najpopularniejszych produktów w wersje roślinne i promowaniu spożycia warzyw we wszystkich formach.

2. Zdrowie jelit

Nowe badania przeprowadzone przez Tima Spectora i dr Megan Rossi w Kings College London sugerują, że dla optymalnego zdrowia jelit powinniśmy jeść każdego tygodnia 30 różnych rodzajów roślin. Priorytetowe traktowanie zdrowia jelit może być trudne dla zapracowanych ludzi, dlatego do oferty wprowadzane są nowe produkty, jak jogurty i napoje, które dzięki specjalnie dobranym składnikom wspomagają zdrowie jelit.

3. Kuchnia Fusion 2.0

Przewiduje się, że Japońska kuchnia domowa stanie się niezwykle popularna, gdy nadejdą Igrzyska Olimpijskie w połowie 2020 roku. Brytyjska sieć Marks & Spencer jako pierwsza wprowadza na rynek nową gamy posiłków makaronowych (noodle) z oryginalnym japońskim makaronem i bulionem, który będzie dostępny wyłącznie w sklepach M&S

4. Powrót śniadań

Od dłuższego czasu śniadanie często wymieniane jest jako najważniejszy posiłek w ciągu dnia, a nauka mocno wspiera rozpoczęcie dnia od porządnego posiłku. Jak wynika z badań, często spożywamy je w ruchu. Nawet 20% 25-34 latków codziennie je śniadanie w drodze, a ponad 50% robi to przynajmniej raz w tygodniu. Propozycją sieci M&S są smoothies na bazie roślin z owocami jagodowymi i granolą

5. Zamrażarka to Twój przyjaciel

Mrożone jedzenie przestało już być źle oceniane przez konsumentów. Coraz więcej osób korzysta z zamrażarki jako rozszerzenia dla lodówek i spiżarni, aby zminimalizować marnotrawienie żywności i zachować świeżość produktów. Zespół sieci M&S sprawdził jak amerykańskie supermarkety podchodzą do mrożonek – od mrożonych kostek czosnku do całej gamy gotowych posiłków. Nowy sklep sieci w dolinie Hempstead prezentuje największą w branży przestrzeń dla zamrażarek (75% większą niż w standardowym sklepie) i zapasy ponad 291 linii produktowych. Nowe produkty obejmują wygodne składniki, takie jak posiekana cebula i zioła, większe opakowania w formacie 1 kg oraz mrożone owoce morza.

6. Mood Foods – jedzenie poprawiające nastrój

Żywność, która poprawi Twoją energię, sen lub funkcjonowanie mózgu. Substancje nootropowe (substancje poprawiające funkcje poznawcze), przeciwzapalne i ajurweda są trendami, o których wiele usłyszymy. Istotne są tutaj również produkty fermentowane, takie jak kefir, kombucha i kimchi – pojawiające się badania sugerują powiązania pomiędzy poprawą zdrowia jelit i  nastroju. Propozycją M&S są wysokobiałkowe kefiry.

7. Celebracja warzyw

W 2020 oczekuje się, że dieta oparta na produktach na bazie warzyw nie będzie pozostawać w cieniu diet zawierających produkty mięsne. Nie trzeba być weganinem czy wegetarianinem. Pojawiające się nowe przepisy wegetariańskie mogą cieszyć nawet mięsożerców. Propozycją brytyjskiej sieci jest nowa gama posiłków warzywnych, które są pełne smaku. Część z nich dostarcza ilość trzech dziennych porcji warzyw.

8. „Hipersezonowa” produkcja

Jedzenie produktów sezonowych często wiąże się z lepszymi doznaniami smakowymi, a także  oznacza świeższe, bardziej odżywcze produkty o mniejszym wpływie na środowisko. Jednak zapomnijmy o 4 sezonach. Obecnie konsumenci wiedzą więcej o wczesnej, szczytowej i późnej produkcji sezonowej.

9. Bezalkoholowe i o niskiej zawartości alkoholu

Sieć przewiduje, że szał na te produkty w 2020 roku będzie jeszcze większy. W ciągu ostatniego roku sieć podwoiła ofertę produktów bezalkoholowych i o niskiej zawartości alkoholu. Wolumen win o niskiej zawartości alkoholu w 2019 roku wzrósł o 89% w stosunku do roku poprzedzającego. Niezależnie od tego, czy są to bezalkoholowe wersje ulubionych koktajli w barze, czy bardziej wyrafinowane napoje bezalkoholowe z sezonowymi owocami i roślinami, nigdy nie było większego wyboru na wieczór bez alkoholu.

10. Redukcja plastiku

April Preston twierdzi, że błędem byłoby odwoływanie się do zrównoważonego rozwoju i plastiku jako trendu, ale na liście tego co ma znaczenie w 2020 r. trzeba o tym wspomnieć. Potrzeba rozwiązania tych problemów nie jest nowa, a sieć podobnie jak jej klienci dba o środowisko. Priorytetem w ciągu ostatnich kilku lat było ograniczenie i usunięcie plastiku z opakowań – od ograniczenia pakowania owoców i warzyw po przeprojektowanie opakowań chipsów i popcornu. Dzięki zmianom sieć zredukowała ilość plastiku o 1000 ton, a w 2020 roku zostanie zredukowane kolejne 1000 ton.

Dla klientów sieci kluczowa jest możliwość recyklingu. Tam, gdzie nie jest możliwa wymiana opakowania sieć koncentruje się na tym, aby nadawało się one do szerokiego recyklingu (lub ponownego użytku). To samo dotyczy produktów jednorazowego użytku, takich jak kartki i papier opakowaniowy. W 2019 sieć całkowicie usunęła brokat ze wszystkich świątecznych kartek, papieru opakowaniowego, torebek na prezenty. Brokat jest trudnym do recyklingu mikroplastikiem. Do końca 2020 roku sieć zobowiązała się do rezygnacji z brokatu dla wszystkich kart i opakowań do pakowania prezentów, aby pomóc klientom w recyklingu. 

Źródło: https://corporate.marksandspencer.com/stories/blog/mands-top-10-food-trends-for-2020

Wybierz obszar: Nowości rynkowe

Autor: Michał Snopkiewicz

Przeczytaj także

Zapisz się do newslettera

Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!

Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:

Zapisz się
Facebook Twitter LinkedIn