Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Zgodnie z prognozą Mazars Food & Beverage Industry wykonaną w 2019 roku, zdecydowana większość liderów branży i decydentów – aż 84% - spodziewa się wzrostu sprzedaży w 2020 r. Chociaż jest to wysoki poziom, to jednak jest o 6% niższy niż w ubiegłym roku. Respondenci ankiety internetowej stwierdzili, że ich zdaniem czynnikami wpływającymi na wzrost będą nowi klienci, różnorodne kanały sprzedaży i nowe produkty.
Mniejsze zyski, większe zatrudnienie
Respondenci oczekują mniejszego wzrostu zysków w nadchodzącym roku w porównaniu do 2018 r. - odpowiednio 68% w porównaniu z 84% - ale ich oczekiwania dotyczące większego wzrostu zatrudnienia wzrosły o 4% do 73% w tym roku w porównaniu do 69% w ubiegłym roku.
Respondenci
W corocznej ankiecie internetowej Mazars przeprowadzonej wśród kardy zarządzającej, nie wykazano wielu niespodzianek. Tegoroczni respondenci reprezentowali szeroki zakres firm. Nieco ponad połowa pracuje w firmach produkcyjnych, a 22% to hurtownicy lub dystrybutorzy. Prawie trzy czwarte firm osiągnęło sprzedaż o wartości 50 milionów USD, a 9% osiągnęło sprzedaż przekraczającą 500 milionów USD.
Produkty - trendy
Najsilniejsze trendy, które respondenci wskazują jako czynnik zwiększenia sprzedaży to produkty „zdrowe i pożywne”, marki własne i produkty „wolne od” - co oznacza brak alergenów, glutenu i GMO. Uczestnicy stwierdzili, że zwiększenie sprzedaży i usprawniania operacyjne to ich najważniejsze wewnętrzne cele.
Pozostałe trendy mające wpływ na wzrost sprzedaży w nadchodzącym roku, obejmują produkty roślinne, żywność uprawianą i przetwarzaną lokalnie, żywność organiczną, żywność etniczną i międzynarodową oraz ekstrakty CBD (cannabidiol).
Problemy zewnętrzne
Najważniejsze kwestie zewnętrzne to marketing i reklama żywności, a także bezpieczeństwo i identyfikowalność oraz zapewnienie jakości. Wykazano, że najważniejszym wyzwaniem mogącym sprawiać trudności może być skuteczność marketingu żywności oraz to jak odpowiednio reklamować produkty zaprojektowane zgodnie z trendami konsumenckimi.
Konkurencja
Respondenci biorący udział w ankiecie uszeregowali wzrost konkurencyjności pośrodku listy obaw zewnętrznych. 78% odpowiedzi dotyczyło konkurencji jako innych producentów i detalistów. Duża grupa badanych (18%) stwierdziła, że głównym problemem jest konkurencja online.
Wprowadzanie nowych produktów
W ankiecie wykazano, że głównym czynnikiem motywującym do wprowadzenia nowych produktów był trend dotyczący zdrowia i dobrego samopoczucia, a następnie trend produkcji zrównoważonej i wygody dla klienta. Jest to zgodne z ostatnimi danymi firmy SPINS pokazującymi, że wzrost sprzedaży produktów naturalnych przewyższa cały rynek detaliczny żywności i napojów. Takie produkty osiągnęły wzrost o 5% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Usprawnienie procesów i strategii
Wiele firm gorączkowo pracuje nad poprawą wyników, co wynika z ich strategii. Większość dyrektorów powiedziała, że pracują nad usprawnieniami procesów, marketingiem cyfrowym i wprowadzaniem nowych produktów. Terminy wdrożenia na rynku US zgodności dla oznaczania GMO i nowego panelu Nutrition Facts zbliżają się w 2020 r., 41% stwierdziło, że wymagania zostały już wdrożone. 20% twierdzi, że planuje to zrobić.
Fuzje i przejęcia
Rok 2019 był dość spokojny pod względem fuzji i przejęć w branży żywności i napojów, managerowie przewidują, że 2020 może być podobny. Sześciu na dziesięciu stwierdziło, że nie rozważa sprzedaży swoich firm. Tylko 9% stwierdziło, że rozważa taką możliwość w ciągu najbliższych dwóch lat. Prawie jedna piąta stwierdziła, że będą sprzedawać firmy za ponad pięć lat.
Wzrost akwizycyjny również wydaje się mało prawdopodobny. Ponad dwie trzecie - 69% - stwierdziło, że nie rozważa zakupu innych firm. Około 20% stwierdziło, że planuje dokonać akwizycji w ciągu najbliższych dwóch lat.
CBD
Ponieważ marihuana jest popularnym obszarem w branży żywności i napojów, Mazars dodał zestaw pytań do tegorocznej ankiety na temat wpływu marihuany na przemysł spożywczy. Około jedna czwarta respondentów stwierdziła, że planuje wprowadzić lub rozszerzyć linie produktów CBD. Nieco ponad połowa stwierdziła, że osobiście wypróbuje produkty zawierające CBD w składzie. Ale około 45% stwierdziło, że regulacje produktów z tymi substancjami nie będą pewne, dopóki rząd federalny nie wyjaśni swojego stanowiska i nie zalegalizuje CBD.
Źródło: FoodDive
Przeczytaj także
Spożycie probiotyków i produktów zawierających probiotyki systematycznie rośnie, konsumenci w coraz większym stopniu dostrzegają rolę wspomagania układu pokarmowego wpływającego na jakość życia i jego wpływ na zdrowie całego organizmu.
Co by było, gdyby zamiast zwierząt hodowlanych, ludzie zaczęli spożywać białko pochodzące z mięsa produkowanego metodą in vitro lub z owadów? Co by się stało, gdyby scalić wszystkie gospodarstwa w jedno i zautomatyzować ich pracę przy pomocy robotów lub połączyć najnowocześniejszą technologię hydroponiki z zaawansowanymi systemami hodowli ryb? Zgodnie z prognozami naukowców wprowadzenie takich rozwiązań w najbliższym czasie jest wysoce prawdopodobne.
Przedstawiamy Państwu wybrane elementy kilku globalnych raportów na temat trendów rynku żywności i produktów żywnościowych zaprezentowanych na konferencji organizatorów największych targów żywności na świecie SIAL, które odbędą się w dniach 21-25 października 2018 w Paryżu.