Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Bezpieczeństwo żywności i zrównoważony rozwój nabierają globalnego znaczenia

Kategoria: Biznes

Obecnie, najważniejszym trendem w światowym spożycia owoców morza, przekładającym się na ich zwiększony popyt, jest odpowiedzialnie pozyskiwanie (sustainability) oraz identyfikalność produktu (traceability). Badanie, w którym wzięło udział ponad 25 000 respondentów z 20 krajów pokazuje, że bezpieczny i zrównoważony rozwój jest przyczyną szybkiego, globalnego wzrostu zakupu owoców morza.

Największe badanie dotyczące spożycia owoców morza na świecie przeprowadzane jest co roku przez TNS Kantar w imieniu Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza. Zapytano w nim respondentów o powody zakupu owoców morza i o to jakie czynniki, wpływają na ich decyzje zakupowe. Jako najważniejsze aspekty wymieniali smak i zdrowie. Jednak coraz więcej osób twierdzi, że wybiera owoce morza, ponieważ są bezpieczne i pochodzą ze zrównoważonych źródeł.

Świadomość konsumentów wpływa na ich decyzje zakupowe

W 2012 r. badaniu poddano respondentów z 16 krajów. 13% z nich wskazało, że wybiera owoce morza, ponieważ są bezpieczne i zrównoważone. W roku 2018 tę samą odpowiedź zaznaczyło już 17%. Jest to wzrost o ponad 30 % w przeciągu 6 lat. W latach 2015-2018 badaniu poddano respondentów z 18 krajów. Na 17 z 18 rynków wzrósł czynnik stanowiący o wyborze owoców morza ze względu na bezpieczeństwo żywności i zrównoważony rozwój. Pokazuje to, że zrównoważona i odpowiedzialna produkcja żywności zaczyna mieć rzeczywisty wpływ na zachowania zakupowe na całym świecie.

Wzrost jest zauważalny w grupach wiekowych 18-34 lata oraz 35-49 lat. Szczególnie widoczny jest wśród najmłodszej grupy wiekowej, z prawie 60-procentowym wzrostem w ciągu 6 lat, z 12% w 2012 r. do 19% w 2018 r. Wynik ten potwierdza założenie, że młodsi konsumenci przodują w bardziej świadomej konsumpcji.

Również Polacy, jako coraz bardziej świadomi konsumenci, decydują się na zakup owoców morza ze względu na zrównoważony rozwój i bezpieczeństwo. Wskazuje na to wzrost z 8 procent w 2015 r. do 9 procent w 2018 r.

"Nie zaskakuje mnie fakt, że polscy konsumenci stopniowo, z upływem lat, wymieniają bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój jako czynnik decydujący przy zakupie owoców morza. Jest to zgodne z rosnącym, światowym zapotrzebowaniem na norweskie owoce morza, których hodowla podlega surowym przepisom w kwestii zrównoważonego rozwoju", mówi Gitte Hannemann Mollan, dyrektor Norweskiej Rady ds. Ryb i Owoców Morza w Polsce.

Norwescy hodowcy ryb, między innymi Marine Harvest i Leroy Seafood Group, znaleźli się na czele Coller FAIRR Protein Producer Index, który ocenia globalnych producentów pod względem zrównoważonej żywności. Norweskich hodowców wyróżnia nie tylko innowacyjność i szybki rozwój, ale przede wszystkim maksymalne nastawienie na bezpieczeństwo oraz kontrolę procesów hodowli i przetwórstwa.

Bezpieczeństwo żywności zwiększa częstotliwość konsumpcji

Istnieje silny związek między świadomością konsumentów na temat bezpieczeństwa żywności i zrównoważonego rozwoju oraz tym jak często ją konsumują. Coraz więcej z nich kupuje owoce morza ze względu na ich bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój. Wzrost widoczny jest we wszystkich poddanych badaniu grupach wiekowych. Jednak najwyżej został odnotowany w przedziale 35 - 49 lat, przy wzroście z 20 do 23 procent. Natomiast aż 25 procent respondentów w wieku 18 - 34 lat twierdzi, że wybiera owoce morza, ze względu na bezpieczeństwo te kategorii produktów. Wśród osób, które spożywają małe ilości owoców morza na bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój stawia zaledwie 14 z nich. Zaś wśród tych, u których konsumpcja jest na wysokimi poziomie już 22 procent.

"Badanie wykazało, że osoby które wymieniają bezpieczeństwo żywności i zrównoważony rozwój jako ważny powód decyzji zakupowych, postrzegają Norwegię jako państwo, słynące z hodowli ryb i owoców morza. Obecnie pochodzenie żywności zyskuje na znaczeniu wśród konsumentów. Dlatego zależy nam na zwiększeniu świadomości konsumentów na temat ryb i owoców morza pochodzących z Norwegii. Nieustannie dążymy do opracowania najbardziej zrównoważonych i zaawansowanych technologicznie rozwiązań ", dodaje Mollan.

Obecnie aż 50 procent owoców morza pochodzi z hodowli. Według prognoz, w 2050 roku popyt na spożycie białka wzrośnie dwukrotnie (1). Akwakultura jest zatem niezbędna do wsparcia zasobów ryb żyjących dziko. Z ostatnich badań przeprowadzonych przez Global Salmon Initiative (GSI) wynika, że łosoś pochodzący z norweskiej akwakultury jest jedną z najbardziej zasobooszczędnych form produkcji białek na świecie.

Źródła:

(1) Marine Harvest. Salmon Farming Industry Handbook 2017. 2017. Available from http://marineharvest.com/globalassets/investors/handbook/salmon-industry-handbook 2017.pdf. Accessed April 2018.

Autor: Norwegian Seafood Council

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.