Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
W piątek 23.10. Parlament Europejski nie zgodził się na zakaz stosowania nazw typu „wegańskie burgery” na produktach bezmięsnych. Przyjęto natomiast bardziej restrykcyjne wymogi znakowania analogów produktów nabiałowych.
Projekt zmian w rozporządzeniu nr 1308/2013 został wysunięty przez Komisję Europejską jeszcze w 2019 r. Zgodnie z nim stosowanie nazw używanych tradycyjnie dla produktów mięsnych - takich jak np. stek, kiełbasa, eskalopki czy burgery - na produktach bezmięsnych (analogach mięsa) miało być zakazane w całej Unii. Podobne regulacje zostały przyjęte już m.in. we Francji. Propozycja ta została odrzucona w głosowaniu.
Oznacza to, że przynajmniej na razie w Polsce w oznakowaniu produktów wegańskich i wegetariańskich wciąż będzie można używać określeń odwołujących się do produktów mięsnych pod warunkiem spełnienia ogólnych przepisów prawa żywnościowego.
Przyjęto natomiast poprawkę zakładającą rozszerzenie zakazu stosowania nazw nawiązujących do produktów mleczarskich również w zakresie określeń nawiązujących do takiego pochodzenia jak „w stylu”, „o smaku”, „substytut”, „imitacja” – np. „imitacja sera”.
Link do protokołu znajdziesz poniżej:
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/PV-9-2020-10-23-RCV_FR.pdf
Przeczytaj także
Rolnicy i lobbyści branży mięsnej oskarżają producentów żywności pochodzenia roślinnego o „kulturowe przejęcie” przemysłu mięsnego
Debata na temat stosowaniu nazw mięsa i produktów mleczarskich do określania ich roślinnych imitacji jest dużo bardziej złożona niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. W związku z tą sytuacją, europejski sektor hodowli postanowił postawić opór i zainicjować kampanię „ceci n’est pas un steak - to nie jest stek”.
Aby umocnić swoją pozycję na rynku żywności pochodzenia roślinnego, Burger King wprowadził w swoich restauracjach, bezmięsną wersję burgera Whopper w 25 krajach europejskich, wykorzystując bezmięsne produkty firmy Unilever.