Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Decyzja KE
Po przyjęciu przez Radę Ministrów UE decyzji o braku sprzeciwu wobec poparcia kontrowersyjnego aktu delegowanego, decyzja Komisji Europejskiej o zaklasyfikowaniu dwutlenku tytanu jako czynnika rakotwórczego rozwiała ostateczną przeszkodę legislacyjną.
Sprzeciw
Niemcy i Czechy zgłosiły sprzeciw, jednak ich wniosek o wydłużenie terminu składania wniosków sprzeciwu przez inne kraje został odrzucony z powodu braku kwalifikowanej większości głosów.
W związku z tym Rada zadeklarowała „brak sprzeciwu” wobec aktu delegowanego Komisji w dniu 10 listopada, przed terminem 4 grudnia zakładanym na decyzję Rady. Wynika to z dwumiesięcznej fazy kontroli, w której posłowie w Parlamencie Europejskim również nie zgłosili sprzeciwu.
Substancja rakotwórcza
4 października, pomimo ciągłej fali sprzeciwu ze strony przemysłu w UE i na świecie, organizacji pozarządowych i niektórych państw członkowskich, Komisja przyjęła rozporządzenie zawierające klasyfikację substancji rakotwórczych kategorii 2 dla wdychanych pyłów ditlenku tytanu.
Jest to 14 adaptacja do postępu technicznego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin (CLP), które zawiera także zmiany dotyczące 28 substancji, w tym klasyfikację rakotwórczą dla kobaltu.
Akty delegowane rzadko są uchylane na etapie kontroli UE, biorąc pod uwagę, że wymagana jest większość kwalifikowana - co najmniej 16 państw członkowskich - aby Rada mogła odwołać decyzję Komisji. Bezwzględna większość jest niezbędna, aby Parlament zawetował wniosek.
W następstwie sprzeciwu Niemiec i Czech grupa robocza Rady spotkała się 8 listopada w celu rozważenia przedłużenia terminu na wniesienie sprzeciwu, ale stwierdziła, że nie zebrała się wymagana większość.
Procedura
W dniu 20 listopada Rada przedstawiła projekt decyzji Komitetowi Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich przy Unii Europejskiej (Coreper) jako punkt „I”, co oznacza, że nie zostaną zaplanowane żadne debaty.
Został on następnie przedstawiony radzie ds. Konkurencyjności (COMPET) w dniu 28 listopada jako punkt „A”, umożliwiając formalne przyjęcie aktu delegowanego bez debaty. Konkluzje Rady muszą zostać przyjęte w drodze konsensusu między wszystkimi państwami członkowskimi. Jeśli ministrowie nie zgodzą się z tekstem, mogą zostać wprowadzone zmiany.
Komisja zapowiedziała, że opublikuje akt delegowany natychmiast po formalnym wyroku Rady, a zharmonizowane klasyfikacje rozpoczną się 18 miesięcy później.
Rada nie skomentowała projektu decyzji, twierdząc, że stanowiska delegacji są poufne.
Krytyka przemysłu
Przemysł ostro skrytykował decyzję Komisji, kwestionując aspekty naukowe i ostrzegając o problemach prawnych spowodowanych klasyfikacją substancji na podstawie ryzyka wynikającego z pylenia substancji, które określono jako nieistotny, drugorzędny efekt.
Zdaniem Niemiec, którzy odpowiadają za ¼ europejskiego rynku dwutlenku tytanu, klasyfikacja ta rozpocznie precedens dla wielu substancji pudrowych.
„Z przykrością stwierdzamy, że w ciągu tych 4 tygodni od wydania decyzji przez Komisję, niewystarczająca ilość państw członkowskich uznała kwalifikację TiO2 za bezpodstawną, zarówno pod względem naukowym jak i politycznym.” powiedział Martin Engelmann ze Związku niemieckiego przemysłu lakierów i farb drukarskich e.V.
Dodał, że Rada "przegapiła okazję" do przeprowadzenia oceny skutków decyzji Komisji, a także szansę dokonania przeglądu jej zgodności z prawem.
Możliwość unieważnienia decyzji Komisji
Zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym UE z 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa (IIA), Parlament i Rada mogą zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie oceny skutków lub o przeprowadzenie własnej oceny w odniesieniu do "istotnych poprawek" do wniosku Komisji.
Engelmann zauważył, że bez oceny skutków: "Nikt tak naprawdę nie wie, jakie będą konsekwencje prawne, m. in. dla przemysłu odpadów, kosmetyków czy zabawek".
„Jest zatem coraz bardziej prawdopodobne, że sądy europejskie ponownie przeanalizują tę decyzję” - dodał.
Wiele organizacji pozarządowych opowiedziało się, za podjęciem bardziej rygorystycznych środków, w zakresie klasyfikacji i etykietowania dwutlenku tytanu, w tym wszystkich jego form i rozmiarów. Substancja ta stanowi dużą część światowego rynku i ma szerokie zastosowanie, głównie w farbach, powłokach, tuszach drukarskich i tworzywach sztucznych.
Link do Rozporządzenia: https://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/3/2019/PL/C-2019-7227-F1-PL-MAIN-PART-1.PDF
Źródło:
https://chemicalwatch.com/84417/path-cleared-for-eu-titanium-dioxide-classification#overlay-strip
Przeczytaj także
Po tym, jak francuska agencja ds. Zdrowia i Bezpieczeństwa ANSES stwierdziła, że nie ma wystarczających dowodów, aby zagwarantować bezpieczeństwo dwutlenku tytanu (E171), Francja zakazuje stosowania tej substancji jako dodatku do żywności od 2020 r.
Substancje z grupy Sudanów to syntetyczne barwniki azowe o wysoce rakotwórczych właściwościach, które zwróciły uwagę europejskich ekspertów bezpieczeństwa żywności w 2003 r., gdy ich obecność wykryto w przyprawach takich jak curry, kurkuma czy papryka w proszku. Od tego momentu wprowadzono w życie przepisy regulujące stosowanie Sudanu w żywności...
Dwutlenek tytanu znajduje zastosowanie między innymi w przemyśle spożywczym przy produkcji słodyczy, produktów czekoladowych, herbatników, gumy do żucia oraz jako dodatek w suplementach diety.