Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Decyzja Prezesa UOKIK – brak naruszenia interesu konsumentów

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Treść decyzji

Decyzją z dnia 2 lutego 2018 r. (znak DIH-1/11/2018) Prezes UOKIK uchylił zaskarżoną decyzję w całości oraz na podstawie art. 40a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o jakości handlowej artykułów rolno spożywczych wymierzył karę pieniężną w wysokości 500 zł z tytułu wprowadzenia do obrotu nektarów z czarnej porzeczki o niewłaściwej jakości handlowej.

Uzasadnienie decyzji

W ocenie Prezesa UOKiK, w niniejszej sprawie dyspozycja art. 3 pkt 10 ustawy o jakości handlowej nie została wyczerpana, a to z uwagi na brak wykazania w skarżonym rozstrzygnięciu istotnego naruszenia interesów konsumentów. Kwalifikacja prawna czynu (stwierdzonych nieprawidłowości) determinowana jest właśnie stopniem naruszenia interesów konsumentów. Zdaniem organu odwoławczego, w niniejszej sprawie, pomimo podania nektaru z czarnej porzeczki zamiast zamówionego przez inspektora soku z czarnej porzeczki, konsument miał możliwość rozpoznania rzeczywistego charakteru tego produktu. Wynika to z faktu, że osoba obsługująca podała do stolika nektar z czarnej porzeczki w oryginalnych, nieotwartych, butelkach producenta, z oznakowania których jednoznacznie wynikało jakiego rodzaju jest to produkt.

Jak wskazał organ w decyzji, sytuację taką należy odróżnić od podania zamówionego „soku” np. w szklance, gdzie konsument poza informacją z menu i od osoby obsługującej nie ma dostępu do innych informacji o produkcie – wtedy też można byłoby mówić o zafałszowaniu. W tym przypadku jednak nektar z czarnej porzeczki należy uznać za produkt niewłaściwej jakości, gdyż wystarczająco uważny i spostrzegawczy konsument, dla którego ważny jest rodzaj nabywanych napojów, mógł rozpoznać rzeczywisty charakter zakwestionowanego produktu dzięki umieszczonej na frontowej części opakowania nazwie rodzajowej – „nektar czarna porzeczka”. Nazwa ta została powtórzona również z tyłu opakowania. Wskazać też należy, iż sok z czarnej porzeczki nie nadaje się do bezpośredniego spożycia z uwagi na wysoką kwasowość w związku z czym na rynku występują przeważnie nektary oraz napoje z czarnej porzeczki, dlatego też i z tego względu Prezes UOKiK uznaje, iż w niniejszej sprawie nie zostały naruszone interesy konsumentów w sposób istotny.

www.food-law.pl

Autor: Centrum Prawa Żywnościowego

Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.