Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Korzystne półrocze
Pierwsza połowa 2018 roku była dosyć dobra dla większości producentów drobiu i jaj w Polsce. Eksport mięsa drobiowego z Polski w pierwszych czterech miesiącach 2018 r. wzrósł o 21% w ujęciu wolumenowym oraz o 14% w ujęciu wartościowym w porównaniu r/r. Eksport drobiu większy niż oczekiwany wynika głównie z ograniczenia eksportu z Brazylii do Unii Europejskiej, którego wolumen w czterech pierwszych miesiącach 2018 r. spadł o 45% (r/r). Możliwe wznowienie polskiego eksportu mięsa drobiowego do Chin w drugiej połowie 2018 r. może sprzyjać dalszemu wzrostowi eksportu.
Sprzyjające warunki globalne
Warto jednak zauważyć, że pomimo wzrostu popytu w Unii Europejskiej, ceny drobiu w Polsce nie wzrosły gwałtownie w pierwszym kwartale, co wynikało ze zwiększenia produkcji. Pod koniec drugiego kwartału br. ceny brojlerów były o 9% wyższe niż przed rokiem. W gorszej sytuacji są producenci indyków, których cena w tym okresie była o 11,2% niższa niż rok wcześniej. Warunki globalne dają pozytywne sygnały dla producentów drobiu. Według najnowszych prognoz Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA), w 2018 r. globalna produkcja tego rodzaju mięsa ma wzrosnąć o 2%, głównie dzięki większej produkcji w Unii Europejskiej, Brazylii, Stanach Zjednoczonych oraz Indiach, z czego wzrost produkcji w UE oraz Indiach ma być skierowany głównie na rynek wewnętrzny.
Polska w czołówce pod względem dynamiki wzrostu
Według przewidywań USDA, wzrost eksportu drobiu ma w 2018 r. wynieść również 2%. Globalny eksport będzie głównie napędzany przez rosnący popyt w Japonii, Ghanie, Hong Kongu, Iraku, Angoli oraz Unii Europejskiej. Największa dynamika wzrostu eksportu może zostać odnotowana w przypadku Polski, Tajlandii oraz Ukrainy. Światowy potentat w branży drobiarskiej, Brazylia, najprawdopodobniej odnotuje słaby, 1-proc. wzrost eksportu z powodu nałożonych ograniczeń handlowych przez UE oraz Rosję, a także problemów z eksportem do Chin oraz Arabii Saudyjskiej, która jest największym importerem brazylijskiego drobiu.
Dwukrotnie większa wartość eksportu jaj
Polscy producenci jaj również zwiększyli swoje zyski. W pierwszych czterech miesiącach 2018 r. eksport jaj z Polski wzrósł o 99% w ujęciu wartościowym oraz o 59% w ujęciu wolumenowym. Perspektywa na następny kwartał jest również optymistyczna, chociaż dynamika wzrostu może wyhamować. Cena jaj w Unii Europejskiej jest o 1,9% niższa niż przed rokiem, jednak poziom wstawień nowych kur niosek był w I kwartale 2018 r. niższy aż o 15% w porównaniu r/r. Co ciekawe, według danych Eurostatu, cena jaj od osiągnięcia najwyższego poziomu (w listopadzie 2017 r.) spadała w Polsce wolniej (-35%) niż w Niemczech (-46%) lub Hiszpanii (-47%). Mimo spadków, cena jaj w Polsce w maju br., wyrażona w euro, była o 16,9% wyższa niż rok wcześniej. Cena wyrażona w PLN była o 18,9% wyższa w porównaniu r/r.
Przeczytaj także
W pierwszych czterech miesiącach 2018 r. import drobiu ogółem do UE spadł o 9,2% (r/r). Największa różnica miała miejsce w przypadku Brazylii, której eksport do UE zmniejszył się o 42,9%. Zmiany w imporcie z Brazylii istotnie wpłynęły na wyniki handlu drobiem z Polski – zwiększyliśmy eksport do tych krajów, dla których Brazylia była ważnym dostawcą drobiu.
W 2017 r. przychody w przedsiębiorstwach zajmujących się przetwórstwem drobiu wzrosły czwarty rok z rzędu. Złożyła się na to zwiększona produkcja, eksport i konsumpcja mięsa drobiowego. Wzrost przychodów szedł w parze z utrzymującą się rentownością – w 2017 r. 87,9% firm z sektora było rentownych, co było zbliżone do średniej z ostatnich 5 lat, która wyniosła 87,1%.
Pogłowie trzody w Polsce rośnie. Według najnowszych danych GUS, pogłowie w marcu 2018 r. było o 6,5% większe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.