Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Dobry początek roku dla producentów drobiu i jaj

Kategoria: Biznes

Korzystne półrocze

Pierwsza połowa 2018 roku była dosyć dobra dla większości producentów drobiu i jaj w Polsce. Eksport mięsa drobiowego z Polski w pierwszych czterech miesiącach 2018 r. wzrósł o 21% w ujęciu wolumenowym oraz o 14% w ujęciu wartościowym w porównaniu r/r. Eksport drobiu większy niż oczekiwany wynika głównie z ograniczenia eksportu z Brazylii do Unii Europejskiej, którego wolumen w czterech pierwszych miesiącach 2018 r. spadł o 45% (r/r). Możliwe wznowienie polskiego eksportu mięsa drobiowego do Chin w drugiej połowie 2018 r. może sprzyjać dalszemu wzrostowi eksportu.

Sprzyjające warunki globalne

Warto jednak zauważyć, że pomimo wzrostu popytu w Unii Europejskiej, ceny drobiu w Polsce nie wzrosły gwałtownie w pierwszym kwartale, co wynikało ze zwiększenia produkcji. Pod koniec drugiego kwartału br. ceny brojlerów były o 9% wyższe niż przed rokiem. W gorszej sytuacji są producenci indyków, których cena w tym okresie była o 11,2% niższa niż rok wcześniej. Warunki globalne dają pozytywne sygnały dla producentów drobiu. Według najnowszych prognoz Departamentu Rolnictwa Stanów Zjednoczonych (USDA), w 2018 r. globalna produkcja tego rodzaju mięsa ma wzrosnąć o 2%, głównie dzięki większej produkcji w Unii Europejskiej, Brazylii, Stanach Zjednoczonych oraz Indiach, z czego wzrost produkcji w UE oraz Indiach ma być skierowany głównie na rynek wewnętrzny.

Polska w czołówce pod względem dynamiki wzrostu

Według przewidywań USDA, wzrost eksportu drobiu ma w 2018 r. wynieść również 2%. Globalny eksport będzie głównie napędzany przez rosnący popyt w Japonii, Ghanie, Hong Kongu, Iraku, Angoli oraz Unii Europejskiej. Największa dynamika wzrostu eksportu może zostać odnotowana w przypadku Polski, Tajlandii oraz Ukrainy. Światowy potentat w branży drobiarskiej, Brazylia, najprawdopodobniej odnotuje słaby, 1-proc. wzrost eksportu z powodu nałożonych ograniczeń handlowych przez UE oraz Rosję, a także problemów z eksportem do Chin oraz Arabii Saudyjskiej, która jest największym importerem brazylijskiego drobiu.

Dwukrotnie większa wartość eksportu jaj

Polscy producenci jaj również zwiększyli swoje zyski. W pierwszych czterech miesiącach 2018 r. eksport jaj z Polski wzrósł o 99% w ujęciu wartościowym oraz o 59% w ujęciu wolumenowym. Perspektywa na następny kwartał jest również optymistyczna, chociaż dynamika wzrostu może wyhamować. Cena jaj w Unii Europejskiej jest o 1,9% niższa niż przed rokiem, jednak poziom wstawień nowych kur niosek był w I kwartale 2018 r. niższy aż o 15% w porównaniu r/r. Co ciekawe, według danych Eurostatu, cena jaj od osiągnięcia najwyższego poziomu (w listopadzie 2017 r.) spadała w Polsce wolniej (-35%) niż w Niemczech (-46%) lub  Hiszpanii (-47%). Mimo spadków, cena jaj w Polsce w maju br., wyrażona w euro, była o 16,9% wyższa niż rok wcześniej. Cena wyrażona w PLN była o 18,9% wyższa w porównaniu r/r.

Autor:BGŻ BNP Paribas
BGŻ BNP Paribas
Łukasz Czech
Ekspert rynków rolnych
Rynek mięsa i jaj
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mięsny

  • 26.06.2018

    Polska zajmuje miejsce Brazylii w eksporcie drobiu

    W pierwszych czterech miesiącach 2018 r. import drobiu ogółem do UE spadł o 9,2% (r/r). Największa różnica miała miejsce w przypadku Brazylii, której eksport do UE zmniejszył się o 42,9%. Zmiany w imporcie z Brazylii istotnie wpłynęły na wyniki handlu drobiem z Polski – zwiększyliśmy eksport do tych krajów, dla których Brazylia była ważnym dostawcą drobiu.

    Czytaj więcej
  • 11.06.2018

    Polski przemysł drobiarski wciąż się rozwija

    W 2017 r. przychody w przedsiębiorstwach zajmujących się przetwórstwem drobiu wzrosły czwarty rok z rzędu. Złożyła się na to zwiększona produkcja, eksport i konsumpcja mięsa drobiowego. Wzrost przychodów szedł w parze z utrzymującą się rentownością – w 2017 r. 87,9% firm z sektora było rentownych, co było zbliżone do średniej z ostatnich 5 lat, która wyniosła 87,1%.

    Czytaj więcej
  • 28.05.2018

    Wyraźny wzrost handlu mięsem w pierwszym kwartale 2018 r.

    Pogłowie trzody w Polsce rośnie. Według najnowszych danych GUS, pogłowie w marcu 2018 r. było o 6,5% większe niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

    Czytaj więcej

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.