Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Dzień Bez Śmiecenia[i] – edukacyjna kampania społeczna, w której poruszamy ważny temat świadomej segregacji odpadów i ekologicznego stylu życia – ma już 15 lat! Od 15 lat pokazujemy, że segregacja naprawdę ma sens. W tym roku, 11 maja, z okazji jubileuszu przeżyjemy małą retrospekcję - wrócimy do najważniejszych zasad i inspirujących ciekawostek, które upowszechnialiśmy na przestrzeni tych lat, by na koniec z pełną odpowiedzialnością stwierdzić #WidzęWięcej! Hasło tegorocznej kampanii „Odpady to nie śmieci - to surowce! #WidzęWięcej”, w pełni pokazuje najważniejsze, co staramy się od 15 lat przekazać.
Zaangażuj się!
„To, jak będzie wyglądało nasze środowisko za kilka, kilkanaście lat, ile odpadów zostanie wygenerowanych, a następnie poddanych recyklingowi, a ile wyląduje w rowach, czy na składowiskach; czy pozwolimy odpadom przeistoczyć się w przydatne lub atrakcyjne dla oka przedmioty, czy, przeciwnie, pozwolimy im zanieczyszczać powietrze i ląd – zależy tylko od nas i od tego, czy spojrzymy szerzej na otaczającą nas na co dzień przestrzeń” - mówi Michał Mikołajczyk, prokurent Rekopolu, współtwórca kampanii.
W 2020 roku aż 37% Polaków uważało, że to my – ludzie, mamy najbardziej niszczący wpływ na środowisko[ii], a 40% z nas uznaje problem zanieczyszczenia środowiska odpadami za jedno z największych wyzwań środowiskowych we współczesnym świecie[iii].
Kiedy zaczynaliśmy naszą kampanię w 2007 roku w Polsce zebrano 10 083 tys. ton odpadów komunalnych, w 2019 roku - 12 753 tys. ton, ale podczas kiedy w 2007 roku było to 513 tys. ton zebranych selektywnie to w 2019 już 3 977 tys. ton, co świadczy o wzroście jeszcze nie wystarczającym ale już zauważalnym, gdzie kampania Dzień Bez Śmiecenia ma też swój udział [iv].
Niemały wpływ na to, mają również działania gmin i przedsiębiorców, którzy ze względu na szczegółowe wytyczne legislacyjne są zobowiązani do osiągania rosnących poziomów recyklingu odpadów poszczególnych frakcji. Dlatego nie tylko owe obowiązki realizują, lecz także bardzo aktywnie włączają się w szerokie działania edukacyjne, takie jak Dzień bez Śmiecenia.
Od początku kampanii Dzień Bez Śmiecenia powstało, kilkadziesiąt przydatnych materiałów edukacyjnych, takich jak infografiki, tablice informacyjne, filmy, quizy, krzyżówki oraz 15 kartek elektronicznych, które dotarły do ponad 1 100 000 odbiorców, w działania zaangażowało się ponad 1 120 000 osób. W każdym roku o akcji dowiadywało się ponad 2 000 000 odbiorców, zebraliśmy prawie 5 300 fanów na Facebooku, a zasięg niektórych postów osiągał poziom nawet 40 600 użytkowników,. Również nasi Partnerzy podejmowali w tym dniu przeróżne działania: prowadzono warsztaty edukacyjne, szkolenia, konkursy, gry terenowe. sprzątano tereny, organizowano pikniki i ekofestyny. Współpracowali z nami influenserzy i ambasadorzy.
W tym roku szczególnie zachęcamy do pobierania bezpłatnych materiałów edukacyjnych ze strony www.dzienbezsmiecenia.pl, fanpage’a na facebooku www.facebook.com/dzienbezsmiecenia i udostępniania ich jak najszerszemu gronu swoich przyjaciół i znajomych. Zajrzyjcie na nasz profil na Instagramie www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/!
Wspólnie zachęcajmy do włączenia się do akcji i w efekcie do #WidzeniaWięcej. To, co powinniśmy robić na co dzień , naprawdę nie wymaga wiele wysiłku, a tylko wspólnie budując świadomość i wiedzę coraz większej liczby osób, uda nam się osiągnąć ostateczny cel. Segregując, wspólnie zamieńmy odpady
ze śmieci, w cenne surowce!
Więcej informacji: www.dzienbezsmiecenia.pl, www.facebook.com/dzienbezsmiecenia www.instagram.com/dzienbezsmiecenia365/
[i] DZIEŃ BEZ ŚMIECENIA to kampania prowadzona od 2007 roku przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. Współorganizatorami akcji są Akcjonariusze firmy.
To pomysł wypracowany przez młodzież z kilkunastu krajów współdziałających w ramach międzynarodowego programu „Europejski Eko-Parlament Młodzieży”, przedsięwzięcia firmowanego przez PRO EUROPE (organizację zrzeszającą działające w ramach systemu Zielonego Punktu organizacje odzysku).
Celem akcji jest propagowanie prawidłowych zasad segregowania odpadów opakowaniowych, promowanie proekologicznych postaw i ochrony środowiska. Uczymy przede wszystkim świadomej segregacji odpadów w gospodarstwach domowych i uświadamiamy, że nasze odpady to wartościowe surowce wtórne.
11 maja nie drukujemy ulotek i plakatów, zamiast tego tworzymy specjalnie na tę okazję kartkę elektroniczną, która informuje o akcji i zachęca do przeczytania informacji na temat segregowania odpadów i ciekawostek. Kartkę rozsyłamy do kontrahentów, partnerów, przedsiębiorców, znajomych.
co roku duże zainteresowanie mediów
[ii] Raport „Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact, Kantar, Lata Dwudzieste, s.24
[iii] Raport „Ziemianie Ataktują” za 2020r., Global Compact, Kantar, Lata Dwudzieste, s.23
[iv] Rocznik Statystyczny Rzeczypospolitej_polskiej_2009 i 2020
Przeczytaj także
Gdy zapytamy konsumentów i producentów o opakowanie idealne pod względem wpływu na środowisko, usłyszymy zupełnie różne odpowiedzi. Pewne jest jedno – temat nie jest tak prosty jak się wydaje.
Założenia Gospodarki Obiegu Zamkniętego nie są możliwe do realizacji bez sumiennego podejścia do segregacji odpadów. Ale ze stuprocentowo rzetelną segregacją mieliby w Polsce kłopoty nawet eksperci.
Możliwości technologiczne w zakresie wykorzystania papieru robią wrażenie. Internet obiegły m.in. zdjęcia i filmy prezentujące wykonane z papieru butelki napojów i piwa znanych marek. Czy papier może zastąpić plastik w branży opakowaniowej? Zapytaliśmy o to polskich producentów z tego sektora.