Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Etykietowanie żywności w UE – raport Europejskiego Trybunału Obrachunkowego

Kategoria: Prawo Żywnościowe

Etykietowanie żywności w UE może pomóc konsumentom podejmować bardziej świadome decyzje przy zakupie żywności, ale istnieją znaczące luki w ramach prawnych UE, a także słabości w systemach monitorowania, sprawozdawczości, kontroli i sankcjach. Prowadzi to do tego, że konsumenci są konfrontowani z etykietami, które mogą być mylące lub wprowadzające w błąd lub których nie zawsze rozumieją.

Europejski Trybunał Obrachunkowy opublikował raport "Etykietowanie żywności w UE" (Sprawozdanie Specjalne 23/2024), w którym przedstawiono szereg zaleceń, w tym usunięcie luk w ramach prawnych UE dotyczących etykietowania żywności, nasilenie wysiłków w celu analizy praktyk etykietowania i podjęcie działań w celu poprawy zrozumienia etykietowania żywności przez konsumentów.

Najważniejsze wnioski raportu:

Luki w unijnych przepisach prawnych:

  • Obowiązujące regulacje przewidują podstawowe informacje na etykietach (np. skład, alergeny, wartość odżywcza), jednak 7 z 11 zaplanowanych aktualizacji przepisów nie zostało wdrożonych.
  • Brak zharmonizowanych zasad dotyczących etykietowania produktów wegańskich, wegetariańskich oraz alergenów powoduje różnice w dostępności informacji w różnych krajach.

Problemy z czytelnością i przejrzystością:

  • Rozmiar opakowań i brak dostosowania czcionek do potrzeb konsumentów utrudniają odczytanie informacji.
  • Brakuje jednolitego systemu oznaczania wartości odżywczej z przodu opakowania, co może wprowadzać konsumentów w błąd.

Nieefektywność kontroli i sankcji:

  • Systemy kontrolne państw członkowskich są niedoskonałe, szczególnie w przypadku sprzedaży internetowej i informacji dobrowolnych.
  • Grzywny nie zawsze są skuteczne lub odstraszające.

Brak systematycznej edukacji konsumentów:

  • Kampanie informacyjne mają charakter sporadyczny, a poziom zrozumienia etykiet przez konsumentów nie jest regularnie monitorowany.

Rekomendacje dla Komisji Europejskiej:

  • Zaktualizowanie przepisów prawnych, w tym wprowadzenie standardów dla etykietowania dobrowolnego.
  • Systematyczne monitorowanie potrzeb konsumentów i edukowanie ich w zakresie interpretacji etykiet.
  • Zwiększenie efektywności kontroli państw członkowskich, szczególnie w zakresie dobrowolnych oznaczeń i sprzedaży internetowej.

Raport podkreśla konieczność poprawy przejrzystości informacji na etykietach oraz harmonizacji przepisów w celu zwiększenia ochrony konsumentów w UE.

Zapoznaj się z pełną treścią raportu (dostępny także w wersji PL)

 

Źródło: https://www.eca.europa.eu/en/publications/SR-2024-23

Autor:Katarzyna Oleksy
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Alergeny Bezpieczeństwo żywności Dieta i zdrowie Dodatki i składniki Food Fraud Opakowania Plant-based Prawo żywnościowe

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.