Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Badania opublikowane w Journal of Food Science sugerują, ze wyciąg z imbiru może zostać opracowany, jako żywność funkcjonalna, korzystnie wpływająca na przewód pokarmowy. Kłącza imbiru (łac. Zingiber officinale Roscoe), znane są ze swoich właściwości, dających korzystne efekty w leczeniu zaburzeń żołądkowo- jelitowych.
Uważa się, że korzystny wpływ imbiru na przewód pokarmowy, wynika z obecności zawartych w nim związków biologicznie czynnych. Nie ma jednak wystarczających informacji, wyjaśniających mechanizm działania tych związków.
W celu zbadania mechanizmów działania imbiru i związków w nich zawartych, przygotowano etanolowy ekstrakt imbiru zawierający 6-gingerol i 6-szogaol i zbadano jego wpływ na linię komórkowa Caco-2 (najbardziej rozpowszechniony system komórkowy imitujący ludzki nabłonek jelitowy). Komórki wstępnie potraktowano etanolowym ekstraktem imbiru, 6-gingerolem lub 6-szoagolem i wystawiono na działanie mieszaniny następujących czynników zapalnych: interleukiny (IL)-1, czynnika martwicy nowotworu (TNF)-α, interferonu gamma (IFN)-γ i lipopolisacharydu (LPS). Następnie oceniono działanie przeciwzapalne i zbadano ochronne działanie imbiru i jego składników, na integralność bariery jelit.
Przeprowadzone badania wykazały, że etanolowy ekstrakt imbiru i jego składniki, takie jak 6-gingerol i 6-szoagol, mogą korzystnie wpływać na odpowiedź zapalną przy schorzeniach układu pokarmowego oraz zmniejszyć ryzyko chorób tego układu.
Należy jednak przeprowadzić szczegółowe badania z wykorzystaniem innych linii komórkowych jelita grubego i zwierzęcych modelów zapalenia okrężnicy, a także przeprowadzić badania kliniczne na ludziach, aby móc opracować etanolowy ekstrakt imbiru, jako składnik żywności funkcjonalnej korzystnej dla zdrowia jelit.
Źródła:
IFT, Ginger: A gut health superfood?
Przeczytaj także
Według raportu United Nations do roku 2050 blisko 1/4 populacji (22%) będzie w wieku 60+, w porównaniu do 8% obecnie. Jest to najszybciej powiększająca się grupa społeczna, a także konsumencka, dlatego też producenci powinni...