Zapisz się do newslettera
Najważniejsze informacje dla branży spożywczej!
Zapisz się na newsletter FoodFakty i bądź na bieżąco:
Nowe wymagania dotyczące eksportu do Chin wynikające z zarządzeń nr 248 i 249 będą obowiązywały od dnia 1 stycznia 2022 r. i nie przewiduje się dodatkowego okresu przejściowego.
Powyższe wynika z wydanego w dniu 13 grudnia 2021 r. przez GACC obwieszczenia nr 103, które jest dostępne w języku chińskim na stronie internetowej GACC. Dokument ten zawiera dodatkowe informacje dotyczące m.in. rejestracji podmiotów, kategorii i kodów celnych produktów, odprawy celnej wwożonych produktów, znakowania produktów, ważności rejestracji oraz kosztów.
Nowym zasadom rejestracyjnym podlegają wszyscy producenci, przetwórcy i magazyny żywności (rozumianej jako produkt finalny) eksportowanej do Chin. Z obowiązku rejestracji wyłączeni są eksporterzy, producenci dodatków do żywności oraz podmioty zajmujące się przepakowywaniem żywności w temperaturze pokojowej.
Zgodnie z nowymi wymaganiami podmioty zamierzające eksportować żywność do Chin po dniu 1 stycznia 2022 r. muszą mieć konto w systemie rejestracyjnym CIFER/single window. System jest dostępny w języku chińskim i angielskim. W nowym systemie można prowadzić rejestracje z rekomendacją właściwego organu w kraju wywozu oraz rejestracje indywidualne. W systemie rejestracyjnym docelowo ma być dostępna data ważności rejestracji.
Aktualnie konieczne jest założenie przez właściwy organ nadzoru jednego konta dla produktów należących do 18 kategorii wysokiego ryzyka (rejestracja z rekomendacją) i założenie przed podmiot drugiego konta dla produktów nie należących do tych kategorii (rejestracja indywidualna). Natomiast docelowo ma być możliwe połączenie dwóch kont, żeby jedna firma miała w systemie tylko jedno konto. Na razie ta opcja nie jest w systemie dostępna.
W dniu 24 grudnia 2021 r. została opublikowana przez GACC dostępna publicznie lista zarejestrowanych podmiotów. Polskę można wyszukać jako 327-波兰
Przeczytaj także
17 grudnia 2021 r. Ambasada RP w Pekinie poinformowała o opublikowaniu listy podmiotów uprawnionych do eksportu mąki na rynek chiński. Oznacza to zakończenie procedury zatwierdzającej ten produkt do eksportu do Chin.
1 stycznia 2022 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy w eksporcie artykułów rolno-spożywczych do Chińskiej Republiki Ludowej.
Na rynku chińskim dobrze radzi sobie polska branża mleczarska i konsekwentnie zwiększa sprzedaż produktów płynnych. W latach 2013-2020 sprzedaż do Państwa Środka, w ujęciu wolumenowym, wzrosła 35-krotnie. Co ważne, dynamiki pozostają wysokie, pomimo rosnącej bazy. W ubiegłym roku odnotowano 43-procentowy wzrost wolumenu eksportu. Kontynuację trendu obserwujemy również w 2021 r.