Przejdź na stronę główną FoodFakty LinkedIn
Newsletter FoodFakty Newsletter
Profesjonalne informacje z branży żywności.
Bądź na bieżąco w prosty sposób.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych podanych w formularzu rejestracyjnym przez firmę Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Serwituty 25 będącą właścicielem portalu FoodFakty.pl w celach marketingowych i promocyjnych, w szczególności powiadomienia o nowych publikacjach, biuletynach i wydarzeniach dotyczących usług oferowanych przez portal jak również kontrahentów portalu; realizacji obowiązków związanych z wymogami w zakresie niezależności, zarządzania ryzykiem i jakością;Podanie adresu e-mail oznacza zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany adres informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 02-233, ul Serwituty 25, NIP 5260201821, który jest wydawcą portalu FoodFakty.pl.

Administratorem podanych danych osobowych jest Prokonsument Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na ul. Serwituty 25 . Dane osobowe przechowywane są przez okres 3 lat. Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści oraz poprawiania swoich danych osobowych. Ma Pani/Pan prawo w dowolnym momencie odwołać (wycofać) wyrażone zgody. Odwołanie (wycofanie) zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed tym faktem. Ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzorczego w zakresie ochrony danych osobowych gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy ogólnego Rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Podane przez Pana/Panią dane osobowe są warunkiem zrealizowania świadczenia. Więcej informacji zawarte w:

Przypomnij hasło Jeśli nie masz konta, Utwórz je
Napisz
Śledź nas na

Rejestracja - czytelnik

Przypomnij hasło

Facebook X LinkedIn

Santander AGROskop IV kw. 2021 - Mleko

Kategoria: Biznes

Niewielki wzrost produkcji mleka na świecie

Po ośmiu miesiącach br. produkcja mleka w pięciu krajach będących największymi na świecie eksporterami produktów mlecznych była wyższa o 1,1% w relacji rocznej. Dodatnia dynamika w analizowanym okresie była efektem wyższej produkcji w Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych oraz Argentynie.

Pod koniec października nowozelandzka Fonterra podniosła prognozy cen mleka surowego w sezonie 2021-22. Ma to sprzyjać rozwojowi produkcji mleka przez rolników w dobie rosnących kosztów. Wprawdzie produkcja w Nowej Zelandii od początki roku kalendarzowego do końca sierpnia była wyższa o 4% r/r, to jednak pierwsze pięć miesięcy roku bieżącego roku gospodarczego (czerwiec-październik) przyniosły spadek produkcji o 3%.

Presja kosztowała jest również odczuwalna w Unii Europejskiej W okresie styczeń-sierpień produkcja mleka pozostała na poziomie sprzed roku, pomimo znacznie wyższych cen płaconych rolnikom.

W przypadku Stanów Zjednoczonych produkcja mleka w okresie I-VIII była wyższa o 2 r/r.

Dostęp do odpowiedniej ilości surowca nabiera obecnie coraz większego znaczenia, z uwagi na utrzymujący się wysoki popyt na światowym rynku mleka.

Wzrost eksportu mleka płynnego do Chin

Polska branża mleczarska konsekwentnie zwiększa sprzedaż produktów płynnych do Chin. W 2020 r. na rynek chiński trafiło 122 tys. t polskich wyrobów. Wartość eksportu wyniosła 61 mln euro. W okresie 2013-2020 sprzedaż do Państwa Środka, w ujęciu wolumenowym, wzrosła 35 krotnie. Co ważne, dynamiki pozostają wysokie, pomimo rosnącej bazy. W ubiegłym roku odnotowano 43-procentowy wzrost wolumenu eksportu. Kontynuację trendu obserwujemy również w 2021 r. W ciągu trzech kwartałów eksport płynnego mleka i śmietany wyniósł 112 tys. t i był wyższy o 32% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Dynamika wartości była nieco wyższa, czemu sprzyjał wzrost cen na światowym rynku mleka.

Eksport polskich produktów do Chin rośnie znacznie szybciej niż średnio w Unii Europejskiej. W efekcie Polska wzmacnia swój udział w strumieniu sprzedaży z UE na rynek chiński. W 2013 r. sprzedaż z Polski stanowi niespełna 3% łącznego unijnego eksportu mlecznych produktów płynnych do Chin. W 2020 r. ten udział zwiększył się do 19%.

Polska jest trzecim największym zagranicznym dostawcą płynnego mleka i śmietany na rynek chiński, po Niemczech oraz Nowej Zelandii. Jednocześnie jest krajem, który najszybciej spośród głównych eksporterów – rozwija sprzedaż do Chin. Czynnikiem sprzyjającym jest ogólny wzrost popytu na rynku docelowym. Między 2016 a 2020 chiński import zwiększył się o 60%. Sprzedaż z Polski do Chin w tym okresie wzrosła jednak aż siedmiokrotnie, co oznacza, że krajowe firmy nie tylko korzystają z rozwoju rynku chińskiego, ale też zajmują miejsce innych dostawców.

Autor:Santander Bank Polska
Udostępnij
Facebook
Twitter/X
LinkedIn
e-mail
Whatsapp
Link

Przeczytaj także

Wybierz temat: Przemysł mleczarski

  • 09.12.2021

    SANTANDER AGROskop IV kw. 2021 - Mięso

    W okresie od stycznia do sierpnia 2021 r. odnotowano wzrost produkcji wieprzowiny w Unii Europejskiej. Łączna produkcja mięsa wieprzowego w ubojniach przemysłowych była wyższa o 3%, zarówno w relacji rocznej, jak i w porównaniu do wskazanych miesięcy w roku 2019. Równolegle do rosnącej produkcji wieprzowiny w UE, odnotowano spadek eksportu poza Unię. W lipcu oraz w sierpniu br. wolumen sprzedaży zagranicznej nieprzetworzonego mięsa wieprzowego z UE był niższy o 15% r/r. Spadek odnotowano również w wywozie podrobów wieprzowych (-7% r/r) oraz tłuszczów (-27%). Na wyniki istotny wpływ ma niższy popyt z Chin.

    Czytaj więcej
  • 06.12.2021

    Santander AGROskop IV kw. 2021 - Uprawy polowe

    W najnowszej prognozie rynku cukru dla sezonu 2021/22 Amerykański Departament Rolnictwa (USDA) obniżył oczekiwania dotyczące globalnej produkcji. Według najnowszych ocen, światowa produkcja wyniesie 181 mln t, co oznacza spadek o 4 mln t względem poprzedniej prognozy, z maja br. Jest to jednak poziom nieco wyższy od osiągniętego w sezonie 2020/21.

    Czytaj więcej
  • 15.10.2021

    Santander AGROskop Wrzesień: Mleko

    Na rynku mleka utrzymuje się koniunktura, co znajduje swoje odzwierciedlenie w poziomie cen surowego mleka oraz przetworów mlecznych. Jak wynika z danych GUS, w sierpniu średnia cena skupu mleka w Polsce wzrosła o 1% w relacji do lipca, osiągając 150,52 zł/100 litrów. Jednocześnie był to poziom wyższy o 13% w relacji rocznej.

    Czytaj więcej

Artykuł opublikowany dzięki firmie:

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies, które będą zamieszczane w Państwa urządzeniu (komputerze, laptopie, smartfonie). W każdym momencie mogą Państwo dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki internetowej i wyłączyć opcję zapisu plików cookies. Ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi cookies na tej stronie można się zapoznać tutaj.